728 x 90

اخبار يمن,

جزییاتی از پیروزی ارتش ملی یمن در جریان تسخیر بندر استراتژیک مخا

-

آزادسازی شهر مخا بدست ارتش ملی یمن
آزادسازی شهر مخا بدست ارتش ملی یمن
نیروهای ارتش ملی و مقاومت مردمی یمن با پشتیبانی و بمباران فشرده ائتلاف عربی، موفق شدند بعد از بازپس‌گیری شهر ساحلی مخاء شبه‌نظامیان حوثی را به سمت استان حدیده در شمال فراری دهند. جایی که هدف بعدی نیروهای دولتی است.

شهر مخاء بار دیگر به دولت قانونی بر می‌گردد. مناطق ساحلی استان تعز در غرب یمن شاهد درگیریهای شدیدی در چارچوب عملیات «نیزه طلایی» بود. عملیاتی که در هفتم ژانویه جاری از «باب المندب» شروع شد. نیروهای ارتش ملی یمن با پشتیبانی ائتلاف عربی این عملیات را پیش بردند. نیروهای دولتی موفق شدند شبه‌نظامیان حوثی را در مناطق حیاتی از جمله شهرستان ذباب، پادگان عمری، ارتفاعات کهبوب و اخیراً شهر مخاء و بندر استراتژیک آن بیرون برانند.

نبرد آزادسازی مخا، چهار روز طول کشید و هواپیماهای ائتلاف عربی با صدها حمله هوایی علیه مواضع و استحکامات حوثیها مشارکت داشتند. کشتیهای جنگی ائتلاف نیز در موشک‌باران مواضع شبه‌نظامیان شرکت کردند که باعث فروپاشی شبه‌نظامیان کودتاگر شده و بسیاری از آنها به سمت منطقه خوخه در شمال و پادگان خالد در شرق فرار کردند.

با این پیروزی نظامی، شبه‌نظامیان حوثی دومین بندر بزرگ کشور را که برای قاچاق سلاح به‌کار می‌گرفتند از دست دادند. سلاحهای قاچاق شده از سوی رژیم ایران به حوثیها می‌رسید. آنها ابتدا از شهرستان ذباب و بعد از بندر مخاء برای تحویلگیری سلاحهای قاچاق شده استفاده می‌کردند.

شکست حوثیها در ذباب، کاملاً روحیه آنها را در هم شکست و همین امر باعث شد که ارتش ملی عملیات «نیزه طلایی» را ادامه دهد و اکنون به سمت استان حدیده در شمال پیشروی کند تا حلقه محاصره بر باقیمانده حوثیها و عناصر دیکتاتور مخلوع علی عبدالله صالح را در استان تعز تنگ‌تر کند.

اهمیت استراتژیک شهر مخا در ساحل غربی یمن
شهر مخا در جنوب یمن در ساحل غربی روز دوشنبه به‌دست نیروهای دولتی آزاد شد. شهر مخاء از توابع استان تعز و در فاصله 94 کیلومتری غرب تعز واقع شده است. اهمیت شهر استراتژیک مخا به‌دلیل وجود بندر معروف آن است که به همین نام شناخته می‌شود. این بندر در ساحل دریای سرخ قرار دارد و از مهمترین بندرهای قاچاق سلاح بود که شبه‌نظامیان حوثی و عناصر دیکتاتور مخلوع از آن استفاده می‌کردند زیرا به باب‌المندب و خط سیر کشتیرانی بین‌المللی نزدیک است و تنها 90 کیلومتر با این معبر بین‌المللی فاصله دارد. مساحت کلی این بندر نزدیک به 467هزار متر مربع است و در اصل یک بندر تجاری محسوب می‌شود. شهر مخا اولین پیروزی در چارچوب عملیات «نیزه طلایی» محسوب می‌شود که با هدف بازپس‌گیری ساحل غربی یمن شروع شد. این شهر در واقع سکوی پرتاپ نیروهای دولتی به سمت بندر تجاری و نظامی مهم حدیده در ساحل دریای سرخ به حساب می‌آید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fb434803-d459-4f94-bb48-1588dfbcad13"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات