728 x 90

آنتونیو گوترز: عربستان سعودی پایه ثبات در منطقه است

--
--
آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل‌متحد روز یکشنبه 24بهمن 95 در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در ریاض تأکید کرد: «سعودی پایه ثبات در منطقه و نمونه‌ای برای رشد و شکوفایی است».

وی افزود: «همکاری میان سازمان ملل و سعودی در زمینه مبارزه با تروریسم مساله‌ای اساسی است. سازمان ملل‌متحد به کشورهای عضو در جنگ علیه تروریسم کمک می‌کند... نبود راه‌حلهای سیاسی برای بسیاری از بحرانها، باعث تقویت تروریسم می‌شود»

آنتونیو گوترز تأکید کرد «بدون راه‌حلی فراگیر برای بحران سوریه، نمی‌توان تروریسم را در این کشور از میان برد». دبیرکل ملل‌متحد از سعودی به خطر «کمک به سوریها در تشکیل هیأت نمایندگی اپوزیسیون برای مذاکرات ژنو4» قدردانی کرد.

در این کنفرانس خبری، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: «با دبیرکل سازمان ملل بر سر پرونده‌های سوریه و لیبی و مبارزه با تروریسم، گفتگو کردیم».

در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره رابطه سعودی با دولت جدید آمریکا، الجبیر گفت: «رابطه سعودی با آمریکا، برجسته است و از بسیاری از چالشها عبور کرد. با آمریکا در پرونده‌های مختلف از جمله دخالت‌های ایران، اتفاق‌نظر داریم».

در موضوع سوریه، عادل الجبیر خاطرنشان کرد سعودی «از اپوزیسیون میانه‌رو از طریق ائتلاف بین‌الملل، پشتیبانی نظامی می‌کند. اپوزیسیون میانه‌رو، نقش مهمی در جنگ علیه داعش و القاعده ایفا کرد. او پیش‌بینی کرد که مذاکرات ژنو «به مرحله انتقالی در سوریه بیانجامد».

اما در موضوع یمن، الجبیر گفت: «بیش از 70 توافق با حوثی‌ها و علی عبدالله صالح منعقد شد اما هیچ کدام از آنها را اجرا نکردند. شبه‌نظامیان حوثی در آستانه سرنگونی دولت بودند. دولت قانونی یمن از ائتلاف عربی درخواست کمک بر پایه مقررات سازمان ملل کرد. ما هم برای نجات دولت قانونی مداخله کردیم». او خاطرنشان کرد که «شبه‌نظامیان با سربازگیری از میان کودکان، دست به جنایت‌های جنگی زدند».

الجبیر تأکید کرد که «تمام تلاش‌های نماینده سازمان ملل‌متحد در یمن به‌دلیل کارشکنی حوثی‌ها و صالح، شکست خورد».

او خاطرنشان کرد که ائتلاف عربی «در حال آماده کردن طرحی برای بازسازی یمن است». عادل الجبیر توضیح داد که کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، مبالغ بزرگی به بازسازی یمن، اختصاص داده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1622c788-23f7-4fb7-8a30-a6a33e1df12e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات