728 x 90

تأکید گروه‌های اصلی اپوزیسیون در کنفرانس ریاض بر کنار رفتن بشار اسد

هیات عالی مذاکره کنندگان اپوزیسیون سوریه
هیات عالی مذاکره کنندگان اپوزیسیون سوریه
نشست ریاض میان هیأت عالی مذاکرات و گروه‌های موسوم به قاهره و مسکو که به رژیم اسد و روسیه نزدیک هستند، به‌علت رد کردن هرگونه گفتگو در مورد کنار رفتن اسد از سوی گروه مسکو، بدون رسیدن به هیچ‌گونه توافقی پایان یافت. انتقال سیاسی و سرنوشت بشار اسد و توافق بر روی برنامه سیاسی مشترک، موضوعاتی بود که شرکت کنندگان تلاش کردند بر روی آن گفتگو کنند. اما گروه مسکو هم‌چنین خواستار باقی ماندن بر قانون اساسی سال 2012 شد که رژیم بشار اسد آن را وضع کرده بود.

هیأت عالی مذاکرات تلاش می‌کرد گروه‌های مسکو و قاهره را برای تشکیل یک هیأت مشترک جهت رفتن به مذاکرات‌آتی ژنو گردهم بیاورد.

بنا بر اطلاعات درز کرده، گروه قاهره در برخی مسائل که با هیأت عالی مذاکرات در مورد آنها اختلاف داشت، انعطاف نشان داده است اما در نتیجه اصرار نماینده گروه مسکو، ادامه تلاشها برای پیوستن نمایندگان دو گروه به هیأت عالی مذاکرات شکست خورد.

اختلاف میان هیأت عالی و گروه مسکو در اصول است. بنا‌ به توصیف یحیی عریضی مشاور هیأت عالی مذاکرات، گروه مسکو به طرح و اصول خود که توسط روسیه دیکته شده، چسپیده است. این گروه دنبال اعمال هژمونی بر اپوزیسیون است. عریضی اضافه کرد، نشستهایی که در ریاض برگزار شد، تا حدودی بر کنفرانس آتی ریاض که در اکتبر آینده برگزارخواهد شد، تأثیر گذاشته است.

نشست ریاض نشان داد مواضع مختلف و گاه متضاد امکان گردهم آوردن گروه‌های اپوزیسیون را نمی‌دهد. هر طرفی موضع ثابت خود را دارد. گروه قاهره، هرگونه نقش رژیم اسد در آینده سوریه را رد می‌کند. اما گروه مسکو تلاش می‌کند تا اسد را در قدرت حفظ کند.

ناظران، معتقد هستند استفان دمیستورا فرستاده سازمان ملل‌متحد با پیشنهاداتی که ارائه می‌دهد درصدد حذف خواست مردم سوریه یعنی کنار رفتن بشار اسد است. کسی که برای سوریه و مردم این کشور، قتل و ویرانی و آوارگی به ارمغان آورده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/84728495-f1ab-480c-8618-a82b3989ccbc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات