728 x 90

بحرانهاى اجتماعى,بحران اقتصادى ايران,بحران بى آبى,بحران بى آبى,

آب؛ و به یغما بردن آن!

-

بحران بی آبی بی‌کفایتی حاکمیت آخوندی
بحران بی آبی بی‌کفایتی حاکمیت آخوندی
رژیم ولایت‌فقیه در همه پهنه‌ها و زمینه‌ها، دچار بحران است. محیط‌ زیست یکی از مقولاتی است که رژیم با سیاستهای ویرانگر خودش آن را نیز به بحرانی بزرگ تبدیل کرده است.

بر اساس تحقیقات رسمی نزدیک به 70 درصد آب در دسترس، در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ 22 درصد آن استفاده صنعتی دارد و 8 درصد باقی‌مانده در بخش عمومی استفاده می‌شود.

اما 80 درصد آبی که در کشاورزی استفاده می‌شود، به‌دلیل سنتی بودن کشاورزی در ایران درصد زیادی از آن از بین می‌رود، از طرف دیگر عمده‌ی آبی که در صنعت استفاده می‌شود مربوط به صنایعی است که در تیول سپاه پاسداران است، مانند فولاد مبارکه، که بخش عمده آب زاینده رود را به خودش اختصاص داده است.

ایران از نظر میزان برداشت از آبهای زیرزمینی در صدر کشورهای جهان قرار دارد. طبق گزارش بانک جهانی، در سال ۱۹۶۲ میزان ذخایر آب شیرین تجدیدپذیر در ایران به ازای هر نفر معادل ۵۵۷۰ مترمکعب بوده که این میزان در سال ۲۰۱۴ برای هر نفر به حدود یک‌هزار و ۶۴۴ مترمکعب کاهش یافته است. بر این اساس در فاصله ۵۲ سال، کاهشی معادل ۷۱درصد در کل آب‌های تجدید پذیر کشور اتفاق افتاده است.

«7 میلیون ایرانی با تانکر داره بهشان آبرسانی می‌شود.. .. با تانکر بهشان می‌رسه و اصلاً خیلی از مناطق ایران داره همین جوری یواش یواش این پیش‌بینیهای که دارند می‌کنند اصلاً چند سال است اتفاق هم افتاده که اصلاً بعضی مناطق ایران جزء سکونت نمی‌تواند باشد برای این‌که دیگه آب نیست و مردم اون روستاهاباید اون منطقه را ترک کنند». (تلویزیون رژیم 24تیر94)

همزمان با نابودی منابع آب در ایران، پدیده‌ی دیگری هم عمل می‌کند، که به این نابودی ضریب می‌زند.

رایی مدیر کل دفتر منابع آب کشور: «یکی از مضراتی که بهره‌برداری بیش از حد داریم حمله‌ای آبهای شور به آبهای شیرین است. ما بالاخره آبهای شیرین را بهره‌برداری می‌کنیم کاری به آبهای شور نداریم وقتی آب شیرین با آب شور در تعادل باشند با هم وقتی آب شیرین را زیاد بهره‌برداری بکنیم سطح اش می‌افتد پایین لذا آب شور چون کمتر بهره‌برداری می‌کنیم حمله می‌کنه به سطح آب شیرین و این آب شیرین را کیفیت اش را از بین خواهد برد یعنی بهره‌برداری بیش از حد باعث افت کیفی آبهای زیر زمینی هم خواهد شد».) تلویزیون رژیم 9خرداد94)

یکی از راههای مقابله با کم آبی ایجاد سد می‌باشد، اما در کشور ما سدسازی هم خودش نه تنها موضوعی را حل نمی‌کند که خودش بحران می‌شود.

عیسی کلانتری وزیر سابق کشاورزی: «سدگتوند رو ساختن آب شیرین کارون رو شور کردن امروز خوزستان داره ویران میشه، دوسوم اراضی خوزستان زیر سد گتونده، که سالیانه 8 تا ۱۰ تن نمک اضافی وارد خاک اون میشه، قبل از ساختن سد گتوند نبود، اینا جنایتهایی است که تو این سرزمین اتفاق افتاده... این گورستان نخل را جنگ به‌وجود نیاورده است این شور شدن آب است که طی 10سال اخیر بیش از یک میلیون نخل را پیش چشم کشاورزان منطقه در روندی آرام و منطقی به کام مرگ فرستاده است».

واقعیت این است که تا وقتی که سپاه پاسداران اقتصاد کشور را در چنگال خودش دارد وضع از این هم بدتر خواهد شد، باید دست سپاه و کل حکومت را از اقتصاد ایران قطع کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5471e06c-2201-48b5-a3a1-5a3bedc300d2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات