728 x 90

گفته ها و نا گفته ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۳بهمن ۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
عنوانهای اغلب روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه 23بهمن به اظهارات حسن روحانی اختصاص یافته است که در روز گذشته در جریان نمایش حکومتی 22بهمن که قرار بود به گفته خامنه‌ای پاسخ آمریکا داده شود بیان شده بود. در این اظهارات تأکید بر ادامه مسیر زهرخوران در عرصه‌های داخلی و خارجی برجسته‌تر از هر چیز دیگر بود که رسانه‌های باند هاشمی رفسنجانی و روحانی آن را انعکاس داده‌اند:
 
آفتاب یزد: رئیس جمهور: زبان گویای ملت ایران صندوق رأی است

ابتکار: روحانی در مراسم راهپیمایی 22بهمن: در پی آشتی و انسجام ملی هستیم

اعتماد: روحانی یادآوری کرد: اجماع، آشتی و انسجام ملی

جهان صنعت: زندگی بهتر حق ملت ایران است

جهان اقتصاد: روحانی: باید با فساد و ویژه خواری بجنگیم

وقایع اتفاقیه: روحانی: هر کس به فکر دو قطبی کردن جامعه است انقلابی نیست

روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی اظهارات دو روز گذشته حسن روحانی را که ضمن یکی دو کنایه به ترامپ، به ولی‌فقیه ارتجاع و باندش به‌رغم تمکینهای ظاهری لگد پرانده بود و نسبت به سیاستهای منطقه‌یی نظام غلط کردم گوی کرده بود را بدون تفسیر درج کرده‌اند:

جمهوری اسلامی: روحانی رئیس‌جمهور در دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌ها و سازمانهای خارجی مقیم تهران: صلح منطقه و جهان در گرو وحدت ملت‌ها، گفتگو و نفی خشونت و افراط است.
رئیس جمهور، برجام را بهترین مدل برای حل اختلافات بین‌المللی دانست و با تأکید بر این‌که دوران فاصله انداختن میان ملتها گذشته است، اظهارداشت: صلح منطقه و جهان در گرو وحدت ملتها، گفتگو و نفی خشونت و افراط است.
به زمینه‌سازی برای ایجاد ارتباط نزدیک‌تر تهران با کشورهای خود فراخواند و با اشاره به این‌که تمامی زمینه‌های همکاری در ایران را فرصت مغتنمی برای خود و سایر کشورها می‌دانیم، گفت: ایران از لحاظ اقتصادی دارای زمینه‌های بکر و تازه بوده و آمادگی داریم با سایر کشورها در راستای منافع مشترک همکاری و همفکری کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که قصد مداخله در امور داخلی سایر کشورها را نداشته، ندارد و نخواهد داشت... همان‌طور که در مذاکرات هسته‌یی با شش قدرت جهان با راهبرد برد – برد به ‏اثبات رساندیم که مسائل پیچیده جهانی از طریق گفتگو قابل حل است و از این طریق توهم نادرست را از ‏افکار جهانیان زدودیم، معتقدیم که این مذاکره می‌تواند مدل و الگویی برای حل اختلافات در منطقه و جهان ‏باشد.‏
با ‏تحولاتی که در حکومتها به‌وجود می‌آید و با شرایطی که در کشورهای صاحب سلاح کشتار جمعی در آینده ‏ممکن است به‌وجود آید، وجود سلاح کشتار جمعی می‌تواند برای جامعه جهانی خطرناک باشد.‏
همه باید برای از بین بردن سلاح کشتار جمعی دست به دست هم دهیم و ‏همان‌طوری که رفع معضل اقلیمی و زیست محیطی نیاز به اتحاد و همدلی دارد، برای از بین بردن سلاح ‏کشتار جمعی هم که خطرناکتر از مسائل زیست‌محیطی است، به وحدت، اتحاد و همدلی نیازمند هستیم.‏
در شرایط کنونی نباید اجازه دهیم برخی‌ها با توهم‌افکنی شرایط و فضا منطقه و جهان را ناسالم سازند... ملتها باید با هم رابطه داشته باشند و ضرورت دارد شرایط این رابطه تسهیل شود... معتقدیم که صلح منطقه و جهان در چارچوب وحدت، اتحاد ملت‌ها، گفتگو و نفی ‏خشونت و افراط‌گری امکان‌پذیر است.‏
جمهوری اسلامی خواهان صلح و امنیت در منطقه است، ‏معتقدیم اگر بین دو کشور اختلاف‌نظری وجود داشته باشد برای حل و فصل آن راهی بهتر از میز مذاکره و ‏گفتگو وجود ندارد. ‏

آرمان: روحانی: صندوق رأی، زبان‌گویای ملت ایران... به صراحت می‌گویم، بینش و منش و روش انقلابی، بینش و منش و روشی برای جلب بیشتر افراد و اذهان به سمت انقلاب است. انقلابی بودن یعنی پویایی و مقاومت بیشتر و با تنگ اندیشی و خودمداری سازگار نیست.
همه باید احساس برابری در برابر قانون را با همه وجود لمس کنند. ملت ما خواهان زندگی بهتر است و حق آنهاست و ما می‌دانیم نخبگان، اندیشمندان، هنرمندان، تشکل‌ها، زنان ما و اقوام ما، خواستار فضای بازتر و مناسب‌تر برای فعالیت هستند. آنها از تنگ‌نظریها گله دارند.
به‌رغم دود و دمهای ضداستکباری روزنامه‌های هر دو باند حکومتی و گزافه‌گویی در خصوص نظام آخوندی تحت عنوان انقلاب، برخی روزنامه‌های حکومتی به شکست آن اذعان کرده و وضع حاکمیت رژیم را با آمریکا قیاس کرده‌اند:
 
جهان صنعت: عدالت بالاتر از اراده افراد
هیچ‌گاه در ایالات متحده استبداد نمی‌تواند پدید آید و قدرتمندترین یا بی‌پرواترین اشخاص نیز در جایگاه رئیس‌جمهور نمی‌توانند فعال مایشا باشند علاوه بر این در حالی که جایگاه رأی و شخصیت دادگاههای ایالات متحده مورد تمسخر دونالد ترامپ قرار گرفته بود و او از پیروزی بر دادگاهها سخن می‌گفت، دادگاه تجدیدنظر رأی دادگاه اولیه را اعلام و تأیید کرد تا نشان دهد که عدالت تحت‌الشعاع قدرت و جسارت قرار نمی‌گیرد.
جالب است که در همین مبارزه نیز فرد جنجالی و بی‌منطقی مانند ترامپ نیز از ساز و کار دادگاه و قضاوت قاضی استفاده کرد که نشان می‌دهد حتی در ایالات متحده که خود را موظف به پاسخگویی به افکار عمومی و جامعه جهانی نمی‌داند، رئیس‌جمهور راهی جز مراجعه به قانون و تمکین از دادگاه ندارد.

جهان صنعت: پرسش از انقلاب
انقلاب ایران واجد ارزش‌های مترقی بوده است‌. نفی استبداد، تحقق عدالت اجتماعی و استقلال از اصلی‌ترین شعارهایش بوده‌اند.
کاملا رواست اگر کسی بپرسد، چرا 38سال پس از انقلابی که تحقق عدالت اجتماعی از اهداف اصلی‌اش بوده و گاه انقلاب مستضعفان خوانده شده است، بر مبنای گفته مسئولان، نزدیک به 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین وجود دارد‌. چنین پرسش‌هایی باید مطرح شود یا چرا سازوکارهای دموکراتیک، هنوز آن‌چنان نهادینه نشده‌اند‌.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای پاسخ به آشتی ملی در فراخوان روز 22بهمن روحانی را که قبلاً در جلسه سران سه قوه رژیم بیان شده بود را پاسخ داده‌اند:
 
کیهان: وطن‌فروشان فتنه 88 و آب گرم آشتی ملی
افراطیون مدعی اصلاحات، برای پاسخگو نبودن درباره ناکارآمدی‌های دولت ائتلافی و بر زمین ماندن وعده‌های 4سال پیش، عملیات روانی نخ‌نمایی را تحت عنوان «آشتی ملی» پیش کشیده‌اند.
فضاسازی رسانه‌یی توسط نشریات «اجاره‌ای» مانند آرمان و اعتماد از چند هفته پیش با به بازی گرفتن برخی اصلاح‌طلبان مانند عرب سرخی، جلایی‌پور، تاج‌زاده و... کسانی مانند علی مطهری آغاز شد و پس از آن سیدمحمد خاتمی مدعی شد در شرایطی که سران آ‌مریکا کشورمان را تهدید می‌کنند، باید آشتی ملی برگزار شده و همه نیروهای سیاسی در مقابل این تهدیدات آمریکا همبستگی کنند. این طیف به همین بهانه خواستار رفع حصر از دو تن از سران سرشکسته فتنه (موسوی و کروبی) شدند.
ادعای همبستگی مقابل آمریکا در داخل در حالی است که همین طیف در فتنه و آشوب نیابتی مثلث صهیونیسم مسیحی (آمریکا، انگلیس و اسراییل به‌عنوان پیاده‌نظام در نقشه سرویس‌های اطلاعاتی CIA، MI6 و موساد) عملی می‌کردند و در حقیقت نقش داعش را در ایران به عهده گرفتند اما موفق نشدند.
بر اساس اخبار به دست آمده از محافل داخلی افراطیون، در این نشستها با اظهار نگرانی نسبت به سقوط شدید مقبولیت روحانی در نظرسنجی‌های چند ماه اخیر، تصریح شده که روحانی بدین ترتیب امکان رقابت با نامزدها و رأی آوردن مجدد را ندارد. بنابراین یا باید محترمانه از روحانی عبور کنیم که در چشم مردم، فرصت‌طلب به نظر می‌رسیم و در عین‌حال نمی‌توانیم خود را از ناکامی‌های برجام که آن را بزک کردیم، تبرئه کنیم؛ یا این‌که با دادن موضوعات حاشیه‌ای، فضایگفتگو و بحث عمومی را عوض کنیم؛ که در این صورت تهدیدهای ترامپ، بهانه خوبی است.
دعوت به آشتی ملی 22بهمن در حالی است که همین طیف در 22بهمن سال 88، دعوت بر اجرای نقشه «اسب تروا» کردند اما این نقشه چنان افتضاح پیش رفت که از سوی محافل ضدانقلاب به «درازگوش تروا» معروف شد.
همین خیانت باعث شد که افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی دیگر جرأت حضور در جمع مردم انقلابی را نداشته باشند.
حمله به برجام موضوع مشترک بسیاری از روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای است:
 
کیهان: بدعهدی‌های دولتهای غربی و بی‌توجهی دولتمردان
«برنامه جامع اقدام مشترک» سندی که یک سال از اجرایی شدن آن می‌گذرد و در آن صحبت از تعهدات ده ساله به میان آمده است اما اکنون در احوالاتی به‌سر می‌برد که دیگرکسی دورنمای ده ساله برای آن متصور نیست بلکه «احمقانه» خطاب می‌شود و به حواله پاره شدن رفته! و برای آن تعبیرهایی چون فرزند ناقص الخلقه، سند به کما رفته و.. به کار می‌رود.
تنها یک سال از ده سال گذشته و بدعهدی‌ها از اجرایی شدنها پیشی گرفته است طرفین با اولتیماتوم‌های بی‌شمار و تریبونهای رسانه‌ها سعی دارند بگویند حال این فرزند ناقص الخلقه خوب است و خوب نیست!
بدعهدی‌ها همین اول کار به حدی پیش رفت که صحبت از نقض برجام به میان آمد و در داخل مقامات کشورمان اعلام کردند برای مقابله با هر گونه نقض و بد عهدی جعبه ابزاری در اختیار داریم که به اقتضای وضعیت و با استفاده از این ابزارها به مقابله خواهیم پرداخت اما در این میان باید پرسید واکنش «ملت شریف ایران» به نقض و بدعهدی چه خواهد بود؟

در روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی، هشدارها نسبت به پیامدهای تغییر دوران به باند حاکم، انعکاس وضعیت تدافعی کل نظام در مقابل جامعه جهانی و کشورهای منطقه را بازگو می‌کند:
 
جهان صنعت: برخی جریانهای داخلی که شیدای به‌قدرت‌رسیدن ترامپ و رأی‌نیاوردن هیلاری کلینتون بودند، از این پس خواهند دید دنیا با ترامپ خطرناک خواهد بود. نیات شیطانی او نسبت به ایران را باید جدی گرفت. هدف ترامپ ایران است و باید با دقت رفتار ترامپ را رصد کرد و تصمیم عجولانه نگرفت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6fa8832d-f126-49b3-aacf-1f993d85a356"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات