728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی ۲۲مهر ۹۶

رسانه هاى حكومتى
رسانه هاى حكومتى
در روزنامه‌های حکومتی روز شنبه ۲۲مهر ماه تیترهای اول تا چهارم به موضوع برجام و سخنان رئیس‌جمهور آمریکا اختصاص یافته است. در روزنامه‌های هر دو باند طبق معمول شاهد تناقض‌گویی هستیم.

 

از روزنامه‌های باند حسن روحانی و شرکا شروع می‌کنیم که در عین تلاش برای کوچکنمایی واقعه ابراز نگرانی و یاس کرده‌اند:
آفتاب یزد: فقط نق زد – سخنرانی دونالد ترامپ انجام شد. او برجام را پاره نکرد و فقط از کنگره خواست آن را اصلاح کند. ضمن آن که آمریکا سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار نداد اما در عین‌حال تحریمهای بیشتری را علیه این نهاد اعمال می‌کند. حسن روحانی: غافلگیر نشدیم – اظهارات ترامپ تکراری بود.

همدلی: حرفهای دونالد ترامپ از برجام، تحریمهای تازه و خیلی چیزهای دیگر دوباره ما را درگیر بهتی عجیب و غریب کرد، خسته‌ایم از این جهان

دود و دم نسبت به مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در روزنامه‌های هر دو باند حاکم به چشم می‌خوره:
ابتکار: شکست ترامپ در مقابل برجام
جوان:‌ترامپ اعتماد به آمریکا را پاره کرد – روحانی: ترامپ مشتی اتهام واهی زد، مافرمان اقتصاد مقاومتی رهبری را عملیاتی می‌کنیم

جمهوری اسلامی: ناتوانی ترامپ از لغو برجام و واگذاری تصمیم به کنگره آمریکا

در روزنامه‌های باند روحانی به‌رغم دود و دمها بر ضرورت حفظ برجام و ادامه مسیر زهرخوران تأکید شده است:
جهان صنعت:
الزامی برای اقدام متقابل با آمریکا نیست

کارون: نباید انتقام بدعهدی آمریکا را از روحانی گرفت برجام مسأله نظام است نه دولت

ایران:‌ پرهیز از شتاب زدگی برجامی
جدای از تمام اختلاف‌نظرهایی که در داخل بابت برجام وجود دارد، به نظر می‌رسد روی دو موضوع در این خصوص اتفاق نظری تقریباً فراگیر وجود داشته باشد؛ اولاً این‌که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه ناقض پیمان و قراردادی که بسته است نخواهد بود و ثانیاً تمام ارکان و جناح‌های جمهوری اسلامی، تحرکات و رفتار اخیر آمریکایی‌ها را در این زمینه بدعهدی حقوقی و اخلاقی می‌دانند و اجازه تضعیف ارکانی چون سپاه را به طرف آمریکایی نخواهند داد. در
ما همانقدر که در این شرایط باید از واکنش منفعلانه و کند حذر کنیم، باید از واکنش‌های سریع و حساب نشده نیز دوری گزینیم. به عبارتی ماندن و خروج آمریکا از برجام نباید متغیر مدنظر ایران برای ماندن یا خروج از این توافق بین‌المللی باشد. شرایط فعلی در واقع همان بزنگاهی است که می‌تواند دو تصویر متفاوت از ایران و آمریکا را به دنیا مخابره کند؛ تصویری اخلاق مدارانه و پایبند به تعهدات بین‌المللی از کشورمان و تصویری از واقعیت سیاست قلدرمآبانه آمریکایی‌ها. بنابراین توقع اصلی از دستگاه دیپلوماسی کشورمان در شرایطی که آمریکایی‌ها بازی جدید در قبال برجام آغاز کرده‌اند را باید در ایستادگی معقولانه خلاصه کرد. به این معنا که ما نه اهل پا پس کشیدن از حقوق و تعهدات بین‌المللی خود هستیم و نه اهل سیاستهای محاسبه نشده و شتاب‌زده.
ایران: خروج از برجام توسط ترامپ یک بلوف سیاسی پر رنگ با هدف آزمایش آستانه تحمل اطراف برجام است. اهمیت حفظ برجام برای جامعه جهانی به قدری آشکار است که شرکای آمریکا در برجام نیز به‌دنبال مکانیزم‌های سیاسی و حقوقی اقناع حلقه ترامپ هستند و همزمان فشارهایی نیز به واشینگتن وارد می‌کنند. همین فضا است که باعث می‌شود تا ترامپ با وجود تهدیدهای قبلی برای خروج آمریکا از برجام و از بین بردن آن، مجبور شود تا در یک عقب‌نشینی محسوس در عمل فقط تلاش‌ها برای فشار بیشتر به کشورمان را آغاز کند. بدون تردید قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران در حال حاضر به مراتب قوی‌تر از زمان قبل از مذاکرات برجامی است. علاوه بر آن نقش سازنده ایران در مجامع و سازمانهای بین‌المللی و جهانی برجسته‌تر از گذشته شده... . ضرورتها و الزاماتی که مذاکرات ۲۳ماهه را با صبوری به برجام رساند هم‌چنان برای همه اطراف برجام پابرجا و محسوس است. درست همین ضرورتها است که باعث می‌شود فاصله‌یی عمیق بین رجزخوانی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا با سیاستهایی که در عمل در قبال برجام در پیش می‌گیرد، به وجود آید. خروج از برجام گزینه‌یی است که ترامپ «می‌خواهد» آن را عملی کند اما «نمی‌تواند».

ابتکار: ما در داخل اما باید هوشیاری خود را حفظ کنیم. هر تصمیمی که ترامپ بگیرد در سایه همدلی و اتحاد ما، خطراتش کمانه می‌شود. آرامش و انسجام ما ضامن سلامت ما در عبور از این گردنه‌ها خواهد بود.

 

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم موضع رئیس‌جمهور آمریکا و لیست‌گذاری سپاه توسط این کشور مایهٴ حمله به باند رقیب شده است. در این حملات ابراز وحشت باند خامنه‌ای کاملاً بارز است:
کیهان: حتماً باید سرتان کلاه می‌گذاشت تا بفهمید آمریکا قابل اعتماد نیست؟!
... هم در مقدمات بحث و هم درباره شرایط و الزامات اجرای برجام، از سوی دولت و وزارت‌خارجه قصور و تقصیر صورت گرفته است. «اعتماد به آمریکا» (شیطان بزرگ) به هیچ‌وجه مسأله نظام نبوده و نیست، بلکه مسأله مدعیان اصلاح‌طلبی است که در طول ۲دهه اخیر به بزک آمریکا و متهم کردن نظام به ماجراجویی مشغول بودند و بالاخره دولت روحانی را هم در تله توهمات و بزک‌های خود گرفتار کردند.
کیهان: دیدن پایان راهی که دولت برای حل معضلات اقتصادی انتخاب کرده است، کار سختی نبود. اصولاً وقتی طرف مذاکرات، کشورهایی باشند در مختصات آمریکا، انگلیس یا فرانسه، پیش‌بینی نتیجه این مذاکره، کار سختی نیست. تکرار می‌کنیم و امید است که شنیده شود تا جلوی خسارت را تا دیرتر نشده بگیرند، چرا که جلوی ضرر را از هر جا بگیری، منفعت است. برجام برای «تمام» طرف‌های ۱+۵به‌ویژه آمریکا و شخص ترامپ ارزشمند و مفید است مگر برای جمهوری اسلامی ایران. دقیقاً به همین دلیل، این کشورها حاضر نخواهند شد از آن خارج شوند.
کاخ سفید پیش از این و به کرات گفته‌اند و از تکرار آن نیز هیچ ابایی ندارند که، عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌یی توسط ترامپ، به‌معنای خروج آمریکا از برجام نیست! این یعنی، حمله به برجام به قصد نیمه جان کردنش با این هدف که از طریق دریافت امتیازات بیشتر به آن تنفس مصنوعی بدهند.
چه توافقی بهتر از این‌که ایران، یک‌طرفه به اجرای تعهداتش ادامه دهد بدون این‌که حتی یک پول سیاه به‌دست آورد؟ برجام اگر برای ترامپ خسارت‌بار و «بد» بود، هرگز به‌دنبال مادام‌العمر کردن آن نمی‌رفت!
آمریکایی‌ها خواستار اجرای «دقیق» آن (نه پاره کردن آن) شده‌اند. البته، بازرسی از سایت‌های نظامی ایران هم به این توافق اضافه شده است!
دیدن پایان راهی که دولت برای حل معضلات اقتصادی انتخاب کرده است، کار سختی نبود. اصولاً وقتی طرف مذاکرات، کشورهایی باشند در مختصات آمریکا، انگلیس یا فرانسه، پیش‌بینی نتیجه این مذاکره، کار سختی نیست. اگر تمام پیش‌بینی‌های منتقدان، یک به یک، تحقق پیدا می‌کنند، به‌دلیل شناختی است که از این کشورها و سابقه آنها دارند. تاریخ این کشورها اصولاً با خیانت و بدعهدی عجین شده است.
اما خیانت لیبرال‌های وطنی کمتر از خیانت ترامپ و متحدانش نیست. خیانت ترامپ غیرمنتظره نیست (چرا که خیانت و گزیدن، اقتضای دشمن است) اما از خیانت ترامپ‌های وطنی هرگز نمی‌شود گذشت. ترامپ‌های وطنی که ماله به دست، به توجیه یا حاشیه‌سازی مشغولند و از بزک کردن جاسوس هسته‌یی هم نمی‌گذرند، با ادبیاتی متفاوت، همان راهی را می‌روند که ترامپ می‌رود.
«ترامپ نه تنها از توافق خارج نشده بلکه اعلام کرده، به‌دنبال اجرای دقیق آن است.» همین یک خط خبر برای زنجیره‌یی‌ها کافی است تا عدم خروج ترامپ از برجام برای گرفتن امتیازات بیشتر را اینگونه بزک کنند و تیتر بزنند و تحلیل نمایند که، «ترامپ هم نتوانست از برجام خارج شود»، «دنیا ترمز ترامپ را کشید»، «برجام ترامپ را متوقف کرد!»، «شکست مشترک ترامپ و دلواپسان»، «آرزوی کاسبان برجام تعبیر نشد.» و... !
برجام برای ترامپ، انگلیس، فرانسه، آلمان و آژانس، ارزشمند است چون، می‌توانند با استفاده از این سند، هم امتیازات بیشتری بگیرند و هم دایره تحریم‌ها را گسترده‌تر کنند. صحبت از «مکمل برجام» - بخوانید برجام ۲- است نه خروج آمریکا از آن. تلاش می‌کنند، تخم برجام ۲را در دل برجام ۱بکارند. «مکمل برجام» یعنی، وارد کردن مباحث موشکی کشورمان به سند برجام. یعنی اضافه کردن محدودیت‌های موشکی به قطعنامه ۲۲۳۱و به دست آوردن یک تضمین بین‌المللی دیگر علیه یک مؤلفه قدرت دیگر ایران!
اگر آمریکا می‌خواست، موضوع موشکهای ایران را به‌طور مستقل و خارج از برجام مورد حمله قرار دهد، همراه کردن متحدانش کمی سخت می‌شد اما، با وارد کردن این موضوع به برجام، خیلی راحت می‌تواند، به هدف برسد. برجام سیاه چاله‌ای است که این چند کشور تصور می‌کنند می‌توانند با استفاده از آن، تمام مولفه‌های قدرت را از ایران بگیرند.

جوان: تحریم‌های جامع چندبعدی و رسالت انقلابی ما
مواضع شب گذشته ترامپ در واقع مهر تأییدی است بر این‌که آمریکا طی دو سال گذشته هرگز برجام را نپذیرفته و لذا بحث بر سر خروج یا عدم خروج آمریکا «از سوی ترامپ» از برجام یک بحث صد‌درصد انحرافی با هدف مدیریت افکار عمومی در داخل آمریکا و در سطح جهان است و مسئولان و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس منافع ملی مراقب باشند پازل دشمن را تکمیل نکنند.

رسالت: زیست انقلابی ما، اداره کشور، درک راهبردهای دفاعی ما، فکر کردن به اقتصاد مقاومتی، مسائل فرهنگی و اجتماعی و... . دستور کار همیشگی ملت و دولت ایران باید باشد. آمریکا با سرگرم کردن ما در جنگ سخت و نبرد نرم و اخیراً جنگ دیپلوماتیک می‌خواهد ما را از مسیر درست حرکت کردن در مدار راهبردهای نظام و رهبری دور کند.
برجام نه مسأله اول و نه مسأله آخر است. وزن و ضریب آن در پردازش به مسائل اصلی انقلاب باید مشخص شود و ما مسیر خود را در خط امام و رهبری نباید گم کنیم. عبور از گردنه ترامپیسم سهل‌تر از گردنه‌هایی بوده که تاکنون از آن به سلامت عبور کرده‌ایم.

بحرانهای اقتصادی اجتماعی در روزنامه‌های امروز به‌رغم موضوع برجام و لیست‌گذاری سپاه باز هم جای خودشون را باز کرده‌اند:
قانون: عطش قانون برای مبارزه با بی‌آبی
قانون: دهها فارغ‌التحصیل صنعت نفت در پیدا کردن فرصت شغلی بلاتکلیف، سوختن دانشجویان «نفتی»

کارون: سپرده‌گذاران مؤسسه آرمان مقابل استانداری خوزستان؛ تجمع با رنگ و بوی تحصن

کسب و کار: بحران بدهی در بخش دولتی
 
اذعان به ناکارآمدی نظام بعد از ۴دهه و کارنامه منفی آن در روزنامه‌های باند روحانی به چشم می‌خورد:
ما ۴۰سال است بخش اعظم جوانانمان را درس دادیم و به دانشگاه فرستادیم، اما خیلی چیزها بدتر شد؛ تصادفات رانندگی‌مان بیشتر شد، ضایعات نانمان بیشتر شد، آلودگی‌ هوای‌مان بیشتر شد، شکاف طبقاتی‌مان بیشتر شد، پرونده‌های دادگستری‌مان بیشتر شد، تعداد زندانیانمان بیشتر شد و مهاجرت نخبگانمان بیشتر شد. پس دیگر دست از درس‌دادن صرف بردارید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/32b945f2-803b-454c-8097-d9ed81867122"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات