728 x 90

سوريه,

ژنرال اسعد الزعبی: ۱۸۰۰تن از کسانی را که از حلب خارج شدند اعدام کردند

-

سرتیپ اسعد الزعبی
سرتیپ اسعد الزعبی
خبرگزاری رویتر فاش کرد روسیه و آمریکا به یک طرح دست یافته‌اند تا بحران حلب را تعیین‌تکلیف کنند. این طرح که توسط روسیه ارائه شده، پیشنهاد می‌کند که رزمندگان و اهالی حلب به‌طور کامل شهر را در ازای خروج امن، ترک کنند. این امر با مخالفت رزمندگان مواجه شده است. ژنرال اسعد الزعبی رئیس هیأت عالی گفتگوکننده اپوزیسیون سوریه توضیحاتی به تلویزیون العربیه داد.

ژنرال اسعد الزعبی رئیس هیأت عالی گفتگوکننده اپوزیسیون سوریه:
در مورد خبرگزاری رویتر که گفته بود برخی مسوؤلین اپوزیسیون با طرح روسیه و آمریکا برای خالی کردن حلب، موافقت کرده‌اند، من فکر می‌کنم تاکنون هیچ‌گونه موافقتی در کار نبوده و حتی هیچ‌گونه طرحی هم به اپوزیسیون در اینباره ارائه نشده است. تمام آنچه که تاکنون افشا شده، کاملاً با نقش سازمان ملل‌متحد و شورای امنیت مغایرت دارد. چطور امکان دارد که اهالی یک منطقه را با هر روشی از خانه‌هایشان برای کشتن بیرون راند؟ کجا تضمین وجود دارد؟ تضمین کجا بود هنگامی‌که 4 یا 5روز پیش 10هزار نفر از محله‌های شرقی به مناطق تحت کنترل رژیم اسد خارج شدند؟ اطلاعاتی به دست ما رسیده حاکی از اعدام 1800تن از آنهاست. بیش از 600 زن نیز دستگیر شده و خیلیهای دیگر هم مفقود هستند و از سرنوشت آنها خبری در دست نیست. بنابراین تضمینی که درباره آن صحبت می‌کردند کجاست؟ سازمان ملل که فرض بر این است نقش خود را در حفاظت از حقوق‌بشر و امنیت آنها ایفا کند، آیا می‌تواند حقوق شهروندان را تضمین کند؟

طرحهای ارائه شده، اولین بار یا دومین بار نیست که از این نوع طرحها ارائه می‌شود. خیلی از طرحهای بزرگتر در آنکارا روی میز گذاشته شده چه به‌صورت مستقیم و چه از طریق ترکها. امروز هم یک طرح از پاریس به ما رسیده است. بنابراین طرح و پیشنهاد خیلی زیاد است. اما با کدامیک از این طرحها موافقت شده، پاسخ آن در گرو رزمندگانی است که در داخل حلب هستند.

من با فرماندهان رزمندگان در تماس هستم. آنها تأکید کردند تاکنون با هیچ‌کدام از این طرحها موافقت نکرده‌اند و تمامی این طرحها کاملاً غیرقابل‌قبول هستند. اما صحبت از یک طرح دیگر هست که دوستان مردم سوریه ارائه کنند طرحی که کاملاً برعکس طرح روسیه و آمریکاست.
هر طرحی که درباره خروج تمامی رزمندگان از حلب صحبت کند، کاملاً مردود است. تمامی گروه‌های رزمنده در داخل حلب این‌گونه طرحها را رد می‌کنند. گفتگوی آمریکا و روسیه می‌تواند با مکانیزم دیگری همراه باشد. مکانیزمی که حفاظت از مناطق شرقی حلب را تضمین کند نه این‌که اهالی را بیرون کند. حداقل این است شبه‌نظامیان فرقه‌گرا و نظامیان اسد را که در مناطق حلب مستقر هستند، اخراج کنند و آنها را به فاصله حداقل 3 کیلومتری حلب ببرند که محله‌ها در تیررس آنها نباشد.

سازمان ملل‌متحد توان دادن تضمینی را که رژیم اسد و روسیه به انجام آن رضایت دهند، ندارد. ما در این باره شهود داریم کما این‌که من قبلش گفتم که 10هزار شهروند چند روز پیش از محله‌های شرقی به مناطق تحت کنترل رژیم و روسیه رفتند اما اغلب آنها توسط رژیم اسد کشته شدند. اگر هم تضمینی باشد باید توسط کشورهای دوست مردم سوریه ارائه شود. نیروهای فرانسوی یا کشورهای خلیج‌فارس می‌توانند تضمین بدهند بعد از این است که می‌توان از تضمین سازمان ملل صحبت کرد. الآن هیچ‌کس به سازمان ملل و آمریکا و روسیه نسبت به این تضمینها، اعتماد ندارد. لذا هر گونه طرحی که از اخراج رزمندگان و اهالی صحبت کند، کاملاً توسط تمامی گروه‌های رزمنده، مردود است.

اگر تضمینی مبنی بر ورود نیروهایی برای حفاظت از شهروندان وجود داشته باشد وقتیکه رزمندگان شهر را ترک کنند این مشکلی ندارد اما نباید که با شروط روسیه همراه باشد. روسیه شروط گذاشته که همه باید خارج شوند و سلاحهایشان را تحویل دهند. آنچه که روسها می‌خواهند تحمیل کنند به‌طور کامل مردود است. تمامی گروه‌های رزمندگان بر این توافق دارند که طرحهای پیشنهادی روسیه را رد می‌کنند. حتی اغلب طرحهای پیشنهادی آمریکا نیز توسط رزمندگان رد شده است. اگر طرح دوستان مردم سوریه ارائه شود و رزمندگان با آن موافقت کنند مشکلی نیست وگرنه هر طرفی در موضع خود در رابطه با مسأله اخراج رزمندگان و شهروندان از شهر باقی می‌ماند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a2041212-64c9-419b-b7fa-1a930a8b7b92"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات