728 x 90

بحران اقتصادى ايران,بحرانهاى اجتماعى,

تعطیلی کارخانه‌های روغن نباتی ناز اصفهان و کاشی اصفهان

-

تعطیلی واحدهای تولیدی
تعطیلی واحدهای تولیدی
 

تعطیلی کارخانه‌های روغن نباتی ناز اصفهان

رسانه‌های حکومتی از تعطیلی کارخانه روغن نباتی ناز اصفهان به دستور رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست رژیم در استان اصفهان خبر دادند. بهانه این تعطیلی «مزاحمت زیست محیطی» کارخانه روغن نباتی ناز عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، روز 18تیر 96 «مهران شنتیایی» رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان به‌دلیل آنچه که «مزاحمت زیست محیطی» کارخانه روغن نباتی ناز می‌خواند، از تعطیلی این کارخانه که در یکی از خیابانهای شهر اصفهان واقع شده است، دفاع کرد.

جمعی از کارگران کارخانه روغن نباتی ناز اصفهان می‌گویند تعطیلی این کارخانه، موجب به خطر افتادن زندگی بیش از ۳۰خانوار کارگری می‌شود.

کارگران روغن نباتی ناز اصفهان با بیان این‌که این کارخانه زمانی ۴۰۰کارگر داشت که با انتقال فعالیت‌های آن به کارخانه روغن نباتی گلبهار به تدریج بیکار شدند، افزودند: بسیاری از همکاران ما به علت اصراری که بر آلاینده بودن فعالیت‌های این کارخانه و انتقال آن به خارج شهر وجود داشت، بیکار شدند.

تعطیلی کارخانه کاشی اصفهان

کارگران کاشی اصفهان روز 18تیر 96 از تعطیلی خطوط تولید و بیکار شدن مجدد خود خبر دادند.

این کارگران که در سال جدید پس از ماهها تعطیلی، خودشان کارخانه را راه‌انداز ی کردند و با فروختن کاشی، مواد اولیه خریدند، بعد از حدود چهار ماه کار کردن بدون مدیرعامل و با سختی بسیار، دوباره بیکار شده‌اند.

رضا صالحی کارگر شاغل در این کارخانه می‌گوید: «ماهها خون دل خوردیم و با همت خودمان چرخ کارخانه را گرداندیم؛ سهامداران قرار بود 250میلیون تومان برای پرداخت دستمزد کارگران بدهند که ندادند؛ و در نهایت متأسفانه باز هم خطوط تولید تعطیل شد».

وی می‌گوید: «به نظر می‌رسد دستهایی پشت این اتفاق ناگوار است؛ انگار عده‌یی دوست دارند کاشی اصفهان بخوابد. او می‌گوید: سرنوشت چندصد کارگرِ کاشی اصفهان بی‌اهمیت‌ترین چیز برای مسئولان است».

بیشتر بخوانید:

تعطیلی کارخانه‌ها و صنایع تولیدی یک روال رو به افزایش

کارگران روغن نباتی جهان صبح روز 28خرداد 96برای چندمین بار در مقابل استانداری رژیم در زنجان تجمع اعتراضی برگزار کردند. یکی از کارگران معترض گفت:‌ «در نتیجه اعتراضهای قبلی نه کسی بیمه بیکاری گرفته و نه به حق خود رسیده است و وقتی کارگران می‌خواهند اعتراض کنند بیان می‌شود که حق ندارید اموال شرکت را توقیف کنید».

یکی دیگر از کارگران گفت: «پس از تعطیلی کارخانه روغن نباتی جهان 87نفر کارگر از محل این کارخانه بیکار شده‌اند».

وی افزود: «در حال حاضر تنها 130نفر به‌صورت تک‌شیفت در کارخانه روغن نباتی جهان مشغول کارند. و تولید روزانه کارخانه به 50تن نیز نمی‌رسد، در حالی که باید تولید روزانه کارخانه 450تن باشد».

کارخانه روغن نباتی قو پس از پنجاه سال فعالیت برای همیشه تعطیل خواهد شد و بیش از 200کارگر آن بیکار خواهند شد
بنا‌ به گزارشهای رسیده روز 18خرداد 96پس از صدور مجوز تغییر کاربری زمین کارخانه روغن نباتی قو توسط شهرداری رژیم و اقدام کارگزاران هیأت مدیره این کارخانه جهت فروش دارایی‌های شرکت، تکلیف این کارخانه معلوم شد و این کارخانه پس از پنجاه سال فعالیت، برای همیشه تعطیل خواهد شد و بیش از ۲۰۰کارگر این کارخانه که ۵ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند نیز بیکار خواهند شد.

گردانندگان این کارخانه در یک اقدام ضدکارگری درباره برنامه‌یی که هیأت مدیره برای آینده این کارخانه تدوین کرده نوشته‌اند: «هیأت مدیره شرکت هیچ قصدی جهت تولید و بازگشایی کارخانه ندارد و به‌دنبال فروش دارائی‌های شرکت است و مجوز تغییر کاربری زمین کارخانه را هم از شهرداری گرفته».

طی ماه‌های اخیر، کارگران کارخانه روغن نباتی قو بارها در اعتراض به عدم پرداختن دستمزدها و بسته شدن کارخانه اعتصاب و اعتراض کرده‌اند. اما دولت، به‌ویژه در جریان دوازدهمین دوره انتخابات قلابی ریاست‌جمهوری ایران، بسته شدن کارخانه را تکذیب کردند و آن را شایعه‌پراکنی برای تأثیرگذاری بر انتخابات خواندند.

قابل یادآوری است که کارخانه روغن نباتی قو از بهمن ۹۵عملاً تعطیل بود و کارگران کارخانه‌ها در اعتراض به تعطیلی این واحد تولیدی مقابل وزارت کار بارها اجتماع کرده بودند.


تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاشی نیلوی اصفهان


جمعی از کارگران کارخانه کاشی نیلوی اصفهان که چندمین ماه است دستمزد و حقوقی دریافت نکرده‌اند روز شنبه 23اردیبهشت 96 درمقابل استانداری اصفهان تجمع کردند. این کارگران با در دست داشتن پلاکارد و بنرهایی خواستار پرداخت مطالبات چندین ماهه خود شدند.

کارخانه کاشی نیلو اصفهان با 39سال سابقه تولید و کسب و به‌عنوان صادرکننده نمونه این روزها درگیر مشکلاتی است که این واحد بزرگ تولیدی را به تعطیلی کشانده است. ریشه بحران در کاشی نیلو از دوران 'خصوصی‌سازی' آغاز شده و به 'رکود' رسیده است.

کارخانه کاشی نیلوی اصفهان مدت‌هاست با مشکل مالی روبه‌رو است و حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده، به همین دلیل این چندمین بار است که کارگران در مقابل استانداری اصفهان تجمع می‌کنند.

همچنین لازم به یادآوری است که کارگران این کارخانه از یک سال پیش تاکنون بارها در مقابل فرمانداری نجف آباد و استانداری اصفهان تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شده‌اند.

یکی از این کارگران زحمتکش گفت: ”کارخانه کاشی نیلو تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است این در حالی است که پس از تعطیلی کارخانه‌های مختلف از جمله ارج و آزمایش و پلی‌اکریل شرکت «کاشی نیلو» هم تعطیل شده است“.

وی در ادامه افزود: ”متأسفانه این شرکت با دارا بودن تمام امکانات روز دنیا سرانجامش به تعطیلی رسید و به‌رغم تمام قول‌ها و امیدهای مسئولان شهرستان و استان اصفهان در یک سال گذشته از اول اسفند آب پاکی را به روی دستان کارکنان ریخته و این کارخانه را تعطیل کرد“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7b8d4ee9-1443-49fa-b188-c2f67aeacdef"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات