728 x 90

غارتگری با تکیه بر نهادها و قدرتهای خاص

تجمع اعتراضی کارکنان ثامن الحجج در تهران- آرشیو
تجمع اعتراضی کارکنان ثامن الحجج در تهران- آرشیو
طی سالهای اخیر یکی از مسائلی که همواره سوژه و تیتر رسانه‌های رژیم بوده است، موضوع مؤسسات مالی و اعتباری و فعالیتهای غیرقانونی آنها و چپاول اموال مردم توسط آنها است.

این مؤسسات چپاولگر به‌دلیل فعالیتهای غیرقانونی اقتصادی، پولشویی، کلاهبرداری از مردم، زیانهای جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد کرده‌اند. با این حال آنها از چنان نفوذی برخوردارند، که تاکنون دولت نتوانسته است از پس آنها برآید و مانع فعالیت هایشان شود.

بسیاری از این مؤسسات با سوء‌استفاده از عناوین مذهبی با اسامی مختلف نظیر “مؤسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج “، ”مؤسسه مالی اعتباری قوامین “، ”مؤسسه مالی اعتباری صالحین“ کوثر“ و... فعالیت می‌کنند. در حال حاضر تعدادی از آنها پس از بالا کشیدن سپرده‌های مردم اعلام ورشکستگی کرده‌اند، و مردم مال‌غارت‌شده، نیز به‌طور مدام در شهرهای مختلف کشور دست به تجمع و اعتراض می‌زنند.

بنا بر گزارش رسانه‌ها ی رژیم بیش از 6هزار از این مؤسسات غیرقانونی هستند، اما آنها مدعی داشتن مجوز از سوی بانک مرکزی هستند. !

روزنامه حکومتی جهان صنعت 11بهمن 95 می‌نویسد: ”افرادی که در مؤسسات غیرقانونی سرمایه‌گذاری کرده‌اند مدعی هستند، این مؤسسات دارای شعب بسیاری بوده و در تابلو و سردر هر کدام از آنها نماد بانک مرکزی استفاده شده و حتی در آنها اعلام شده است که این مؤسسات «دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی» هستند“.

مقاله‌نویس جهان صنعت در زمینه تاثیرات مخرب این مؤسسات بر بازار پولی کشور می‌نویسد: ”این‌گونه مؤسسات غیرمجاز به تنهایی می‌توانند عامل تحریک و تشنج در بازار پولی باشند، حتی بعد از این‌که مجموعه‌یی از آنها تحت نظارت بانک مرکزی نیز قرار گیرند، احتمال دارد مشکلات و معضلات عدیده‌ای به‌دنبال داشته باشند، زیرا شکل‌گیری و ادامه فعالیت آنها از پایه دچار مشکل بوده و کوچک‌ترین لرزشی باعث بروز درگیری و تخلف و بی‌انضباطی می‌شود. درگیریهایی که با نام‌هایی چون کاسپین، فرشتگان، ثامن الحجج و... در جامعه امروز نمود پیدا کرده است“.

منظور از درگیریهایی با نام‌هایی چون کاسپین و... . افتضاحاتی است که در زمینه چپاول و بالا کشیدن پول مردم به‌وجود آمده است و همه روزه مردم مال‌غارت‌شده در گوشه و کنار کشور تجمع و اعتراض می‌کنند و جلو مجلس ارتجاع نیز به‌طور معمول یکی از مراکز تجمع آنان است.

ظرف ماههای اخیر اخطارهایی از سوی بانک مرکزی و قوه قضاییه به این مؤسسات داده شده، از جمله این‌که سرپرست اداره‌کل پیشگیریهای انتظامی معاونت اجتماعی قوه قضاییه رژیم گفته است: ”هرچه سریعتر باید نسبت به ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز اقدام کرد“

این مقام قضاییه رژیم به صراحت به چپاول اموال مردم توسط این مؤسسات اذعان می‌کند: ”در حال حاضر از یک سو نقدینگی قابل توجهی نزد این مؤسسات است و از سوی دیگر تجربه انحلال برخی مؤسسه‌ها که هنوز سپرده گذاران حتی به اصل سرمایه سپرده گذاری خود نرسیده‌اند این تهدید بزرگ را نشان می‌دهد که پس از انحلال، تکلیف سپرده‌های مردم چه می‌شود“. (خبرگزاری حکومتی ایسنا 2آذر95)

با این وجود غیر از چند مؤسسه که اموال مردم را بالا کشیدند و اعلام ورشکستی کردند، هنوز هم این مؤسسات به‌عنوان سایه بانکها فعالیتهای اقتصادی و مالی دارند.

سوال این است با وجود اخطاریه‌های بانک مرکزی و قوه قضاییه رژیم به این مؤسسات چپاول چرا آنها هم‌چنان به فعالیتهای خود ادامه می‌دهند؟

پاسخ روشن است زیرا که این مؤسسات در ارتباط با مهره‌های رژیم و نهادهای رسمی تأسیس شده و در حال حاضر نیز مرتبط هستند.

اضافه بر این مؤسسات صندوق های قرض الحسنه نیز که بعد از انقلاب سال 57 قارچ‌گونه پدیدار شدند، مجبور به اخذ مجوز از سوی بانک مرکزی نبودند.

این مؤسسات عمدتاً با نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان، بنیاد موسوم به شهید، سپاه پاسداران ضدخلقی و.. مرتبط هستند و به آنها حق حساب می‌دهند.

در زمینه وابستگی این مؤسسات به نهادها و مراکز قدرت حکومتی سایت پاسدار رضایی موسوم به تابناک 26آبان 95 می‌نویسد: ”بعد از فروپاشی و انحلال «میزان»، «ثامن الحجج» هم رسماً منحل شد، سریالی ادامه‌دار برای غیرمجازهای بانکی که در طول سالهای گذشته با تکیه بر نهادها و البته قدرتهای خاص، بدون کسب مجوز به‌طور زنجیره‌یی در گوشه و کنار کشور قد علم و یکه تازی کرده‌اند. مؤسسات نقابداری که با هر ترفندی هزاران میلیارد سرمایه مردم را در رقابت با بانکهای بزرگ جذب و در نهایت آنها را بلاتکلیف رها کردند“.

در دولت احمدی‌نژاد که اعضای آن مهرهای بالایی و سابق سپاه پاسداران بودند، بسیاری از آنها تأسیس شدند.

واقعیت هم همین است که این حجم از این مؤسسات اعتباری، بدون پشتوانه در درون نهادهای حاکمیت ولایت‌فقیه، نمی‌توانند این‌چنین به غارتگری ادامه دهند و بخش بزرگی از نقدینگی کشور را در اختیار گیرند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c008241c-e3a1-47e5-8a23-424894c53cf1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات