728 x 90

فقر در ایران,بحران اقتصادى ايران,

کوچ تدریجی گوشت قرمز از سفره خانواده‌های ایرانی

-

سفره مردم در رژیم آخوندی هر روز کوچکتر می‌شود
سفره مردم در رژیم آخوندی هر روز کوچکتر می‌شود
قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز هم‌چنان در مرز ۴۰تا ۵۰هزار تومان در نوسان است و نتیجه آن شده که قشر متوسط به پایین جامعه این کالای اساسی را از سفره خود حذف یا جایگزین کند.

خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران روز ۲۵تیر ۹۶ضمن اعلام خبر فوق افزود قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گرم گوسفندی بین 41تا 43هزار تومان است. البته این رقم برای گرد ران بین 48تا 50هزار تومان می‌باشد. قیمت گوشت بسته‌بندی هم به مراتب بالاتر است و تا رقم کیلویی 57هزار تومان هم می‌رسد.

یک سرپرست خانواده‌ای 4نفره می‌گوید: از وقتی قیمت گوشت قرمز افزایش یافته... ماهانه یک کیلوگرم گوشت قرمز و بسته‌بندی برای تهیه برخی غذاها خریداری می‌کنیم که در نهایت 50هزار تومان برای ما هزینه دارد... پیش از افزایش قیمت گوشت گوسفندی ماهانه 3تا 4کیلوگرم گوشت گوسفندی را در قالب یک شقه گوسفندی از قصابی خریداری می‌کردیم که نهایتاً 100هزار تومان برایمان هزینه داشت.

مرد میانسالی که ظاهراً از توانمندی مالی بالایی برخوردار نیست، می‌گوید که کلاً‌ دور خرید گوشت قرمز را خط کشیده... او می‌گوید همسرم دارای فقر آهن شدید است که پزشک برای او مصرف گوشت قرمز را تجویز کرده، اما در نهایت فقر آهن را با چند بسته قرص جایگزین کرده‌ایم؛ چرا که با حقوق بازنشستگی اندک امکان تهیه چند کیلو گوشت قرمز را نداریم.

این خبرگزاری حکومتی در نهایت چنین اعتراف می‌کند: طی چند سال گذشته با حذف یارانه لبنیات مصرف سرانه لبنیات که در رشد استخوانها و قد کودکان و پیشگیری از پوکی استخوان در میانسالی بسیار مؤثر است، به نصف رسیده و حالا کاهش مصرف گوشت قرمز به‌عنوان یکی از منابع تأمین آهن و تقویت حافظه در افراد جامعه روبه کاهش است که در نهایت طی 10سال آینده سبب افزایش بار بیماریها و تحمیل هزینه‌ درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌

سفره‌های منهای گوشت ایرانی

جیب ایرانیان، برای خرید گوشت قرمز خالی است. دخل و خرج زندگی‌شان، با هم جور درنمی‌آید تا بتوانند به قصابی سر خیابانها یا نزدیک‌ترین میدان میوه و تره‌بار یا حتی فروشگاههای زنجیره‌یی بروند و چند کیلویی گوشت قرمز، حتی یخ‌زده‌اش را بخرند و سر سفره بیاورند.

خورش‌ها چند سالی می‌شود که در عطش چند تکه گوشت، می‌پزند و حالا مرغ جای گوشت را گرفته. خانواده‌های ایرانی، در حال تبدیل‌شدن به مرغ‌خواران حرفه‌یی هستند. قیمتها را که نگاه می‌کنند، چاره‌ای هم ندارند. تابلوهای سفید قصابی‌ها، حکم تابلوی طلا و سکه و ارز صرافی‌ها را دارد. هر روز قیمت بالاتری جلوی هر کیلو گوشت و ماهیچه گوسفندی و راسته و فیله گوساله و... جا خوش می‌کند.

قدرت خرید گوشت قرمز ایرانیان پایین رفته؛ این را آخرین داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی رژیم نشان می‌دهد. آمارهایی که می‌گویند، در یک‌دهه ٢٥‌درصد قدرت خرید گوشت کم شده. بهمن‌ سال گذشته بود که کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی رژیم در تهران این آمار را به صراحت اعلام کرد: «سهم انواع گوشت از هزینه خانوار از ۶.۱‌درصد در سال ۸۵به ۵.۴‌درصد در سال ٩٤رسیده، این در حالی است که سرانه مصرف گوشت قرمز در سال‌های گذشته نوسانات زیادی داشته و به ۱۱.۴۳کیلوگرم در سال گذشته رسیده است؛ در حالی که بر اساس آمار بانک مرکزی، سرانه مصرف گوشت قرمز در خانواده‌های شهری در دهه گذشته، بیش از ۲۵‌درصد کاهش یافته است.»

ماجرای ناتوانی مردم در خرید گوشت قرمز زمانی تلخ‌تر می‌شود که از قصابی‌های مناطق مختلف تهران، جویای قدرت خرید گوشت قرمز و مرغ مردم شویم. این روزنامه در همین ارتباط در قالب یک گزارش تحقیقی- میدانی از نزدیک به ١٤قصابی در ١٤محله تهران، روند مصرف گوشت قرمز و مرغ اهالی همان محله‌ها را جویا شد. تحقیقی که از غرب تهران شروع شد، به جنوب و مرکز رسید، سری به شرق زد و از شمال شهر سر درآورد. آریاشهر، هاشمی، نواب، راه‌آهن، بازار، سرچشمه، شوش، کیانشهر، ری، کارگرشمالی، فاطمی، تهرانپارس، دروس و... محله‌های مورد بررسی بود و نتایجی که به دست آمد، تقریباً ناامید‌کننده بود. میزان مصرف گوشت قرمز و در کنار آن مرغ، تا میزان قابل توجهی در این محله‌ها کاهش پیدا کرده است، این روندِ کاهش مصرف به‌صورت میانگین از پنج‌سال پیش شروع شده و هرچه پیش می‌رود، اوضاع اسفناک‌تر می‌شود. دفترهای نسیه قصابی‌ها، قطورتر شده و میزان بازگشت پول به قصاب‌ها، کمتر. آنها می‌گویند؛ میزان فروش گوشت قرمزشان از یکی دو‌سال پیش، تا ٧٠ و ٨٠‌درصد کاهش داشته است. حالا خیلی‌ها به مصرف اضافه‌های گوشت و نه خود گوشت روی آورده‌اند، مصرف مرغ نسبت به گوشت، رشد داشته و نسبت به خودش در گذشته، کاهش داشته است. از دیگر سو، فروش قصابی‌ها هم به همان اندازه کاهش داشته و درآمدشان را تحت‌تأثیر قرار داده تا جایی که برخی عنوان کردند، اجاره مغازه‌شان هم از فروش گوشت و مرغ تأمین نمی‌شود، اما نکته قابل‌توجه در این تحقیق، کاهش مصرف گوشت قرمز نه‌تنها در محله‌های جنوبی تهران بلکه در محله‌های مرکزی، شرقی و غربی و حتی برخی مناطق شمالی است. محله‌هایی که به اذعان قصاب‌ها، همیشه مصرف گوشت قرمز خوبی داشتند، آنها هم تحت‌تأثیر شرایط اقتصادی، با کاهش مصرف گوشت مواجه شده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee4706de-4f5b-4ef2-aacb-52d2cd8f4483"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات