728 x 90

خانم دیاله شهاده کارشناس قانون جزایی بین‌المللی: بشار اسد باید محاکمه شود

استفاده اسد از سلاح شیمیایی در سوریه- آرشیو
استفاده اسد از سلاح شیمیایی در سوریه- آرشیو
بشار اسد و برادرش ماهر اسد در لیست سیاه کسانی هستند که در سوریه علیه مردم بی‌دفاع از گاز شیمیایی استفاده کرده‌اند. آنها باید به‌عنوان جنایتکار جنگی مجازات شوند. مصاحبه الجزیره با خانم دیاله شهاده از بیروت. وی کارشناس قانون جزایی بین‌المللی و وکیل سابق در دادگاه جنایی لاهه است.

خبرگزاری رویتر اعلام کرد به سندی دست یافته که در آن محققان بین‌المللی برای اولین بار اذعان کرده‌اند بشار اسد مسؤل به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی در سوریه است اسم اسد وارد لیستی شده که در آن 15 مقام سوری از جمله ماهر الاسد برادر بشار اسد نیز وجود دارد.

خانم دیاله شهاده می‌گوید:
بی‌شک این، یک اقدام مثبت است که لیستی توسط یک مرجع بین‌المللی وابسته به سازمان ملل‌متحد تهیه شده که در صدر آن نام بشار اسد قرار دارد.

این اولین بار است که نام متهمین به دست داشتن در نقض قوانین بین‌المللی و نقض توافقنامه منع تسلیحات شیمیایی از جمله کسانی مانند بشار اسد و برادرش در چنین لیستهایی قرار می‌گیرد.

چیزی که از این خبر می‌توان استنباط کرد این است که بعضی از مقامهای سازمان ملل‌متحد می‌خواهند فشار سیاسی بیشتری بیاورند تا این افراد را مورد حسابرسی قرار دهند یا حداقل ماشین مذاکرات را به حرکت در آورند تا بحران سوریه از طریق سیاسی حل شود.

اما یک مانع وجود دارد. به نظرم تا زمانی که کشورهایی مانند روسیه برای رژیم اسد پوشش سیاسی ایجاد می‌کنند هیچ اقدام قضایی جدی توسط دادگاه جنایی بین‌المللی انجام نخواهد شد. باید این مانع برداشته شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bebaf772-a90c-4392-b2c5-f672b3453719"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات