728 x 90

اروپا در کنار رژیم یا رو در روی رژیم؟

علی بیگدلی
علی بیگدلی
پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا و شروع مواضع سختگیرانه این کشور در قبال رژیم آخوندی و بویژه در رابطه با برجام، روحانی، مقامات وزارت‌خارجه و رسانه‌ها و مهره‌های وابسته به باند او، هیاهو راه انداخته، تبلیغ و وانمود می‌کردند، که در جریان تقابل آمریکا با حاکمیت آخوندی اروپا در کنار آن قرارمی‌گیرد.

تمامی خاصه خرجی‌هایی هم که از سال ۹۲ تاکنون دولت آخوند حسن روحانی در رابطه با اروپایی کرد در این رابطه بود.

در این رابطه بود که مقاماتی از این دولت نیز برای کم کردن فشار باند خامنه‌ای می‌گفتند که مسائل منطقه‌یی و موشکی قابل بحث و مذاکره نیستند.

اما اکنون که کشورهای اروپایی با صراحت بیشتری علیه برنامه موشکی و سیاست مداخله‌گرانه حکومت آخوندی، موضع گرفته و به گزارش مجله اشپیگل اتحادیه اروپا نیز در صدد است که رژیم را در این زمینه‌ها تحریم کند، تق این ادعای پوشالی روحانی و باندش در آمده است.

پاسدار محمد صالح جوکار معاون پارلمانی سپاه پاسداران ضدخلقی به دولت روحانی گوشزد می‌کند ”دل بستن به آمریکا اشتباه بود، فریب بازی دوگانه اروپا را نخوریم“ (خبرگزاری فارس ۳۰دی ۹۶)

در زمینه اقدام آینده اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی وسیاست منطقه‌ای، خبرگزاری حکومتی ایسنا ۳۰دی ۹۶ به‌نقل از اشپیگل می‌نویسد: ”نشریه اشپیگل روز شنبه گزارش داد که آلمان در حال مذاکره با دیگر کشورهای اروپایی برای اعمال تحریمهای جدید علیه ایران در راستای جلوگیری از خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ هستند آلمان به همراه انگلیس و فرانسه به‌دنبال اعمال تحریمهای تنبیهی علیه ایران است تا به ترامپ نشان داده شود که متحدان اروپایی واشینگتن انتقادهای او علیه ایران را جدی گرفتند“.

 


تخت روانچی معاون سیاسی دفتر روحانی و از مقامات مذاکره‌کننده در جریان برجام نیز که خودش از مقاماتی است که پیش از این بارها روی حمایت اروپا تأکید کرده است، اکنون که تق این ادعای مضحک درآمده است، و می‌رود که حکومت آخوندی از جانب اتحادیه اروپا نیز تحت فشار قراربگیرد، اعتراف می‌کند: ”ما نیز با اروپایی‌ها در برخی موضوعات نظیر حقوق‌بشری و مسائل منطقه‌یی اختلاف‌نظر داریم و آنها را نیز کتمان نمی‌کنیم و از گفتن آنها هم خجالت نمی‌کشیم. البته در مسائل منطقه‌یی در حال گفتگو با آنها در مورد مسائل مربوط به یمن، سوریه و مبارزه با تروریست هستیم و امیدواریم که به‌طور مثال در قضیه یمن اتفاق خوبی بیفتد
پس اختلاف‌نظر داریم اما در عین‌حال نیز با آنها گفتگو می‌کنیم“

در زمینه فشار آینده اروپا سایت آریا ۳۰دی ۹۶ نیز با عنوان ”فشار اروپا بر ایران در ماههای آینده افزایش می‌یابد چنین می‌نویسد: ”در بازه زمانی ۴ماهه که دونالد ترامپ تعیین کرده است فشارها از جانب اروپا در موضوعات غیربرجامی و در حوزه موشکی بر ایران افزایش پیدا می‌کند و درخواستهایی از سوی اروپا مطرح می‌شود مبنی بر این‌که ایران آزمایشات موشکی انجام ندهد و یکسری ملاحظات در فعالیتهای منطقه‌یی خود در نظر بگیرد“.

سوال این است که راه‌حل حاکمیت آخوندی در برابر فشار آمریکا و اروپا در زمینه برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی آن چیست؟

واقعیت این است که هیچ راه‌حلی واقعی جز خوردن جام‌ زهرمنطقه‌ای و موشکی پیش پای نظام ولایت وجود ندارد.

در این رابطه تخت روانچی اذعان می‌کند که در حال حاضر در زمینه مسائل منطقه و مسائل مربوط به یمن، سوریه و مبارزه با تروریسم (بخوانید عقب‌کشیدن از سیاست صدور ارتجاع و تروریسم و دخالت در امور کشورهای منطقه) در حال گفتگو با اروپا هستیم.

واضح است که این گفتگو تنها می‌تواند در زمینه عقب‌نشینی حکومت آخوندی، چگونگی آن و شروط عقب‌نشینی صورت بگیرد، وگرنه اگر قرارباشد که از مواضع فعلی کوتاه نیاید، دلیلی برای انجام مذاکره اروپا با آن وجود ندارد.

در این رابطه علی بیگدلی یکی از مهره‌های وابسته به باند روحانی توصیه می‌کند، تا سر رسید مهلت ۱۲۰روزه دونالد ترامپ به سرنیامده، جام‌زهر منطقه‌یی را زودتر سربکشد تا خود را از شر تحریمهای آینده خلاص کند: ”به عقیده من باید جمهوری اسلامی تغییراتی در سیاستهای خود در منطقه ایجاد کند. من در مصاحبه‌های دیگر هم تأکید کرده‌ام که تهدید اخیر دونالد ترامپ بسیار جدی‌تر از دفعه‌های قبل است. بنابراین ما از الآن باید به فکر چند ماه آینده باشیم که احتمالاً عدم امضای ترامپ زیر برگه تعلیق تحریم‌ها، شرایط را برای ما تغییر می‌دهد.» (سایت فرارو ۳۰دی ۹۶)

در هراس از تنبیهات و تحریمهای بیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا، نفس های هر دوباند در نظام ولایت حبس شده است.

برای رهایی از چنین وضعیتی است که باند روحانی، برای خوردن جام ‌زهرهای دیگر نسخه پیچی می‌کند.

پس از مهلت ۱۲۰روزه ترامپ هر دوباند رژیم نسبت به وضعیت خطیر کنونی هشدار می‌دهند که باید خیلی حواس جمع باشد، زیرا با موضوع خیلی جدی مواجه است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed3b736c-479a-4a6a-98c5-8a3c1f1d1b56"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات