728 x 90

دخالتهاى سپاه پاسداران در كشورهاى منطقه,دخالتهای ایران,سوريه,

کارشکنیهای رژیم ایران در آتش‌بس سوریه

-

نقشه وادی بردا در 15 کیلومتری دمشق
نقشه وادی بردا در 15 کیلومتری دمشق
ارتش آزادی سوریه روز 14دی95 اعلام کرد 13تشکل نظامی توافقنامه آتش‌بس را در ترکیه امضا کرده‌اند. رزمندگان از یک طرف تلاش می‌کنند طی یک‌ماه باقیمانده برای مشارکت در کنفرانس آستانه خود را آماده کنند و از طرف دیگر تلاش می‌کنند صفوف خود را برای اعزام هیأتی واحد متحد نمایند.

ترکیه و روسیه در یک کار هماهنگ تلاش می‌کنند بر مشکلات موجود بر سر راه کنفرانس آستانه فائق بیایند. وزارت دفاع روسیه لیستی از تشکلهای مسلح منتشر کرد که به توافقنامه آتش‌بس پیوسته‌اند. برجسته‌ترین آنها، فیلق شام، احرار شام، جیش الاسلام، انقلابیون شام، جیش ادلب، جبهه شام، در کنار فرماندهانی از ارتش آزادی سوریه هستند.

همزمان فرماندهان 13 تشکل رزمندگان تأکید کردند توافقنامه آتش‌بس در سوریه را تأیید می‌کنند. آنها از التزام خود برای تشکیل یک هیأت در 16ژانویه برای مشارکت در مذاکرات سیاسی که به یک راه‌حل جامع در بحران سوریه منجر شود، اعلام کردند.
وادی بردی در دمشق
منابعی تأکید کردند روسیه و ترکیه توافقنامه‌ای را با این تشکلهای رزمنده امضا کرده‌اند. دعوت برای مذاکرات آستانه گروههایی مانند داعش را که در لیست تروریستی هستند مستثنی می‌کند.
از سوی دیگر ائتلاف ملی و هیأت عالی گفتگو کننده اپوزیسیون سوریه بر ضرورت نمایندگی نیروهای انقلاب و اپوزیسیون از سوی هیأت عالی تأکید کردند.

العربیه: آنچه که ما تاکنون می‌دانیم این است که شبه‌نظامیان فرقه‌گرا و بنیادگرا باید خاک سوریه را ترک کنند. خروج شبه‌نظامیان رژیم ایران بر اساس توافقنامه امضا شده از سوی روسیه، از جمله حزب‌الله و شبه‌نظامیان عراق و پاسداران رژیم که تعداد زیادی را به اسم کارشناس در سراسر سوری مستقر کرده، آیا پروسه تصفیه را در داخل ساده نمی‌کند که روشن شود چه کسی ملی است و چه کسی طرحهایی دارد که اصلاً مردم سوریه آن را نمی‌خواهند؟

عبدالناصر العاید تحلیلگر نظامی در پاسخ می‌گوید:
طبعا این امر امکان دارد که باعث شود گروه‌های بنیادگرا در جنگ سوریه از دعاوی خود عقب‌نشینی کنند. آنها دیگر منبع تغذیه‌ای پیدا نمی‌کنند. اما این‌که شبه‌نظامیان را خارج کنند، بعید به نظر می‌رسد. زیرا رژیم ایران برای مشتعل کردن جنگ در سوریه بیش از پیش آمادگی دارد. به‌دلیل این‌که تنها راه بقای این رژیم همین است.

رژیم اسد درست است قبلاً به این میزان رنگ فرقه‌گرایی نداشت اما اکنون در آن فرو رفته و بعید است بتواند از آن کنده شود. امکان ندارد رژیم بشار اسد بتواند از رنگ فرقه‌گرایی خود خلاص شود حتی اگر تمامی شبه‌نظامیان خارجی هم سوریه را ترک کنند باز هم نمی‌تواند مظهر فرقه‌گرایی را از خود پاک کند.
راه‌حل نهایی، به زیر کشیدن این رژیم با تمام به میراث مظاهر آن است.

العربیه: تمام آماده‌سازیها برای مذاکرات آستانه و توافقنامه‌های روسیه و ترکیه که طبعاً با موافقت آمریکا هم صورت گرفته صورت گرفته است. آیا راه‌حلی از این کنفرانس در می‌آید؟

عبدالناصر العاید تحلیلگر نظامی گفت: باید ببینیم میزان قدرت و نفوذ آنها چقدر است؟ طرفهای روسی و ترکی نتوانسته‌اند هجوم حزب‌الله و شبه‌نظامیان دیگر به وادی برداB را متوقف کنند. سؤال این است که چه میزان تضمین را می‌توانند ارائه کنند؟

شبه‌نظامیان رژیم ایران سرزمینهای تحت کنترل رژیم اسد را به‌طور کامل قبضه کرده‌اند. حاکم تمام‌عیار این مناطق هستند. دو هفته پیش دوبار به سفارت روسیه در دمشق موشک شلیک کردند. حتی رسانه‌های رژیم اسد هم نوشتند که مشخص شده این موشکها از مناطق تحت کنترل رژیم اسد شلیک شده است. این پیام رژیم ایران به روسیه بود که شما فقط این سفارتخانه را دارید و ما می‌توانیم آن را ویران کنیم. درست است پوشش هوایی دارید و در چارچوب توافقنامه قبلی از ما پشتیبانی کردید اما بادها از سمت دیگر وزیدن گرفته و به ترکیه تکیه کرده‌ای و صحبت از عقب‌کشیدن شبه‌نظامیان میکنی.. این حرف رژیم ایران است لذا امکان ندارد که آن را بپذیرد و اجازه دهد اجرا شود. رژیم ایران امکان ندارد که ابزار اصلی خود را در عراق و لبنان و یمن که اکنون تجربه همه آنها را به سوریه منتقل کرده، به همین راحتی از دست بدهد و آنها را از این مناطق عقب بکشد. رژیم ایران طرحهایی برای پیشبرد اهدافش در داخل سوریه با تشکیل شبه‌نظامیان جدید تحت نام «سپاه پنجم» دارد و می‌خواهد حضور فرقه‌گرایی را در این کشور مشروع کند.. بنابراین امکان ندارد خارج کردن شبه‌نظامیان را بپذیرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/da1d38d2-f04f-4d53-ac65-7b8646efbc8c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات