728 x 90

یک اقتصاددان حکومتی: بانکهای اروپایی دستورالعمل آمریکا را اجرا می‌کنند، نه برجام!

تحریم بانکهای مرتبط با رژیم ایران توسط  آمریکا
تحریم بانکهای مرتبط با رژیم ایران توسط آمریکا
یک اقتصاددان حکومتی اعتراف کرد «بانک‌های اروپایی به‌دلیل داشتن مراودات با آمریکا دستورالعمل‌های صادره از جانب آنها را اجرایی خواهند کرد».

بیژن عبدی ۲۶مرداد ۹۶ در گفتگو با سایت حکومتی پاسداران، باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تأثیرات تشدید تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران اظهار داشت: در حال حاضر تأثیر اقتصادی تحریم‌های جدید اعمال شده علیه کشورمان بسیار سنگین‌تر از قبل شده، آن وقت عشق‌مان این است که برجام داریم در حالیکه دست و بالمان واقعاً بسته شده است.

وی با تأکید بر این‌که تولیدات داخلی طی این سال‌ها روند افزایش نداشته است، افزود: با این شرایط دیگر راهی برای دور زدن تحریم‌ها نخواهیم داشت.

عبدی با اشاره به مذاکرات با گروه 1+5گفت: آمریکا به‌عنوان عضوی از این گروه، هر گاه مصوبه‌یی را ابلاغ کند، آن 5عضو دیگر چون تابعش بوده و عملاً نقش مستقلی در مقابل این ابر قدرت ندارند، ناخودآگاه اجرا کننده خواهند بود به‌طور مثال چون بانکهای اروپایی بیشترین مراودات را با آمریکا دارند، وقتی دستورالعملی از طرف آمریکا صادر شود، آنها به ناچار عقب خواهند کشید.

وی افزود: به بهانه فعالیت‌های برحق موشکی کشورمان دایره تحریم‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بزرگتر شده است.

بیشتر بخوانید:
رئیس بانک مرکزی رژیم:‌ مشکل مبادلات مالی با امارات بعد از برجام حل نشده است
رئیس کل بانک مرکزی رژیم اعتراف کرد: مشکل مبادلات مالی با امارات بعد از برجام حل نشده است
ولی‌الله سیف روز یکشنبه 21خرداد 96 طی مصاحبه‌یی با خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس در پاسخ به این سؤال که گفته شده گلوگاههای مبادلات مالی ایران در ترکیه و امارات در حال مسدود شدن است و برخی از شرکتهای ایرانی امکان انتقال پول را ندارند، گفت: ترکیه و امارات دو مورد متفاوت هستند چون مواضع متفاوتی دارند، در امارات از مدتها قبل مسدود بوده و شرایط ما با امارات عادی نیست، منتها وضعیت در ترکیه عادی است و هیچ بحث خاصی نداریم. مشکل امارات از گذشته نشات می‌گیرد که محدودیتهایی را آن زمان ایجاد کردند که بعد از برجام آن محدودیتها را هنوز برنداشته‌اند.

وی افزود:‌ ما برای رفع این مشکل پیگیریهایی را می‌کنیم منتها به‌دلیل مسایل سیاسی که بین ایران و امارات وجود دارد این موضوعات حل نشده است.

اوجگیری بحران مؤسسات مالی اعتباری
موضوع بسیار مهمی که بلافاصله پس از نمایش انتخابات رژیم به‌صورت یک بحران شدید اقتصادی سر باز کرده، موضوع ورشکستگی مؤسسات مالی – اعتباری وابسته به سپاه است.
آن‌چنان که در رسانه‌های رژیم آمده است، یکی از این مؤسسات ورشکسته، کاسپین است که از جمله در برگیرنده مؤسسه‌ای با نام فرشتگان نیز می‌باشد. فرشاد حیدری معاون نظارت بانک مرکزی رژیم گفته است: «مجموع بدهی مؤسسه مالی و اعتباری فرشتگان شامل اصل و سود سپرده‌گذاران ۸هزار و ۶۰۰میلیارد تومان برآورد شده است که در واقع به ۵۰۰هزار سپرده‌گذار بدهکار است». (سایت حکومتی رکنا اقتصادی 3بهمن 95)
به بیش از ۵هزار مؤسسه از این نوع مؤسسات مالی توسط سپاه و نیروی انتظامی مجوز داده شده و خود آنها هم پشت غارتگریهای این مؤسسات هستند. اینها با ترفندهای مختلف و به‌خصوص با کمک رادیو تلویزیون و رسانه‌های حکومتی، طی سالیان تبلیغات گسترده‌یی به‌راه انداختند تا اعتماد مردم را جلب کنند که این مؤسسات معتبرند و مجوز بانک مرکزی را دارند. تنها مؤسسه فرشتگان ۴۵۰هزار عضو داشته و مجموع کاسپین هم چیزی در حدود ۲میلیون عضو دارد. میزان سودی که در نظر گرفته شده بود بستگی به میزان سپرده‌گذاریها بود. مثلاً برای آنهایی که ۱۰میلیون یا ۲۰میلیون تومان سپرده‌گذاری کردند، 20درصد و به فرد دیگر با میزان سپرده‌گذاری بیشتر، سود 38درصد اختصاص داده می‌شد، ضمن این‌که به قول معاون بانک مرکزی رژیم «سرمایه تعداد حدود 400هزار نفر سپرده‌گذاران زیر 20میلیون تومان است». (همان منبع)
در مجموع این ورشکستگیها را باید در ورشکستگی کلی اقتصادی رژیم، به‌خصوص در بانکها دید که این به‌اصطلاح مؤسسات مالی هم از اقمار همان بانکها و به‌طور عمده وابسته به سپاه هستند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ea5baee2-1234-4f01-b20c-aed49388cc6f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات