728 x 90

سناتور تام کاتن از دونالد ترامپ خواست پایبندی رژیم ایران به برجام را تأیید نکند

سناتور تام کاتن
سناتور تام کاتن
سناتور کاتن، عضو جمهوریخواه کمیته نیروهای مسلح سنا، بار دیگر خواستار اعلام عدم پایبندی رژیم ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ شد.

وی روز سه‌شنبه گفت کنگره به همراه دونالد ترامپ باید در همکاری تنگاتنگ، تغییرات در برجام را به رژیم ایران پیشنهاد دهند و بگویند که تمکین نکردن به آن چه نتایجی در بر خواهد داشت. تام کاتن گفت:‌ اعلام پایبند نبودن رژیم ایران به برجام به‌صورت خودکار آمریکا را از این توافق خارج نمی‌کند بلکه یک فرصت شصت روزه به کنگره می‌دهد که می‌تواند در برگیرنده برگرداندن تحریمها علیه رژیم ایران نیز باشد.

وی گفت: «مهمترین مسأله در این پیشنهاد باید از بین بردن محدودیت زمانی مندرج در برجام باشد. این نوع زمانبندی‌ها در توافق‌های منع گسترش تسلیحات اتمی بی‌سابقه و بی‌معنی است. وجود آن در برجام نشانگر استیصال باراک اوباما برای دستیابی به توافق بوده است. هم‌چنین باید محدودیت‌های سخت‌تری بر تولید، تحقیق و توسعه دستگاههای سانتریفوژ اعمال شود، زیرا رژیم ایران نیازی به داشتن غنی‌سازی صنعتی ندارد؛ این مسأله صرفاً برای دستیابی به تسلیحات اتمی است. اگر برنامه رژیم ایران صلح‌آمیز است این رژیم می‌تواند بسادگی بمانند دیگر کشورها سوخت خود را از خارج تهیه کند.»

سناتور تام کاتن افزود باید دستورالعمل شفافی برای بازدیدهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ارائه شود. وی گفت: «بر طرف کردن ابهامات در دستورالعمل‌های بازرسی‌ها باید پر شود، یعنی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام بازدیدهایش از سایت‌های اتمی رژیم ایران موارد مشخصاً روشن و صریح گفته شود و جا برای تعبیر و تفسیر نباشد. دیگر این‌که برنامه موشک بالستیک و کروز رژیم ایران باید محدود شود. رژیم ایران نیازی به بهبود توان موشکی خود و طولانی‌تر کردن برد آن ندارد. داشتن چنین برنامه یعنی صرفاً به‌دنبال بهره‌برداری از کلاهک‌های هسته‌یی برای موشکهایشان است. یعنی پایه برنامه اتمی آنها نیز نظامی است.» به گفته تام کاتن تغییر در مفاد برجام بر پایه پیشنهاداتش، به آمریکا آزادی عمل مقابله با رفتارهای بی‌ثبات کننده رژیم در منطقه، حمایت از تروریسم و نقض حقوق‌بشر در ایران را می‌دهد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b80c6ac1-ba31-4e10-af81-1004f5a5cd51"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات