728 x 90

نگرانیهای رژیم در آستانه اعلام مواضع آمریکا در مورد برجام

تاثیر قیام سراسری مردم ایران بر وضعیت سیاسی رژیم
تاثیر قیام سراسری مردم ایران بر وضعیت سیاسی رژیم
قیام ایران رژیم آخوندی را به تلاطم انداخته است و این روزها تمام هم وغم آن چاره‌جویی برای مقابله با آن است.

اما واقعیت این است که رژیم در این رابطه در بن‌بست قرار دارد ضمن این‌که قیام تضادهای درونی رژیم را نیز بیش از پیش فعال کرده است.

در چنین شرایطی که رژیم بسیار نگران قیام است، موضع رئیس‌جمهور آمریکا در روز 22دی ماه در زمینه برجام و چگونگی برخورد با موضع او نیز باعث ابراز نگرانی و کشمکشهای بیشتری در درون رژیم شده است.

وزارت‌خارجه دولت آخوند حسن روحانی در انتظار تصمیم دولت آمریکا است، و به گفته بهرام قاسمی سخنگوی آن در حال حاضر پیش داوری نمی‌کند. اما این مقام وزارت‌خارجه برجام را یک تعهد بین‌المللی می‌داند که ”دولت ایالات متحده آمریکا موظف است آن را بر اساس تفاهم اولیه اجرا بکند و... “ (تلویزیون شبکه خبر 18دی 96)

به‌رغم لحن به ظاهر محکم! سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم و اظهارات پوشالی او مبنی بر این که آمریکا باید برجام را اجرا کند و... !، اما مهره‌ها و رسانه‌های رژیم از جمله کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی رژیم لحن مضطربی دارند.

کمال خرازی ضمن ابراز نگرانی از موضع آینده آمریکا و چگونگی برخورد اروپا با آن به فشار پذیری اروپا از آمریکا نیز اشاره کرده، و دست به دامان اروپا شده که تحت‌تاثیر آمریکا قرار نگیرد: ”اگر آمریکایی‌ها تعلیق تحریم‌ها را تمدید نکنند این مسأله به‌معنای خروج از برجام است. در این مورد باید دید اروپایی‌ها چطور با سیاست ترامپ برخورد می‌کنند، اگر اروپایی‌ها استقلال خود را حفظ کنند و در برابر تحریم‌ها و تصمیم آمریکا مقاومت کنند، شرایط به یک نحوی است و اگر اروپایی‌ها بخواهند تحت فشار آمریکا در چارچوب سیاستهای آن حرکت کنند، شرایط به گونه دیگری خواهد بود. (سایت ساعت 24- 18دی)

فواد ایزدی یکی از مهره‌های باند خامنه‌ای ضمن اشاره به این‌که یکی از شروط اصلی خامنه‌ای در زمینه پذیرش برجام این بود که تحریم جدیدی علیه رژیم وضع نشود، نگران تحریمهای بعدی است. زیرا از نظر وی: ”هیچگاه در برجام تصریح نشده است که تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود“. (سایت گلستان ما- 18دی 96)

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه رژیم با گفتن این‌که ”آمریکا ممکن است روزهای آینده از برجام خارج شود“ (سایت حکومتی انتخاب 18دی 96)، از آمریکا درخواست کرد ”آمریکا نیز نقش خود را در برجام ایفا کند زیرا بر هم زدن آن، منطقه بهتری را برای ما ایجاد نخواهد کرد“. (سایت مشرق 18دی 96)

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دست به دامان یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده و ضمن شکایت از بد عهدی و نقض احتمالی تعهدات برجام از جانب آمریکا، به تصمیمات نامشخص و مبهمی از جانب رژیم در قبال ”بدعهدی آمریکا“ نیز اشاره کرد و مدعی شد: ”می‌تواند بر روند همکاریهای ایران با آژانس تاثیر بگذارد“. (تلویزیون رژیم 18دی 96)

واقعیت این است که پیش از این نیز سردمداران و مهره‌های رژیم نگران خروج آمریکا از برجام و عواقب آن برای اقتصاد درهم‌شکسته آن بودند. اما در شرایط کنونی که قیام ایران ادامه دارد و در این رابطه نیز نظام دچار مخمصمه و بن‌بست شده است، نگرانی‌شان مضاعف می‌شود. در این رابطه روزنامه شرق وابسته به باند روحانی 18دی 96 می‌نویسد: ”هدف آمریکا قرار دادن ایران در کانون توجه جامعه بین‌المللی، افزایش فشارهای بین‌المللی و همراه ‌کردن آنها در رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال ایران و به احتمال زیاد ارسال پیام همراهی و حمایت از مخالفان داخلی بوده است. افزوده‌ شدن مسائل داخلی، حقوق‌بشر و ادعای سرکوب مخالفان و معترضان و طرح آن در سطح بین‌المللی، دور جدیدی از ایران‌هراسی را احیا کرده و مانعی جدی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشورمان در منطقه و جهان خواهد شد. تردید نباید کرد که برخلاف برجام و تعارض متحدان اروپایی با آمریکا در خصوص این توافق، در موضوع حقوق‌بشر و تحولات داخلی ایران، این کشورها از موضع آمریکا حمایت خواهند کرد“.

ملاحظه می‌شود که قیام ایران نه تنها در داخل تعادل را به زیان حاکمیت ولایت‌فقیه برهم زده است، بلکه بسیاری از معادلات را نیز در معادلات منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم به هم زده است، طبعاً یکی از مسائلی که از قیام تاثیر خواهد پذیرفت برجام و رابطه رژیم با آمریکا است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/95a37ccf-b58d-4e2e-b9fb-2fc987557dac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات