728 x 90

پلیس اسپانیا به‌دنبال مظنون اصلی حملات تروریستی

حمله تروریستی در اسپانیا
حمله تروریستی در اسپانیا
پلیس اسپانیا روز شنبه 28مردادماه 96 گفت که یافتن آخرین مظنون حملات تروریستی 'بارسلون' و 'کامبریلز' را هم‌چنان دنبال می‌کند و احتمال می‌دهد که از مرز اسپانیا – فرانسه عبور کرده باشد.
هم‌چنین موضوع 'افزایش حداکثری سطح هشدار تروریستی' در دولت مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس اسپانیا 'یونس ابویعقوب' جوان ٢٢ ساله مراکشی‌الاصل را به‌عنوان عامل اصلی حملات روز پنجشنبه ۱۷اوت معرفی کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های اسپانیا، او احتمالاً راننده کامیونتی بوده که به مردم و رهگذران در خیابان 'رامبلا' در بارسلون حمله کرده است.

لازم به یادآوری است که روز پنجشنبه 26مرداد ماه ٢ حمله تروریستی اسپانیا را در صدر اخبار جهان قرار داد که طی آن دست‌کم ١٤نفر کشته و حدود ١٢٠نفر زخمی شدند. حمله نخست حوالی ساعت ١٧آن روز در 'بارسلون' و توسط یک کامیونت سفید در خیابان 'رامبلا' صورت گرفت که طی آن ١٣ نفر کشته و بیش از ١٠٠ نفر زخمی شدند.
 
خودروی مورد استفاده مهاجم برای زير گرفتن عابرين پياده

هم‌چنین ساعتهایی بعد، یک خودروی 'آئودی' مدل ' آ 3 '، با حمله به عابران در ساحل دریا در منطقه 'کامبریلز' در ١٢٠ کیلومتری جنوب بارسلون باعث زخمی شدن ٧نفر و هم‌چنین آسیب‌زدن به یک خودروی پلیس شد. یکی از زخمی شدگان یک روز پس از این حمله از شدت جراحات درگذشت. گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، مسئولیت این حملات را پذیرفت.

بیشتر بخوانید:
نتیجه تحقیقات پلیس و یافتن ٣ خودرویی که توسط مهاجمان کرایه شده بود، به نیروهای پلیس اجازه داد که بتوانند ١٢عضو یک 'گروه جهادگرا' را کشف کنند. ٤نفر از این افراد طی روزهای پنجشنبه ۱۷و جمعه ١٨اوت دستگیر شدند و هم‌چنان در بازداشت به‌سر می‌برند.
'موسی الکبیر' نیز از دیگر عاملان این حملات بود که توسط پلیس در منطقه 'کاتالان' کشته شد.

یک خودروی دیگر مربوط به این گروه هنوز پیدا نشده و پلیس اسپانیا با اعلام مشخصات آن به پلیس فرانسه اعلام کرده که احتمالاً راننده کامیونت حمله روز پنج‌شنبه، با همین خودرو از مرز اسپانیا- فرانسه رد شده است. بنابر اعلام پلیس، این ماشین یک رنو مدل 'کانگو' و به رنگ سفید بوده است.
هم‌چنین پلیس هویت ٣ نفر دیگر از اعضای این گروه را شناسایی کرده، اما هنوز موفق به دستگیری آنها نشده است. هر چند به نظر می‌رسد ٢ نفر از آنها در آتش‌سوزی و انفجار خانه‌یی در منطقه 'الکنار' در ٢٠٠ کیلومتری جنوب 'بارسلون' کشته شده باشند.
این خانه محلی بود که اعضای این گروه مواد انفجاری را در آن تهیه می‌کردند. اما با تخریب بخشی از مهمات این گروه در این انفجار، پلیس می‌گوید که احتمالاً آنها بار دیگر وارد فاز «مقدماتی» و «تشکیل مجدد» خواهند شد تا بتوانند حملات بعدی را با تلفات کمتری در میان خود ادامه دهند.

بنابراین گزارش، بیشتر اعضای این گروه از جمله 'موسی الکبیر' ١٧ساله، 'سعید العلا' ١٨ساله و 'محمد هشامی' ٢٤ساله، در شهر 'ریپول' در دامنه کوه‌های 'پیرنه' بوده‌اند.
٣ مظنون دیگر این حملات در همین شهر دستگیر شدند و ٣ مهاجمی که روز جمعه ١٨اوت کشته شدند نیز در آنجا زندگی می‌کردند.

خبرگزاری فرانسه نوشته که اعلام 'احتمال مشارکت' موسی الکبیر و برادرش 'ادریس' ٢٧ساله که روز پنجشنبه ١٧اوت دستگیر شد، خانواده‌ و نزدیکان آنها را بسیار شگفت‌زده کرده و اعلام کرده‌اند که متوجه چنین چیزی نشده بودند. پدرشان گفته که پسرانش «هیچ نشانه‌ای از پیوستن به گروه‌های تروریستی را نشان نمی‌دادند. مثل جوانهای همسن و سال خود زندگی می‌کردند و مثل آنها لباس می‌پوشیدند».

در پی این حملات تروریستی در اسپانیا ٣ روز عزای عمومی اعلام شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6c761041-8bfa-4fd6-9477-619df6f74d37"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات