728 x 90

-

اعلام نتیجه همه‌پرسی جنوب سودان

-

--
--
روز دوشنبه گذشته، کمیسیون برگزاری همه‌پرسی در جنوب سودان. طی مراسمی نتیجه نهایی این همه‌پرسی را اعلام کرد. رئیس‌جمهور سودان و رهبر استقلال‌طلبان جنوب سودان در این مراسم شرکت داشتند. بر اساس نتیجه اعلام شده، از 3میلیون و 837هزار شرکت کننده در همه پرسی، 99درصد به جدایی جنوب و 1درصد به اتحاد رأی دادند که در نتیجه تجزیه سودان به 2بخش شمالی و جنوبی تثبیت شد.
محمد ابراهیم خلیل رئیس کمیته همه‌پرسی جنوب گفت: ”این همه‌پرسی نتیجه تصمیم شجاعانه حزب کنگره ملی برای اعطای حق تعیین سرنوشت به مردم جنوب بود تا پایانی باشد بر جنگ داخلی ویرانگری که جلوی روند رشد کشور را گرفته بود“.
عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان، ساعتهایی پیش از اعلام نتیجه نهایی همه‌پرسی، اظهار داشت: استقلال منطقه جنوب را می‌پذیرد. وی با اظهار امیدواری از برقراری حسن رابطه با سودان جنوبی، به جنوبی‌هایی که در شمال سودان ساکن هستند اطمینان داد که در امان هستند و اموال آنان غصب نخواهد شد. سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در واکنش به اعلام نتیجه همه‌پرسی به سودان تبریک گفت و اعلام کرد دولت آمریکا روند خارج کردن نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم را آغاز خواهد کرد. به‌دنبال اعلام نتیجه نهایی همه‌پرسی استقلال جنوب سودان، صدها تن از مردم این منطقه در میدان اصلی شهر «جوبا» Juba گرد آمدند و استقلال خود را جشن گرفتند.
یکی از افراد شرکت‌کننده در این جشن گفت: من امروز خیلی احساس خوشحالی می‌کنم. من در سال ۱۹۸۴ شروع به جنگیدن کردم و باور نمی‌کنم که این آخر راه باشد. من خیلی خوشحال هستم که جزء نسلی باشم که امروز استقلال جنوب سودان را جشن می‌گیرد.
یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این جشن گفت: من در وسط این بحران به دنیا آمدم و از امروز خوشحال خواهم بود. بنابراین من اسلحه‌ام را به زمین می‌گذارم و به مدرسه می‌روم تا مانند مردم سایر کشورهای آفریقایی، درس بخوانم. این لحظه‌یی است که همه ما منتظر آن بودیم.
همه‌پرسی جنوب سودان که در ماه گذشته برگزار شد، حاصل تفاهم صلح در سال ۲۰۰۵ بود که به 22سال جنگ و درگیری میان سکنه مسیحی جنوب سودان با اهالی شمال که اکثریتشان عرب و مسلمان هستند، خاتمه داد. خارطوم پایتخت سودان شمالی و جوبا پایتخت سودان جنوبی، اکنون کمتر از 6ماه مهلت دارند تا مسایل مورد اختلاف خود، از جمله وضعیت منطقه ”ابیه“ و منابع نفتی مشترک و تعیین حدود مرزی را حل کنند. 80درصد از ذخایر نفتی سودان، بالغ بر بیش از 6میلیارد بشکه، در جنوب این کشور قرار دارد ولی خط لوله نفت برای صدور آن از منطقه شمال می‌گذرد. موضوع تملک منطقه ”ابیه“ واقع در منطقه مرزی نیز از موضوع‌های حساس مورد مذاکره است. بر اساس توافق‌های به‌عمل آمده، جنوب سودان تا ماه ژوئیه به یک کشور مستقل تبدیل خواهد شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/edf4dc2a-a351-4272-9c96-d1a6704551f6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات