728 x 90

سوريه,اخبار امريكا,

جزئیاتی از طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه از سوی آمریکا و چالشهای آن

-

آواره شدن مردم سوریه در مرز ترکیه
آواره شدن مردم سوریه در مرز ترکیه
تلویزیون العربیه7بهمن 95:
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا طی دستوری از پنتاگون و وزارت‌خارجه خواست را طرح خود را برای ایجاد منطقه امن در سوریه ارائه دهند. کرملین گفته واشینگتن کشورهای روسیه و ترکیه را قبلاً در جریان این طرح قرار نداده بود و در جریان جزئیات آن نیستند. پیشتر فرماندهان پنتاگون گفته بودند که این طرح به‌معنای دخالت نظامی آمریکا در سوریه است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از وزیر دفاع و وزیر خارجه خواست تا طی 90روز طرح خود را در مورد ایجاد مناطق امن برای شهروندان سوری به‌عنوان گامی در راستای مبارزه با داعش و توقف سرازیر شدن موج آوارگان به اروپا و کشورهای همسایه، ارائه دهند.

رئیس‌جمهور جزئیات ایجاد مناطق امن و همچنین چگونگی همکاری با روسیه و ترکیه را ارائه نکرد. صحبتها حاکی از ایجاد مناطق امن در نوار مرزی با ترکیه است. این گام، عزم دولت جدید آمریکا برای اتخاذ مواضع شجاعتر در برخورد با پرونده سوری را نشان می‌دهد. طبعاً این امر نیاز به موافقت بین‌المللی برای نظارت بر مناطق امن و پروازممنوع برای حفاظت از شهروندان در برابر بمباران دارد.

برخی از سناتورهای آمریکایی مانند جان مک‌کین خواستار ایجاد مناطق امن بوده و برای آن فراخوان داده‌اند اما پیچیدگی اوضاع در سوریه و تیره شدن روابط آمریکا با ترکیه در دوران اوباما و همچنین دخالتهای روسیه و رژیم ایران، مانع ایجاد این مناطق در سوریه گردید.

دکتر مصطفی العانی از مرکز پژوهشهای خلیج‌فارس درباره مناطق امن در شمال سوریه و الزامات آن به تلویزیون العربیه گفت:
در این 5روز که از رسیدن دونالد ترامپ به‌ریاست جمهوری می‌گذرد، آنچه که شاهد بودیم چیز کمی نیست.

منطقه امن نیاز به چهار اصل پایه‌یی دارد. اولاً عنصر مشروعیت. این منطقه آیا بر اساس قطعنامه شورای امنیت ایجاد می‌شود یا با توافق بین‌المللی مانند منطقه امن در کردستان عراق در سال 1991، ایجاد می‌شود؟ یا این‌که یک کشور یعنی آمریکا آن را ایجاد می‌کند؟ من فکر می‌کنم آمریکا با قدرت می‌تواند این امر را تحمیل کند. منطقه امن نیاز به امنیت دارد. چه کسی آن را حفاظت می‌کند؟ چگونه این منطقه حفاظت می‌شود؟ پروازممنوع است یا این‌که ورود هر گونه عنصر نظامی بر روی زمین به این منطقه ممنوع است؟ چه کسی و با چه وسایلی حفاظت را برقرار می‌کند؟ همچنین چه طرفی اداره این منطقه را برعهده می‌گیرد؟ آیا سازمان ملل خواهد بود یا یکی از کمیته‌های سازمان ملل و یا کمیساریای عالی پناهندگان؟ نکته چهارم این‌که چه کسی هزینه آن را می‌پردازد؟ ما از یک شهر کامل با مدارس و امکانات کامل صحبت می‌کنیم. مانند شهری که عربستان سعودی در رفحه ایجاد کرده با بیمارستانها و مدارس و تمامی زیرساختهای زندگی را دارد. موضوع دیگر جغرافیای منطقه است. آیا در مناطق مشترک با کشورهای همسایه سوریه خواهد بود؟ جزیی از آن در سوریه و جزیی دیگر در کشور همسایه تا به دو کشور مرتبط شود یا این‌که همه آن کامل در داخل سوریه خواهد بود یا نه کاملاً در کشور همسایه. من فکر می‌کنم این پروژه به این آسانی و زودی نخواهد بود زیرا پیچیدگیهای بزرگی در مناطق امن وجود خواهد داشت.

اندیشه ایجاد منطقه امن ریشه در سیاستهای آمریکا در سوریه دارد. اوباما شخصاً با ایجاد آن مخالفت کرد اما مقاماتی در کنگره بودند که برای ایجاد منطقه امن فراخوان می‌دادند. دونالد ترامپ در بسیج انتخاباتی خود به این امر فراخوان داده بود. من فکر می‌کنم آمریکا هزینه آن را نخواهد پرداخت بلکه کشورهای همسایه هزینه منطقه امن را تقبل خواهند کرد. من فکر می‌کنم آمریکا اداره امور مناطق امن را به زمین کشورهای همسایه پرتاپ می‌کند و خودش درگیر هزینه‌ها و اداره آن نمی‌شود.

حفاظت منطقه امن باید از روی زمین صورت گیرد. به یک دلیل ساده. چه کسی عدم عملیات تهاجمی و نفوذ عناصر مشکوک و از اطلاعات رژیم اسد علیه ساکنان را تضمین می‌کند؟ یا این‌که گروه‌های تروریستی وارد این منطقه نشوند؟ بنابراین نیاز به حضور نظامی زمینی دارد تا از مردمی که به این منطقه پناه آورده‌اند، حفاظت کند. حفاظت هوایی باید با سلاح هوایی باشد.

اگر منطقه امن بدون توافق روسیه و رژیم اسد صورت گیرد باید هواپیماهای آمریکایی حفاظت آن را برعهده بگیرند. بنابراین با تهدید هواپیماهای روسی و سوری مواجه خواهند بود. الآن در سوریه طرفهای زیادی حضور دارند که از نیروی نظامی بر روی زمین و هواپیما برخوردارند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/430418e2-a354-42be-bf20-5ee3dd23a676"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات