728 x 90

دلهره نسبت به چگونگی پاسخ دادن به شرایط آمریکا!

کاخ سفید
کاخ سفید
هفته گذشته وقتی بیانیه کاخ سفید درباره برجام صادر شد، رئیس‌جمهور آمریکا 4شرط تعیین کرد و یک مهلت 120روزه داد که اگر در این مدت رژیم و اتحادیه اروپا همهٴ این ۴شرط را برآورده نکنند، آمریکا به‌طور قطع از برجام خارج می‌شود.

هم‌چنین طی این هفته رسانه‌ها و مهره‌هایی از رژیم اعتراف کردند، که اتحادیه اروپا نیز سیاست آمریکا در زمینه برنامه موشکی و سیاست مداخله‌گرانه آن در منطقه را تأیید می‌کند.
به این دلیل رسانه‌ها و مهره‌های رژیم در رابطه با آینده دچار دلهره و تلاطم شده‌اند.

سایت حکومتی اعتماد آنلاین 26دی 96 به آنچه که در ملاقات ظریف با وزرای کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گذشته اشاره کرده، که در این ملاقات آنها نسبت به برنامه موشکی و سیاست مداخله‌گرانه در منطقه به ظریف هشدار داده‌اند: ”در ملاقاتی که آقای ظریف با وزرای خارجه سه کشور اروپایی و خانم موگرینی داشت، آنها هم باز به این موضوع اشاره کرده بودند که ما تا آنجایی با شما همراهی می‌کنیم که در چارچوب برجام باشد، خارج از برجام، ما هم با آمریکا همراه می‌شویم و در مورد موشکها و مسائل دخالت شما در منطقه و عدم رعایت حقوق‌بشر نمی‌توانیم با شما باشیم“.

یک مهره وابسته به باند روحانی به نام علی بیگدلی نیز در مورد خروج آمریکا از برجام و
تحریمهای ناشی از آن که گریبان نظام را می‌گیرد و هم‌چنین در وحشت از عدم همکاری اتحادیه اروپا با آن در آینده می‌گوید: ”ما باید یک فکری برای آینده نزدیک کنیم که بعد از سه ماه و در سر رسید آینده، دو نوع تحریم می‌تواند ما را تحت فشار قرار دهد. یکی تحریم‌هایی که به‌طور طبیعی و اتوماتیک از طرف آمریکا با نقض برجام بر ما تحمیل خواهد شد، همان تحریم‌هایی که قبلاً وجود داشت و یکی تحریم‌هایی که اکنون راجع به آن صحبت می‌کنند و به دخالت ایران در منطقه و مسأله موشکی ایران ربط می‌دهند؛ اینهاست که دیگر اتحادیه اروپا با ما همراهی نمی‌کند“ (سایت خبرآنلاین 25دی 96)

سایت حکومتی مشرق 25دی به رژیم هشدار می‌دهد که بعد از بیانیه کاخ سفید دلخوش به حمایت اروپا نباشد و پس از این بیانیه باید نسبت به تعادل‌قوا واقع بین باشد: ”هولناک‌ترین راه‌کار در شرایط کنونی، می‌تواند امید بستن به اروپا برای قانع کردن ترامپ جهت حفظ برجام باشد. امید بستنی که طبیعتاً اولاً معقول نیست، و
مستلزم پرداخت هزینه‌های فرا برجامی است“

سایت حکومتی بهار وابسته به روحانی نظام آخوندی را در ورطه برجام تک و تنها می‌داند، و به آن پیشنهاد می‌کند تا دیر نشده به جام‌زهر موشکی و منطقه‌یی نیز تن بدهد وگرنه معلوم نیست که بعد از گذشت 120روز چه اتفاقی خواهد: ”خودمان باید بنشینیم و فکری کنیم که این چارچوب‌هایی که ما در سیاستهای منطقه‌یی و سیاست خارجی‌مان داشتیم، دیگر جواب نمی‌دهد. بنابراین یک تعبیری در سیاستهای منطقه‌یی و سیاستهای خارجی‌مان به‌وجود بیاوریم و قبل از این‌که برجام به انتها برسد و آمریکایی‌ها هر روز ما را تهدید کنند، این کار را ما انجام دهیم. فرض کنیم 120روز دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد“ (سایت بهار 26دی 96) دلهره و تلاطم این رسانه‌ها نسبت به آینده تاریکی که در پیش روی رژیم قرار گرفته واقعی است، آنها به خوبی می‌دانند درصورتی که نظام آخوندی تن به عقب‌نشینی خفت‌بار ندهد و جام
‌زهرهای دیگری را سر نکشد، قدرت مقابله با جامعه جهانی و تحریمهای ناشی از خروج آمریکا از برجام را نخواهد داشت، خصوصاً این‌که آمریکا اروپا را هم در کنار خود داشته باشد.

در صورت خارج شدن آمریکا از برجام و حمایت اروپا از مواضع این کشور در رابطه با برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای، رژیم آخوندی در بن‌بست مرگباری قرار
خواهد گرفت. از یک طرف اگر عقب‌نشینی نکند و هم‌چنان بر برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی کنونی‌اش ادامه دهد، با توجه به موقعیت لرزان آن در داخل و به‌ویژه پس از قیام ایران، و با توجه به بحرانهای لاعلاج و بویژه بحران اقتصادی که گریبانگیر آن است و... . ، قدرت مقابله با تحریمهای بیشتر را ندارد.

درحال حاضر نیز اقتصاد آن آن‌چنان به نفس افتاده است که تحمل تحریمهای موجود را ندارد چه رسد به این‌که در آینده تحریمهای بیشتری از جمله تحریم نفتی بیش‌از‌پیش عرصه را برآن تنگتر کند.

اما چنان‌چه عقب‌نشینی کند و به جام‌زهر موشکی و منطقه‌یی تن بدهد، این وضعیت هم برای آن خطرناک است زیرا باید از عمق استراتژیک عقب‌نشینی کند و پی شعله ورتر شدن قیام در داخل را نیز به تن بمالد که این هم برای آن به‌غایت خطرناک است.

زیرا نظام ولایت‌فقیه برای گریز از بروز خشم مردم است که تاکنون سیاست صدور ارتجاع و تروریسم در منطقه را به‌عنوان راه گریزی از این وضعیت (قیام مردم) اتخاذ کرده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fbf5db97-17f4-4405-8795-c517a1873975"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات