728 x 90

گفته ها و نا گفته ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۴تیرماه ۹۶

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در صفحات اول روزنامه‌های باند روحانی دود و دم حول قرار داد با توتال بیشترین عنوانها را به خود اختصاص داده است:
آرمان:
پاسخ به دلواپسان نفتی؛ با ورود غولهای نفتی دیوار تحریم کاملاً فرو ریخت

ابتکار: سخنگوی دولت: قرار داد توتال دیوار تحریمها را به کلی فروریخت

ایران: دیوار تحریم کاملاً فرو ریخت
روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع به قرار داد توتال و باند روحانی حمله کرده‌اند

کیهان: توتال بوی کرسنت می‌دهد – دولت شفاف سازی کند

جوان:‌ مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی به شریک قطر رسید
کلید: معاون وزیر نفت: توتال قطعاً با آمریکایی‌ها آمده

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه بیشترین اغلب سرمقاله‌ها و بیشتر مقالات مهمشان به سوز و گداز از برپایی اجلاس بزرگ مقاومت ایران در ویلپنت پاریس اختصاص یافته است. در میان این سوز و گدازها اذعانهای ناخواسته به جایگاه مقاومت، و حملات باندی و اعتراف به بن‌بست نظام در چنبرهٴ بحرانها فراوان دیده می‌شود:
کیهان: یادداشت روز: تحقیر کردند و جایزه گرفتند: اظهارات «برنار کوشنر» وزیر خارجه اسبق فرانسه در همایش سازمان مجاهدین که یک روز بعد از بازگشت آقای دکتر ظریف از سفر فرانسه و در پاریس برگزار شده بود، نشانه دیگری از اصرار دولت فرانسه به تحقیر کشورمان است و به‌وضوح نشان می‌دهد که خودداری دولت فرانسه از انتشار خبر ملاقات ظریف و ماکرون با هدف تحقیر دولت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است! اگر ‌چه اجازه برگزاری همایش به تروریست‌های منافق در فرانسه نیز اعلام دشمنی آشکار با ایران اسلامی است که به آن پرداخته‌ایم.
برنار کوشنر در همایش مجاهدین در پاریس می‌گوید؛ «ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیروز به فرانسه آمد و از وی استقبال شد. من نمی‌خواهم آقای «ژان ایو» وزیر امور خارجه فرانسه را مقصر بدانم. ما یک جمهوری قدیمی هستیم و بر این اساس می‌توانیم از هر کسی استقبال کنیم و او را در کشور خود بپذیریم - به لحن تحقیر‌آمیز او توجه کنید - اما شاید بهتر باشد کارها را در زمان مناسب انجام بدهیم. به نظر من استقبال از آقای ظریف، یک روز پیش از این تجمع (همایش‌مجاهدین) کار چندان درستی نبود... اما از این‌که دولت بیانیه‌یی عمومی در مورد سفر آقای ظریف منتشر نکرد بسیار خوشحال و مفتخر هستیم»!
اظهارات کوشنر به صراحت نشان می‌دهد که خودداری دولت فرانسه از صدور بیانیه درباره ملاقات آقای ظریف با امانوئل ماکرون و حتی امتناع از اعلام خبر این ملاقات، با انگیزه تحقیر دولت صورت پذیرفته بود.
حالا این برخورد دولت فرانسه را در کنار ملاقات مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال با رئیس‌جمهور کشورمان و انتشار پرآب و تاب و گسترده خبر این ملاقات قرار داده و خودتان قضاوت کنید که آیا از این مقایسه مفهومی غیر از تن‌دادن دولت به تحقیر از سوی فرانسوی‌ها استنباط می‌شود؟!
گفتنی است برنار کوشنر در حالی از نامناسب بودن حضور آقای ظریف در فرانسه به علت همزمانی با همایش مجاهدین ابراز ناخرسندی می‌کند که اعتراض به برگزاری همایش تروریستها حق مسلم ایران است و انتظار مردم خون دل خورده و شهید داده این مرز و بوم از آقای ظریف این بود که نه فقط در اعتراض به برگزاری همایش مجاهدین از سفر به فرانسه خودداری کند، بلکه این اقدام خصمانه فرانسوی‌ها را با برخوردی سخت و پشیمان‌کننده پاسخ بدهد که... !
باید از جناب روحانی پرسید؛ کدامیک از وادادگی‌های دولت شما که در این یادداشت فقط به چند نمونه از آن اشاره شده، قابل انکار است؟ و اگر قابل انکار نیست - که نیست- آیا مواجهه دولت شما با این تحقیرها تأسف‌آور نیست؟!
لطفاً ماجرای این وادادگی‌ها و پذیرش این تحقیرها را به سلیقه‌های سیاسی نسبت ندهید. به یقین هیچیک از 23‌میلیون نفری که به شما رأی داده‌اند حاضر به پذیرش اینهمه تحقیر نیستند. مگر آنها شما را برگزیده‌اند که تحقیرشان کنید؟! و در مقابل این تحقیرها با قرارداد خسارت‌بار توتال به حریف جایزه هم بدهید؟!

کیهان: علمی تخیلی! (گفت و شنود)
گفت: دولت فرانسه حاضر نشده است خبر ملاقات آقای ظریف با ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور را منتشر کند.
گفتم: این اقدام دولت فرانسه غیر از تحقیر کشورمان چه مفهوم دیگری می‌تواند داشته باشد؟!
گفت: چه عرض کنم؟! «برنار کوشنر» وزیر خارجه اسبق فرانسه در همایش مجاهدین که بلافاصله بعد از خروج آقای ظریف در پاریس تشکیل شده بود ابتدا به فرانسه اعتراض کرده که چرا این ملاقات صورت گرفته و بعد تشکر کرده که خبر آن را منتشر نکرده‌اند!
گفتم: آنوقت «پاتریک پویانه» مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال در سفرش به ایران با آقای روحانی ملاقات می‌کند و دولت خبر آن را با آب و تاب پخش می‌کند!
گفت: دولت قول داده بود که احترام پاسپورت ایرانی را در عرصه بین‌المللی حفظ کند ولی تا حالا که معلوم شده حتی نمی‌تواند احترام خودش را حفظ کند.
گفتم: چه عرض کنم؟! طرف شعر حافظ را به روز رسانی کرده و آورده بود؛
چو بشنوی سخن اهل دل، مگو که خطاست
چرا که جنبه «علمی تخیلی» دارد!
وطن امروز: درست 48ساعت پس از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه بود که مجاهدین در کشور فرانسه اقدام به برگزاری یک میتینگ علیه جمهوری اسلامی کرد... اما آنچه باعث شد چند خطی پیرامون این همایش صحبت شود بندی از سخنان مریم رجوی پیرامون انتخابات اخیر و سخنان ناصواب یکی از کاندیداها بود که با استناد به آنها اعلام کرد امروز جمهوری اسلامی نیز اعتراف به جنایت علیه اعضای این سازمان کرده است! مثال محل بحث او برای این سخنان به سخنرانی انتخاباتی روحانی در استان همدان بازمی‌گشت که در آن یکی از کاندیداها بابت برخورد قضایی با تروریست‌های دهه 60مورد کنایه‌ای ناجوانمردانه و همصدا با دشمنان این کشور توسط ایشان قرار گرفته بود.
آنچه نسبت به آن هشدار می‌دهیم محدود به سخنان دشمن شادکنی نیست که حالا از زبان اشرف‌نشینان سابق بیرون می‌آید، بلکه اشاره به رفتارهای متناقض و وحدت‌شکن متعددی دارد که مشاوران عملیات روانی دولت برای بر هم ریختن آرامش روانی جامعه به دولتمردان تجویز می‌کنند. عوض کردن جای شهید و جلاد برای رقیب‌هراسی تنها به برهه انتخابات محدود نشده و حالا در ابعاد دیگر توسط دولت و علیه منافع و وحدت ملی پیگیری می‌شود...

رسالت: این روزها نشست 2017مجاهدین در پاریس بار دیگر ملت و مسئولان نظام را به یاد آن روزگاران انداخت که انقلاب بالأخره مخالفینی دارد و نباید آنها را فراموش کرد... هر کس در ایران و آمریکا به عادی‌سازی روابط دو کشور فکر کند، فقط آب در هاون می‌کوبد!
کسانی که تعامل سازنده با جهان را برقراری ارتباط با آمریکا ترجمه می‌کنند، باید این حقیقت را درک کنند که عبور از مرز اتاق فکر احمقها در آمریکا محال است و جز گریز از آن، راهی نیست.
رسالت: سخنگوی دولت درباره نشست مجاهدین در فرانسه گفت: این اقدام نادرست است و ما به دولت فرانسه معترضیم.

جوان: جمهوری اسلامی ایران حداقل سه بار چوب سخت عدول از اصول مذکور و انتخاب دیپلوماسی تعاملی یا «برد ـ برد» را خورده و انتخاب دیپلوماسی تعامل‌گرا در عمل از سوی دشمنان به دیپلوماسی ذلت پذیر و انفعالی و در یک کلمه به «دیپلماسی سازش» تأویل و تعبیر و عملاً موجب طمع‌ورزی بیشتر دشمنان اسلام و نظام شده است. اولین بار آقای هاشمی در دولت موسوم به سازندگی، دیپلوماسی گفت‌وگومحور و تعاملی را به‌منظور نزدیکی به غرب پیش گرفت اما نتیجه این دیپلوماسی موجب گستاخی بیشتر طرف غربی شد که سرانجام به بهانه پرونده دادگاه میکونوس، در فروردین‌ماه سال ۷۶دولت آلمان (باسابقه دوستی ویژه با مرحوم هاشمی) دستور دستگیری وی و محسن رضایی را صادر نموده و ترغیب شاه سعودی (دوست صمیمی‌هاشمی) در جریان سفر حج شده که اگر نبود نهیب انقلابی حضرت امام خامنه‌ای بی‌شک این دو نفر به اینترپل تحویل شده و فاجعه ملی شکل می‌گرفت:
در دولت موسوم به اصلاحات نیز انتخاب «دیپلماسی سازش» منجر به زیاده‌خواهی‌های پی‌درپی غرب و عقب‌نشینی‌های مکرر و علاوه بر منزوی ساختن ایران با پرونده ساختگی آمیا در آرژانتین با محوریت صهیونیستها زمینه برخورد با ایران روز به روز تقویت شد. و اینک در دولت مسمی به اعتدال هم پس از چهار سال از پیگیری دیپلوماسی تعامل‌گرا (موسوم به دیپلوماسی سازش) حاصلی جز زمینه‌سازی برای ایجاد اجماع بین‌المللی جهت انهدام جمهوری اسلامی ایران نداشته و به واقع حاصل این دیپلوماسی نه تنها رفع تحریم نشده و (به گفته ثانوی اعتدالیون) سایه تهدید از سر نظام هم کم نشده بلکه بر حجم تحریم‌ها و تهدیدات افزوده هم شده است. فارغ از جنگ و دعواهای حزبی و جناحی و به دور از برجام‌زدگی، در یک نگاه معتدل و بدون افراط و تفریط، حداقل انتظار مردم ایران به‌عنوان ایرانی (و نه حتی انقلابی و اسلامی) از دستگاه دیپلوماسی این است که:
۱ - قبل از انجام سفر به فرانسه به مقارنات سفر از جمله اجلاس مجاهدین، تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا و نطق سفیر فرانسه در سازمان ملل‌متحد در محکومیت ایران در زمینه حقوق‌بشر و... توجه می‌شد تا چنین نقطه سیاهی در کارنامه دیپلوماسی ایران رخ ندهد.

 

روزنامه‌های باند خامنه‌ای بار دیگر خبر از عقب‌نشینی مجلس ارتجاع از ارائه طرح مقابله با طرح تحریمهای سنای آمریکا دادند:
رسالت:
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: طرح مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا بعد از رفع ابهامات در مجلس مطرح می‌شود
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وجود ابهاماتی در طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا گفت که بعد از رفع این ابهامات این طرح در صحن علنی مطرح می‌شود لذا زمان مطرح شدن آن هنوز معلوم نیست.
سیدحسین نقوی حسینی با بیان این‌که سه ملاحظه درباره طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا وجود دارد، گفت: اولین تأکید آن است که همه نمایندگان به اتفاق این طرح را امضا کنند. ملاحظه بعدی تأکید بسیاری از نمایندگان بر وجود اصلاحاتی در این طرح است که در همین رابطه نیز برخی دستگاهها و نهادها نظرات و پیشنهاداتی دارند که در حال دریافت آن هستیم. وی افزود: موضوع دیگر تأمین اعتبار برای اختصاص 2هزار میلیارد تومان به نیروی قدس سپاه و تقویت توان موشکی است که در این طرح آمده باید با دولت و دستگاههای مربوطه در این باره به توافق برسیم که با توجه به تمامی ملاحظات به نظر می‌رسد که به‌زودی این طرح در دستور کار قرار نگیرد.

یک روزنامه دیگر باند خامنه‌ای در دعوای باندی پرده را از علت این تأخیر کنار می‌زند

وطن امروز: سرمقاله: روایت تلخ از واقعیت پسابرجام
گفته می‌شد تمام قراردادهایی که بعد از برجام منعقد شود از بازگشت تحریم‌ها مصون است اما آذرماه سال گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا بر این توهم مهر پایان زد. وزارت خزانه‌داری اینچنین بیان می‌کند که در صورت بازگشت تحریم‌ها، افراد غیرایرانی- غیرآمریکایی تنها ۱۸۰روز برای پایان دادن به همکاری اقتصادی خود با ایران فرصت دارند و در این مدت فقط می‌توانند تسویه‌حساب کنند و در صورت انتقال تجهیزات ممکن است مجدداً شامل تحریم‌های آمریکا شوند.
در این شرایط هیچ شرکتی با ایران همکاری بلندمدت نمی‌کند و نباید شرکتی که عقلانیت اقتصادی داشته باشد حاضر باشد قرارداد نفتی 20ساله با ایران امضا کند اما توتال این کار را کرد! این کار توسط توتال این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا و با چه انگیزه‌ای توتال حاضر به امضای این قرارداد پرریسک شده است؟
اگر از شادی‌های بچگانه حامیان دولت و برجام عبور کنیم متوجه می‌شویم برای راضی شدن یک شرکت خارجی جهت امضای قرارداد 20ساله با ایران 2چیز باید رخ دهد؛ اولاً از سوی آمریکا اجازه حضور در بازار ایران گرفته باشند و ثانیا قرارداد به‌گونه‌یی باشد که در شرایط بازگشت تحریم‌ها ضرر نکنند.
فروردین‌ماه خبری منتشر شد که شرکت بی‌پی برای ادامه اجرای قرارداد پیشین خود با ایران از وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه گرفته است. این خبر خیلی مهم بود، چرا که اجازه گرفتن برای همکاری نفتی با ایران در برجام نبوده و بر اساس برجام دلیلی ندارد که یک شرکت خارجی این کار را بکند. اما برجام و ما ادراک ما برجام!
همین موضوع هم‌اکنون در قرارداد توتال دوباره تکرار شده است و علاوه بر اعلام تبعیت شرکت توتال از سیاستهای آمریکا، زمانی‌نیا، معاون بین‌الملل وزیر نفت ایران نیز صراحتاً بیان کرد: «شک نکنید که توتال با آمریکایی‌ها هماهنگ کرده است». وی همچنین با تأیید خروج توتال در صورت بازگشت تحریم‌ها می‌گوید: «اگر تحریم بازگردد تمام این قراردادها تا یک ساعت بعد لغو می‌شود».
این حرف زمانی‌نیا تاییدکننده واقعیتی تلخ است: این آمریکا و وزارت خزانه‌داری آن است که پس از برجام تعیین می‌کند چه شرکت یا کشوری در چه حوزه‌ای وارد تعامل با ایران شود، یعنی اقتصاد ایران از سوی آمریکا دارد کانالیزه می‌شود و تنها شرکتهایی حق دارند وارد کانال اقتصادی ایران شوند که از آمریکا کسب اجازه کرده باشند. مشروط شدن حضور شرکتهای خارجی در ایران به اجازه وزارت خزانه‌داری آمریکا و کانالیزه شدن اقتصاد ایران که به صراحت مورد اشاره معاون وزیر نفت نیز قرار گرفته است، اثر مهم‌تری نیز دارد. اثر مهم این موضوع این است که آمریکا با استفاده از این ابزار رفتار سیاسی ایران را مدیریت می‌کند و دست ایران را در مقابل هر گونه نقض برجام از سوی آمریکا و بدعهدی شرکتها می‌بندد. همان‌طور که در پرسش و پاسخ‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است و معاون بین‌الملل وزارت نفت نیز آن را تأیید می‌کند، در صورت ایجاد خلل در برجام و بازگشت تحریم‌ها، شرکتهای خارجی یک ساعت هم در ایران نمی‌مانند و هیچ ضمانتی برای باقی ماندن در ایران ندارند و به‌راحتی ایران را ترک می‌کنند، در نتیجه ایران برای باقی ماندن شرکتهای خارجی کاملاً به برجام و حفظ آن به هر قیمتی وابسته می‌شود
در نتیجه آمریکا نیز با استفاده از این ابزار تحریم‌های جدید وضع می‌کند تا ایران مجبور به دادن امتیازهای سیاسی فراتر از برجام شود. نمونه این دست بسته بودن در مقابل نقض برجام از سوی آمریکا اقدام مجلس برای مقابله با قانون تحریم‌های CIDA است که به جای اجرای بند 3قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، با مطرح کردن طرح جدیدی که هیچ اثر اجرایی ندارد، نقض برجام توسط آمریکا به‌راحتی و بدون هیچ پاسخ و هزینه‌ای انجام شد.

 

در روزنامه‌های باند حسن روحانی تأکید بر ادامه مسیر زهرخوران مطالب اصلی را به خود اختصاص داده است. یک نمونه:
آرمان: برجام زیست‌محیطی کلید خورد
ایران روز گذشته میزبان بیش از ۳۰کشوری بود که در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار شرکت کرده بودند. این کنفرانس که با حضور رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست آغاز به کار کرده است، عزم ایران برای جلب همکار‌های بین‌المللی و منطقه‌یی برای مقابله با معضل گرد و غبار را نشان می‌دهد. مسئولان برای مقابله با این مشکل زیست‌محیطی نیازمند کمک کشورهای منطقه‌یی و حتی فرامنطقه‌یی هستند و به این دلیل نظارت سازمان‌ ملل‌متحد بیش از هر زمان به‌عنوان سازمانی بی‌طرف و قانونی به اجرای برنامه‌های کشورهای منطقه برای مقابله با پدیده گرد و غبار ضروری است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/09884804-586b-4184-a89d-a9b283358ffb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات