728 x 90

رژیم در «هچل»، مقاومت ایران رو به‌پیش!

سخن روز
سخن روز
آنچه این روزها در نیویورک، چه در درون تالار مجمع عمومی ملل‌متحد و چه در بیرون آن و در برابر ساختمان سازمان ملل جریان دارد، به‌طور نمادینی آرایش سیاسی و صورت مسألهٴ اصلی و کنونی ایران را، با وضوح بسیار بازتاب می‌کند؛ در یک سو رژیمی شقه شقه و بحران‌زده قرار دارد که رئیس‌جمهور خود، حسن روحانی را کاسه گدایی در دست به‌نیویورک و در واقع به‌درِ خانهٴ «کدخدا» فرستاده تا با لبخند و با نشان‌دادن در باغ سبز و سفرهٴ گسترده، کدخدا را به‌ «تعامل» و نشستن بر سر سفرهٴ ایران فرا بخواند.

در طرف دیگر، مجاهدین و مقاومت ایران و حامیانشان قرار دارند که با عزم جزم بار دیگر به‌خیابان آمده‌اند تا صدای مردم میهن خویش باشند و فریاد بزنند که فاشیسم تروریستی مذهبی حاکم بر ایران، نه نماینده مردم ایران، بلکه بدترین دشمن مردم ایران و قاتل بهترین فرزندان آنان می‌باشد.

روحانی در آستانهٴ حرکت از تهران، روشن کرد که سفرش با اذن «رهبر معظم انقلاب» و با دستور او مبنی بر «روابط گسترده و سازنده با جهان» صورت می‌گیرد. وی این معنا را در نیویورک هم در اظهارات و مناسبتهای مختلف تکرار کرد و از جمله در دیدار با گوترز، ضمن اعلام آمادگی «حل و فصل مشکلات منطقه‌یی» تأکید کرد: «برجام می‌تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد». مخاطب این سخنان اگر ‌چه ظاهراً دبیرکل ملل‌متحد بود، اما مخاطب واقعی آن، آمریکا بود. رئیس‌جمهور آمریکا خیلی سریعتر از آنچه انتظارش می‌رفت، پاسخ روحانی و خامنه‌ای را داد و از جمله با تأکید بر مقاومت و پیکار خستگی‌ناپذیر مردم ایران در برابر این رژیم گفت: «مردم ایران بیش از هرکس قربانی این رژیم بوده و از آن رنج می‌برند... و همهٴ جهان می‌فهمند که مردم خوب ایران خواستار تغییر هستند».

یک نکتهٴ جدید و بسیار مهم در سخنان ترامپ، تأکید او بر ضرورت تغییر رژیم آخوندی و خواست مردم ایران مبنی بر تغییر رژیم بود؛ البته پیش از او نیز سایر مقامهای بلندپایه دولت ترامپ، از جمله تیلرسون وزیر خارجه از تغییر رژیم سخن گفته بودند، اما برای اولین بار طی ۴دهه گذشته است که رئیس‌جمهور آمریکا صراحتاً به‌تغییر رژیم اشاره می‌کند. آنچه بر اهمیت این موضعگیری می‌افزاید این است که او این سخنان را در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد و در حضور سران و نمایندگان بیش از 180کشور جهان بیان می‌کرد.

البته روشن است بین حرف و موضعگیری سیاسی تا اجرا و عمل، فاصله بسیار است و بایستی منتظر ماند و دید که تأثیر این موضع سیاسی چگونه و با چه سرعتی پا به‌عرصه عمل و اجرا می‌گشاید؛ اگر ‌چه بیان این مواضع از سوی شخص اول آمریکا در برابر سران و نمایندگان کشورهای جهان، از یک‌سو خواه ناخواه الزام‌آور است و از سوی دیگر این موضعگیری در فضای سیاسی کنونی تأثیرات سیاسی مشخصی در پی دارد که به‌طور نقد و در یک قلم نه تنها سرمایه‌گذاران مفروضی را که روحانی تمام امید خود را به‌ آنها دوخته بود، از به‌خطر انداختن سرمایه‌های خود در ایران تحت حاکمیت آخوندها، باز می‌دارد، بلکه هرگونه معامله و مراوده اقتصادی با رژیم را نیز قویاً زیر سؤال می‌برد و مذاکره سیاسی و به‌اصطلاح تعامل با آمریکا را نیز فاقد موضوعیت می‌کند. کما این‌که روحانی ساعتی پیش از سخنرانی ترامپ، در گفتگو با شبکهٴ تلویزیونی ان‌. بی. سی آمریکا، به‌همین واقعیت اشاره کرد و آن‌چنان که گویی پیشاپیش از مواضع ترامپ و سخنرانی او خبر داشته، گفت: «وقتی (ترامپ) از تغییر رژیم می‌گوید و تعهدات مهم دولت آمریکا را زیر پا می‌گذارد، دیدار و مذاکره معنا ندارد». همین واقعیت را تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز از منظر خود بیان کرد. به‌ این ترتیب برجام که آخوند روحانی همهٴ امید خود را به‌آن دوخته، بیش‌از‌پیش زیر سؤال رفته و سرنوشت کاملاً تیره و مبهمی پیدا کرده است.

رژیم آخوندی که انتظار این موضعگیری قاطع با این کلمات تند و صریح را از ترامپ نداشت، به‌شدت خود را باخته است، اما تلاش می‌کند با ترفندهای گوناگون، صورتش را با سیلی سرخ نگه‌دارد. در همین رابطه پاسدار عزیز جعفری سرکرده کل سپاه پاسداران ارتجاع، ضمن بیان این‌که «زمان آن رسیده است که محاسبات غلط آمریکا را تصحیح کنیم» اما به‌طور مضحکی پاسخگویی را به‌عهدهٴ روحانی گذاشته و افزود: «سخنان رئیس‌جمهور آمریکا نباید بی‌جواب بماند و امیدواریم رئیس‌جمهور محترم در نطق خود پاسخ قاطع، انقلابی و روشنگر، چنان‌که در شأن ملت ایران است به‌وی بدهد». (1) این در حالی است که خود او دو ماه پیش اخطار کرده بود اگر آمریکا بخواهد سپاه را تحریم کند «باید پایگاههای خود را تا محدوده‌هزار کیلومتری اطراف ایران برچیند». (2) تحریمهای آمریکا عملی شد، اما از تهدیدهای سرکرده سپاه پاسداران خبری نشد. بنابراین تهدیدهای جدید او نیز قاعدتاً نبایستی جدیتر از تهدیدهای قبلی‌اش باشد.

در همین حال برخی مهره‌های رژیم نظیر محمدرضا باهنر (3) و پاسدارکوثری (4) کوشیدند با فحش و ناسزا به‌شخص ترامپ عقده‌گشایی کنند و مواضع رئیس‌جمهور آمریکا را به‌حساب شخص او و ویژگیهای فردی او بگذارند، اما روشن است که این اظهارات سخیف نمی‌تواند این واقعیت را که مواضع ترامپ نتیجه ماهها بررسی و رایزنیها در بالاترین سطوح تصمیم‌گیرندهٴ آمریکاست، بپوشاند؛ سیاستی که از یک اجماع کم‌نظیر و پشتوانهٴ نادر دو حزبی برخوردار است؛ کمااین‌که طرح تحریمهای جدید علیه رژیم در سنا با آرای 98به‌2و در مجلس نمایندگان با آرای 419به 3به‌تصویب رسید.

شاخص میزان جدیت و یکدستی سیاست جدید آمریکا در نفی فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران را بایستی در جنبهٴ اثباتی آن جستجو کرد و آن همان‌گونه که خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران در استقبال از نخستین گواهی یک رئیس‌جمهور ایالات متحده درباره ضرورت تغییر در ایران خاطرنشان کرد، چیزی نیست جز «به‌رسمیت شناختن شورای ملی مقاومت ایران به‌عنوان تنها جایگزین دموکراتیک برای دیکتاتوری مذهبی و تروریستی» حاکم بر ایران که ضمناً لازمه پایان و جبران سیاست فاجعه‌بار دهه‌های گذشته آمریکا در قبال مردم ایران است. (5)

خانم مریم رجوی تصریح کردند که مواضع رئیس‌جمهور آمریکا بایستی با سلسلةی از اقدامات اجرایی جامه عمل بپوشد که به‌طور خلاصه عبارت است از:
ـ ارجاع پرونده جنایات این رژیم به‌ویژه قتل‌عام 30هزار زندانی سیاسی در سال 1367به‌دادگاه بین‌المللی جنایی

ـ خلع‌ید از رژیم آخوندی در منطقه و اخراج پاسداران و شبه‌نظامیان مزدور از عراق و سوریه و یمن و افغانستان و لبنان

ـ اعمال قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت ملل‌متحد درباره پروژه تسلیحات اتمی رژیم ملایان و ممنوعیت غنی‌سازی، همراه با بازرسی آزادانه و بی‌قید و شرط از مراکز نظامی و غیرنظامی رژیم

ـ پرداخت مابه‌ازاء اموال و تجهیزات و تسلیحات و قرارگاههای سازمان مجاهدین خلق و ارتش آزادیبخش ملی ایران در عراق که تماماً با هزینهٴ خود آنها تهیه شده و اسناد آن موجود است.

پانویس: ــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ خبرگزاری ایلنا 29شهریور 96
2 ـ سخنرانی پاسدار جعفری در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران در مشهد ـ ۲۸تیر 96
3 ـ روزنامه رسالت 30شهریور 96
۴ ـ روزنامه حمایت 30شهریور 96
۵ ـ دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران 28شهریور 96
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b8dfec87-5888-4589-908c-1ed94880f443"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات