728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۵آذر ۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشنبه 25آذر، در حالی که ولی‌فقیه ارتجاع را ولی امر مسلمین جهان نامیده‌اند، اظهارات مداخله جویانهٴ وی در خصوص فلسطین را به تیترهای اول و دوم خود تبدیل کرده‌اند، روزنامه‌های هر دو باند حاکم همچنین با کتمان جنایتهای مشترکشان با رژیم اسد در حمله به شهر حلب و سانسور اعتراض های جهانی نسبت به کشتار مردم بی‌دفاع، ضمن دود و دم و قدرتمنایی به دخالت هایشان در سوریه و عراق اذعان کرده‌اند:

اسرار: رحیم صفوی: ائتلاف ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله حلب را آزاد کرد

اعتماد: همکاری ایران، روسیه و ترکیه برای صلح در حلب

سیاست روز: پنهان شدن شکست خوردگان پشت دیوار کشتار

شرق: حلب چگونه آزاد شد

کیهان: ولی امر مسلمین در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی: مقاومت تنها راه نجات قدس است راه‌های دیگر عقیم است

کیهان: واکنش‌ها به پیروزی مقاومت در حلب،

حملات و ادعاها حول برجام بین روزنامه‌های هر دو باند حاکم با اشاره به دو نامه اخیر روحانی ادامه دارد:

آفتاب یزد: واکنشهای متفاوت به دستور رئیس‌جمهور روحانی به ظریف و صالحی در خصوص برجام - نظام راضی- دلواپسان ناراضی – احمد شیرزاد: روحانی پاسخ آمریکا را به همان اندازه که لازم بود داده است – مکارم: نباید در نقض برجام پیش قدم شویم – ولایتی: دستور رئیس‌جمهور اولین قدم برای پاسخگویی بود – آمریکا: اعلامیه روحانی نقض برجام نیست

اطلاعات: مکارم شیرازی: در مقابل تحریمهای آمریکا عجولانه اقدام نکنیم

کاروکارگر: ولایتی: ایران زیر بار تحریمها نخواهد رفت

کارون: مکارم شیرازی: نباید در نقض برجام پیشقدم شویم

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای نامه‌های روحانی را ضعیف ارزیابی کرده و خواهان برخوردهای قاطع شده‌اند:

کیهان: پالس اشتباه به آمریکا برای نقض چندباره برجام
محافل رسانه‌یی غرب دستور روحانی به ظریف و صالحی در واکنش به نقض برجام را اقدامی خنثی ارزیابی کردند.
در نامه‌یی از صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی خواست در توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، 2 مأموریت را اجرا نماید. 1- برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌یی 2- مطالعه و طراحی تولید سوخت مصرفی پیشران هسته‌ای.
هم‌چنان که هر دو مورد در حد «برنامه‌ریزی برای طراحی» و «مطالعه و طراحی» است، ضمن این‌که یک سال پیش در مصوبه الزامی مجلس مورد تأکید قرار گرفته و تا به امروز به تأخیر افتاده است.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در واکنش به برنامه روحانی گفت: این تصمیم تهران، نقض توافق هسته‌یی نیست. کیهان: پالس اشتباه به آمریکا برای نقض چندباره برجام
محافل رسانه‌یی غرب دستور روحانی به ظریف و صالحی در واکنش به نقض برجام را اقدامی خنثی ارزیابی کردند.
در نامه‌یی از صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی خواست در توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، 2 مأموریت را اجرا نماید. 1- برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌یی 2- مطالعه و طراحی تولید سوخت مصرفی پیشران هسته‌ای.
هم‌چنان که هر دو مورد در حد «برنامه‌ریزی برای طراحی» و «مطالعه و طراحی» است، ضمن این‌که یک سال پیش در مصوبه الزامی مجلس مورد تأکید قرار گرفته و تا به امروز به تأخیر افتاده است.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در واکنش به برنامه روحانی گفت: این تصمیم تهران، نقض توافق هسته‌یی نیست.
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: مهم نیست که آیا این حرکت روحانی موضعگیری سیاسی برای آرام کردن نارضایتی داخلی درباره تحریم‌ها است و یا آن‌که ایران واقعاً خواستار توسعه پیشرانهای هسته‌یی است و برنامه‌ریزی‌ای در این‌باره دارد. خبرگزاریهای داخلی ایران مشخص نکرده‌اند که برای این منظور ایران چه میزان غنی‌سازی اورانیوم انجام خواهد داد. چیزی درباره جزئیات فنی آن گفته نشده است. واقعیت اما آن است که بسیاری از پیشرانهای هسته‌یی در جهان با سوخت اورانیوم غنی شده بالای 90 درصد فعالیت می‌کنند. با این حال، برخی از نیروهای دریایی بزرگ جهان از جمله فرانسه از اورانیوم غنی شده کمتر از 10 درصد برای این نوع پیشرانها استفاده کرده‌اند. با این حال، واقعیت آن است که هر گونه استفاده از اورانیوم غنی شده بالای ۳.۶۷ درصد به نوعی نقض برجام محسوب می‌شود.
یکی از تحلیلگران مؤسسه میدل بری در این‌باره می‌گوید که ایجاد پیشران هسته‌یی از سوی ایران به‌لحاظ «نظری» مطرح شده است اما به‌دلیل اندازه و نیاز به سوخت‌گیریهای مکرر عظیم و نیاز به راکتورهای پیشرفته از نظر مالی برای ایران، راه‌اندازی پیشران هسته‌یی غیرعملی است.

کیهان: حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان درباره ادعای کسانی که معتقدند اگر اوباما از اختیارات خود برای تعویق اجرای تحریم‌های 10ساله استفاده کند، برجام نقض نشده است؛ گفت؛ تصویب این قانون با مواد 21 و 24 و 26 برجام در تناقض است و قطعاً نقض برجام خواهد بود... مدیرمسئول کیهان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم درباره اظهارات آقای روحانی که همه مراحل را با رهبری هماهنگ کرده‌اند گفت؛ پاسخ این سؤال به آسانی در دسترس است و کافی است فهرست توصیه‌ها و هشدارهای رهبرمعظم انقلاب را که تماماً موجود است با فهرست اقدامات مسئولان هسته‌یی کشورمان مقایسه کنید تا به‌وضوح ببینید که میان توصیه‌های ایشان و اقدامات آقایان فاصله‌ای پرناشدنی و تضادهای کاملاً آشکار وجود دارد.
شریعتمداری گفت: دولت باید در مقابل این نقض آشکار برجام، پاسخی دندان‌شکن و پشیمان‌کننده به حریف بدهد و هرچه زودتر فعالیت‌های کنار گذارده و تعلیق شده را از سر بگیرد.

رسالت: در متن نامه رئیس‌جمهور، «برنامه‌ریزی» برای طراحی و ساخت تأکید شده، نه اقدام به طراحی و ساخت پیشرانه.
همچنین در مورد سوخت به مطالعه و طراحی اشاره شده است نه ساخت!
به نظر می‌رسد این موضع رئیس‌جمهور محترم را نه می‌شود «کنش» و نه «واکنش» در مورد اقدامات منافقانه آمریکا تلقی کرد.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش نسبت به اقدام رئیس‌جمهور صریحاً گفت: برنامه ‌ایران برای توسعه پیشران هسته‌یی ناقض برجام نیست.
مفهوم این سخن آن است که اصلاً ما واکنشی نشان نداده‌ایم.
اینکه برجام را نقض نکردیم نشانه ادب دیپلوماتیک ما و عمل به تعهدات است اما سؤال این است پس بی‌ادبی آمریکایی‌ها و نقض تعهدات آنها را چگونه می‌خواهیم پاسخ دهیم؟
سوال بعدی این است که؛ چرا دولت مصوبه مجلس در خصوص ساخت پیشرانها را 14ماه است به تأخیر انداخته است؟
به نظر می‌رسد نامه‌های رئیس‌جمهور به ظریف و صالحی، افکار عمومی را راضی نمی‌کند. دولت باید فراتر از آنچه که آمریکایی‌ها به آن می‌اندیشند، در مقام پاسخگویی و اقدام عملی برآید.

برخی روزنامه‌های باندهای وابسته به خامنه‌ای نسب به مواضع روز قبل در خصوص نامه‌های روحانی به ظریف و صالحی به تناقض‌گویی پرداخته‌اند، و با تأیید اقدامات روحانی، لاعلاجی نظام در بن‌بست تحریمها را ناخواسته نشان داده‌اند:

جوان: بنا بر اظهارات مقامات دولت کنونی و همچنین چهره‌های برجسته از مجلس نمایندگان آمریکا و کنگره این کشور و مواضع اعلامی رئیس‌جمهور آینده، آمریکایی‌ها قصد دارند علاوه بر حفظ تحریم‌ها، در آینده به بهانه‌های دیگری تحریم‌های شدیدتری را علیه جمهوری اسلامی وضع نمایند. بدیهی است در چنین روندی، فرجام برجام با این نقض‌های پی‌در‌پی، چیزی جز شکست نخواهد بود. هر چند جمهوری اسلامی در نقض برجام و شکست آن پیشقدم نخواهد بود، لکن در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، این حق ملت ایران است که در راستای تأمین حقوق خود، در تعهداتش تجدیدنظر کرده، در مسیر بازگشت به دوران پیش از برجام حرکت نماید. اظهارات مقامات کشورمان طی روزهای گذشته نشان می‌دهد که اراده جدی برای اقدام متقابل در ایران برای تأمین حقوق ملت با توجه به بدعهدی آمریکایی‌ها وجود دارد.

وطن امروز: ، اکنون هم نقدهای منتقدان درباره محتوای ضعیف برجام و حفره‌های خسارتبار آن برای کشور اثبات شده است و هم دولت روحانی برای مقابله با این بدعهدی‌ها و نقض برجام، دست به دامان همان اهرم‌های فشار مطرح شده توسط منتقدان برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، در سال‌های قبل شده است. حالا شما قضاوت کنید. «بی‌سواد» کیست؟

در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی، ضمن دود و دمهای معمول در مورد «بدعهدی» و «نقض برجام» توسط آمریکا، به حفظ برجام و ضرورت تداوم مسیر زهرخوران به‌مثابه تنها راه‌حل نظام تأکید شده است، رسانه‌های این باند به شکل مضحکی اذعان کرده‌اند که «دستور» های روحانی در چارچوب برجام بوده و ناقض آن نیستند.

آرمان: برجام سندی است که ایران بر اساس آن حقوق خود را مطالبه می‌کند، بنابراین نباید خود این سند را نقض کرد. در حال حاضر زیر سؤال بردن برجام به سود ایران نیست، بلکه به نفع ترامپ و آمریکایی‌هاست که ایران ناقض برجام باشد تا آنها برای اهداف خود بهانه پیدا کنند و اختلافی که بین آمریکا و اتحادیه اروپا و چین وجود دارد را به اتحاد علیه ایران تبدیل کنند. برجام سندی است که شورای عالی امنیت ملی آن را تصویب کرده و از طرف دیگر مجلس نیز به اجرای آن رأی داده و مقام معظم رهبری نیز گرچه مشروط اما‌ می‌فرمایند که ایران به این سند متعهد است... ایران بر‌ای این‌که به طرف مقابل نشان دهد امکانات کافی برای اقدام متقابل در صورت نقض برجام از سوی آمریکا را دارد می‌تواند اقداماتی انجام دهد. یکی از این اقدامات دستور رئیس‌جمهور برای تحقیق و توسعه در زمینه پیشرانهای هسته‌یی است، یعنی موتورهایی که به واسطه سوخت هسته‌یی کار می‌کنند. حال این موتورها روی کشتی سوار شود یا روی زیر دریایی‌ها، این پیشرانها به‌صورت یک فناوری است که می‌تواند تحقیق و توسعه پیدا کند و چون این کار زیرنظر آژانس انجام می‌شود نقض برجام نیست.
در مرحله تحقیق و توسعه بحث غنی‌سازی ۴۰ تا ۶۰ درصد مطرح نیست و طبق برجام تعهد داده شده در این مرحله۷/۳ غنی‌سازی داشته باشد. بعد ازهشت سال که از توافق برجام گذشت ایران نیز می‌تواند مثل همه کشورها زیرنظر آژانس برای کشتی‌ها و زیردریایی‌های خود سوخت هسته‌یی تولید کند، به شرطی که قبلاً موتور آن کشتی‌ها را تولید کرده باشد...

اعتماد: اگر بخواهیم در هر حوزه‌ای به‌دنبال مهم‌ترین و بزرگ‌ترین حامیان برجام بگردیم، بی‌شک آیت‌الله مکارم شیرازی مهم‌ترین حامی برجام در قم است. حمایت‌های او از این دستاورد حسن روحانی پایان ندارد؛ دستاوردی که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مهم‌ترین برگ برنده روحانی خواهد بود.

روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی در روز پنجشنبه با بیانهای متناقض به «خاطرجمعی» دلواپسان نظام در خصوص تحولات ناشی از انتخابات آمریکا ادامه داده‌اند:

آرمان: انتخاب تیلرسون به نفع ایران است... برخی معتقدند که این فرد بر اساس پیشنهاد پوتین به وزارت‌خارجه ایالات متحده برگزیده شده و بر این اساس با توجه به این‌که وی با پوتین روابط خوبی دارد، انتخاب وی می‌تواند به نفع ایران باشد تا شاهد کمترشدن سیاست خصمانه‌ از سوی آمریکا نسبت به ایران باشیم. منتها معاونی که برای وی انتخاب کرده‌اند مقداری تعادل را برهم زده است.

جهان صنعت: اطلاع زیادی در دست نیست که تیلرسون درباره ایران چه فکر می‌کند، مصاحبه 9ماه پیش او با CNBC یکی از معدود اظهارنظرهای علنی‌اش درباره ایران است: شرکتهای آمریکایی مثل ما هنوز قادر نیستند در ایران کسب و کار ایجاد کنند، بسیاری از رقبای اروپایی ما فعالانه در ایران کار می‌کنند. نمی‌دانم آیا این الزاماً به ضرر ماست یا نه. در تاریخ ایران از نظر سرمایه‌گذاری خارجی در گذشته، شرایط آنها همیشه چالش‌برانگیز بوده است و بسیار دشوار، به همین دلیل ما هیچ‌وقت سرمایه‌گذاری بزرگی در ایران نداشتیم و نمی‌دانم آیا امروز ایرانی‌ها تفاوتی کرده‌اند یا نه. ما باید منتظر بمانیم و هیچ قراردادی هم بسته نشده است اما مدتها پیش این را یاد گرفته‌ام که بعضی اوقات اولین بودن الزاماً بهترین حالت نیست. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا راهی برای شرکتهای آمریکایی باز می‌شود یا نه. مطمئناً آن را بررسی خواهیم کرد چون ایران کشوری با منابع عظیم است. شاید به همین دلیل هم شرکت اکسون در سال ۱۳۹۳ از طریق یک شرکت حقوقی در ایران برند تجاری خود (انرژی اینجا زندگی می‌کند) را به ثبت رسانده است. این شرکت پیش از انقلاب و از سال ۱۳۴۱ با نام تجاری ESSO فعالیت خود را آغاز کرد که اکنون به شرکت نفت بهران تبدیل شده و بنیاد مستضعفان، بانک سینا و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت سهامداران عمده آن هستند. به هر حال تیلرسون با تحریم مخالف و اهل معامله است و می‌خواهد هر حوزه نفتی و البته گازی بلااستفاده را به بهره‌برداری برساند. شاید برخلاف تصور، انتخاب او برای ایران یا حداقل برای صنعت نفت ایران، خبر بدی نباشد.

در روزنامه‌های حکومتی روز پنجشنبه هشدارها نسبت به وضعیت انفجاری جامعه در عرصه‌های مختلف مقالات متعددی را به خود اختصاص داده است:

آرمان: جامعه ایران به‌لحاظ ساختاری با مشکلات زیادی روبه‌رو است. فقر در ایران موج می‌زند و این مهم از سوی دولتمردان به علت وجود مشکلات تو در توی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دیده نمی‌شود. الگوهای کاهش بحرانهای اجتماعی اعلام می‌دارد که هر بحران اجتماعی اگر از سوی دولتمردان مورد توجه قرار نگیرد وارد ساحت خشونت می‌شود. حالتی که خطرناک است

جهان صنعت: بعد از تلاش‌ شهرداری برای پاک کردن صورت مسأله علل وجود کارتن‌خواب‌ها، دستفروشان و متکدیان و... نوبت به کودکان کار خیابان رسیده است. ظاهراً آراستن مبلمان شهری با چنین میانبرهایی تبدیل به عادت مسئولان شهر شده است و به جای حل مسأله به برخوردهای غیر‌اصولی و آسیب‌زا روی آورده‌اند... پیمانکاران شهرداری تهران کودکان بی‌سرپرست را برای جمع‌آوری زباله و ضایعات، تمام قد، به داخل سطل‌های زباله می‌فرستند و در محل شهرداری و خوابگاههای عمومی غیر‌بهداشتی با شرایط اسف‌بار نگهداری می‌کنند. در شرایطی که افراد سودجو بیخ گوش آقایان در حال بهره‌کشی از کودکان هستند و همه سکوت می‌کنند انتظار این تغییر مسیر هم نابه جا نبود‌ چرا‌که در سال‌های گذشته، شهرداری تهران بدون حل ریشه‌یی مسایل، سعی در پنهان کردن مقوله‌های اینچنینی داشته است... به گفته ان جی اوهای حامی کودک 7 میلیون کودک کار در کشور داریم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/960803a1-21bc-4ea0-aa46-3865a5d83ac6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات