728 x 90

مذاکرات ژنو در مورد سوریه

تشکیل جلسه هیأت اپوزیسیون سوریه قبل از مذاکرات ژنو
تشکیل جلسه هیأت اپوزیسیون سوریه قبل از مذاکرات ژنو
مذاکرات ژنو در مورد سوریه در جریان است. کشمکش بر سر ترکیب هیأت اپوزیسیون و دستور کار مذاکرات ادامه دارد. سازمان ملل‌متحد پیشاپیش ابراز خوش‌بینی کرده بود. اپوزیسیون روی مواضع خودش اصرار دارد و می‌گوید به کمتر از انتقال سیاسی رضایت نمی‌دهد.
عمر کوش نویسنده سوری به تلویزیون العربیه گفت این بار نیز اپوزیسیون سوریه با همان اهدافی که در جلسات گذشته داشت شرکت کرده و خواسته‌های مشروعی دارد که مردم سوریه از شروع انقلاب در سال 2011 خواهان آن بوده‌اند.

درست است که وضعیت نظامی در سوریه تغییر کرده و حتی وضعیت سیاسی تغییر زیادی داشته ولی خواسته‌های مردم سوریه چیزی نیست که بتوان از آن کوتاه آمد. مردم خواهان سرنگونی رژیم اسد هستند و می‌خواهند انتقال سیاسی واقعی وجود داشته باشد که بواسطه آن رژیم استبدادی سوریه برود و سوریه‌ای چند حزبی برای همه مردم سوریه به‌وجود بیاید.

روشن است که راه‌حل نظامی نیست بلکه راه‌حل اراده مردم و پایداری آنهاست. به‌دلیل حاکمیت اسد، مردم سوریه دچار محنت شده‌اند به همین دلیل برای خواسته‌های مشروعشان مقاومت می‌کنند. به نظرم معادله برای اپوزیسیون تغییر نکرده چرا که نمی‌تواند از خواسته‌هایش کوتاه بیاید زیرا هر نوع کوتاه آمدنی با مخالفت مردم روبه‌رو خواهد شد.

دکتر محمد قواس نویسنده و پژوهشگر سیاسی از لندن:
رویدادهای نظامی در سوریه چیزی را به نفع رژیم اسد تعیین‌تکلیف نکرده است. روسیه و دیگر طرفها در این اجلاس شرکت می‌کنند چرا که نمی‌توانند این مشکل را حل کنند مگر از طریق این مذاکرات.

چند ماه پیش، این امکان وجود داشت که راه‌حلهای دیگری را به‌کار گرفت ولی بعد از آن‌که دونالد ترامپ ایده‌هایی را حول ایجاد منطقه امن ارائه کرد و این ایده را به کشورهای منطقه داد و به‌طور مستقیم با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن صحبت کرد دیگر کشورها مانند ترکیه بر ایجاد منطقه امن تأکید کردند و عملاً آن را ایجاد کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f8d127bf-4d91-4e75-aed6-c9c7a4f0aefd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات