728 x 90

مؤسسه علوم و تحقیقات بین‌الملل در آمریکا: نگاه داشتن ایران در چارچوب برجام مشکل خواهد بود

هسته ای رژیم ایران
هسته ای رژیم ایران
یک مؤسسه مطالعاتی در واشینگتن، شکست مکرر رژیم ایران در تولید دستگاههای غنی‌سازی پیشرفته را عامل کنار آمدن ایران با محدودیتهای درج شده در توافق برجام خوانده و اعلام کرده است که نگاه داشتن ایران در چارچوب قوانین برجام بسیار مشکل خواهد بود.

به گزارش رویتر، مؤسسه علوم و تحقیقات بین‌الملل در گزارش تحلیلی جدید خود در مورد برنامه هسته‌ای، لزوم نظارت بر ساخت سانتریفوژ پیشرفته توسط رژیم ایران و از سرگیری تولید آنها را الزامی خواند و پیش‌بینی کرد که غنی‌سازی اورانیوم کم انرژی در طولانی‌مدت برای تغذیه نیروگاههای هسته‌یی به صرفه نیست و تنها برای تولید اورانیوم غنی شده و تولید سلاح هسته‌یی توجیه پذیر است.

این مؤسسه با بر شمردن چندین «تخلف» رژیم ایران از معاهده برجام در تحلیل خود می‌گوید: «مشخص نیست که رژیم ایران تولید سانتریفوژ IR-6 و IR-8 را برای جایگزینی آنچه از دست داده از سر گرفته باشد یا در آینده این کار را انجام دهد، اما این مسأله را باید با دقت و از نزدیک زیر نظر گرفت و تولید سانتریفوژ باید توسط آژانس نظارت شود. هم‌چنین بسیار اشتباه خواهد بود اگر شکست ایران در توسعه الیاف کربن و شکسته شدن سانتریفوژهای پیشرفته ایران را به حساب پایبندی (به برجام) خواند».

این مؤسسه معتقد است که فشار و اصرار دولت دونالد ترامپ و بعضی کشورهای اروپایی، رژیم ایران را وادار کرد که تعداد سانتریفوژ IR-6 در آبشار رآکتور اتمی را به ۱۰عدد محدود کند در غیراین صورت تا پیش از آن در آبشارها ۱۳تا ۱۵سانتریفوژ IR-6عملیاتی بوده است.

در گزارش این مؤسسه آمده است که: «رژیم ایران بارها با نقض قوانین از خط قرمزهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عبور کرده است. بسیاری از این تخلفات و تلاشهای ایران حتی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی گزارش نشده است.»

گزارش مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل درباره برنامه هسته‌یی رژیم ایران زمانی منتشر شده است که گمانه زنیهای فراوانی نسبت به تأیید یا عدم تأیید پایبندی ایران به برجام توسط دولت دونالد ترامپ وجود دارد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده تا نیمه اکتبر تصمیم خود در این باره را به کنگره این کشور اعلام خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a33923c8-1d91-4e1f-8965-f5fb75143765"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات