728 x 90

اخبار اقتصادی,

نقدینه‌ها و پولهای مالیات کجا می‌رود؟!

-

پولهاي ماليات كجا ميرود؟
پولهاي ماليات كجا ميرود؟
وقتی درد بیکاری و حاشیه نشینی و گرسنگی بیداد می‌کند، وقتی حتی نانی برای خوردن و جانی برای ماندن نیست؛

وقتی دایره کمبودهای اجتماعی و خانوادگی از محدوده مسکن و پوشاک و غذا و... به نان خالی می‌رسد چه باید کرد؟

وقتی برای نفس کشیدن هم مالیات می‌گیرند و دفن مردگان هم عوارض دارد چه باید کرد؟

وقتی وزیر آموزش و پرورش از ترس شورش معلمان و فریاد بازنشستگانی که نانشان و جانشان را ربودند استعفا می‌دهد و زمانی که بیمارستانها منحل و پرستاران و پزشکان و بیماران به صف بیکاران ملحق می‌شوند و... چه باید گفت و از که باید پرسید که این پولهایی که از مردم فقیر به‌زور می‌گیرند و مالیاتهای سرسام‌آور و افزایش مصرف برق و گاز و... کجا هزینه می‌شود؟

معاون وزیر بهداشت گفت:
«در حال حاضر ۳۰ درصد مردم کشور گرسنه‌اند و نان خوردن ندارند که این آمار را وزارت رفاه هم تأیید می‌کند... ۲۵ درصد جمعیت شهری ایران حاشیه نشین هستند _ ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سکونتگاههای غیررسمی شناسایی شده‌اند و حاشیه نشینها بیشتر مهاجران روستایی و تهیدستان شهری هستند.» (1)

می‌دانیم بخش عمده بودجه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و ورزش و... مستقیم خرج سرکوب و کشتار مردم بی‌گناه در حلب سوریه می‌شود، بخشی _ با هدف صدور ارتجاع_ خرج ساختن مسجد و بیمارستان و مدرسه در لبنان و... و بخش دیگر هم خرج تأمین حقوقها و دزدیهای نجومی مدیران می‌شود.

اما خوب است با نگاهی به برنامه پیشنهادی بودجه دولت «تدبیر و امید» در سال96 باز هم یک گام به عمق برویم و پرده را کنار زنیم.

پرده را کنار بزنیم و ببینیم دولت روحانی در شرایطی که 30درصد از مردم نان خالی ندارند بخورند در لایحه بودجه سال آینده، بودجه سپاه پاسداران، ارتش، بسیج و ستاد مشترک کل نیروهای مسلح را افزایش داده است. می‌بینیم در این برنامه بیشترین سهم از بودجه نهادهای نظامی به سپاه پاسداران اختصاص دارد و بودجه سال96 ستاد مشترک سپاه ۲۲ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان اعلام شده که هفت هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه امسال _سال95_ و دو برابر بودجه سال ۹۳ این نهاد نظامی است.

همچنین بودجه سازمان بسیج موسوم به مستضعفین در مقایسه با سال ۹۳ که دولت «تدبیر» برای نخستین بار لایحه بودجه را تدوین کرد ۸۴، ۲ درصد بیشتر شده است. یعنی اعتبار پیش‌بینی شده برای بسیج در لایحه امسال یک‌هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان است در حالی که بودجه بسیج در سال ۹۳، ۶۲۷ میلیارد تومان اعلام شد. (2)

این در حالی است که حجم عمده سرمایه و نقدینگی کشور در چنگال سیاه سپاه پاسداران است. سرمایه‌هایی که با بهره بی‌نظیر 30دصد و سود بی‌سابقه 40درصد، ساعت به ساعت انباشت و افزوده می‌شود و میلیونها انسان و استعداد سرگردان در برابرش افسرده و پژمرده می‌شوند.

مجتبی بیگدلی دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور در گفتگو با خبرگزاری پاسداران گفت:
«سوال من این است که در کدام اقتصاد با نرخ بهره 30 تا 40 درصد شکوفایی در آن رخ می‌دهد...

سود بانکی را دو سه برابر می‌کنند در این وضعیت کارآفرین و صنعت‌گر نابود می‌شود و بنده نمی‌دانم چرا صدای خرد شدن استخوانهای کارآفرین‌ها را دولتی‌ها نمی‌شنوند.» (3)

آری! این دولت «تدبیر» است که در وانفسای اخراج و گرسنگی پرستاران و معلمان و... با افزودن هفت هزار میلیارد تومان به بودجه سپاه پاسداران، به‌رغم همه جنگ وجدالهای باندی و فرسودگی ولایت، تلاش می‌کند دندانهای نظامی کشور را برای گردهٴ جوانان عصیانگر و مردم به جان آمده تیز نگه دارد.

البته تقویت بنیة نظامی و تجهیز قوای سرکوب در دولت روحانی مربوط به امسال که روزانه شاهد خیزشهای معلمان و مالباختگان و دانشجویان و... در تهران و شهرستانها هستیم نمی‌شود او که سالها دبیر امنیت! بود و کارهای امنیتی می‌کرد، پیش از همه و بیشتر از بقیه به تجهیز و تقویت سپاه برای سرکوب مردم عنایت داشت. همان پاسدارانی که تمامی ارگانهای مالی و نهادهای مهم اقتصادی را قبضه کرده‌اند و باز هم برای برای نگه‌داشتنشان نیاز به تقویت و انگیزه‌های مالی دارند.

خبرگزاری مهر آخوندی با بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور که برای نخستین بار سوی دولت روحانی به مجلس ارتجاع ارائه شده بود، از «افزایش چشمگیر» بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی خبر داده است. یعنی اولین کار روحانی افزایش بی‌رویة بودجه سپاه و فرمانده‌هان نظامی و سایر ارگانهای سرکوب بود.

بر اساس این گزارش، بودجه ۳۷ هزار میلیارد ریالی سپاه در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ با حدود ۳۰ درصد افزایش، به ۴۴ هزار و ۵۶۶ میلیارد و ۶۸۶ میلیون ریال به مجلس پیشنهاد شده است و بودجه نیروی انتظامی هم در لایحه بودجه ۹۳ حدود ۹ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است و می‌بینیم که بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش، در سال 94 به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

برای سهولت و روشن شدن موضوع، اگر بسیج و ارتش و سایر ارگانهای نظامی و انتظامی و دهها نهاد سرکوبگر را در این معادله فاکتور بگیریم، فقط با نگاهی به بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران می‌بینیم که تمام پولی که از مردم با عناوین مختلف مالیاتی و عوارض و آب و برق و گاز و... اخذ می‌شود، خرج تیز کردن شمشیر سپاه می‌گردد:
در گزارش جدول بودجه پیشنهادی سال 96 برای نهادهای نظامی می‌بینیم: (4)

بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران:
سال 93= 11.570.449.500.000

سال 94=17.826.729.000.000

سال 95= 14.826.927.000.000

سال96=22.542.651.800.000
اعداد سخن می‌گویند. بودجه ستاد و رؤسای سپاه با 52 درصد افزایش نسبت به سال قبل و بیش از 100درصد افزایش نسبت به اولین بودجه پیشنهادی روحانی در سال93 هیچ معنایی جز ترس و نگرانی روزافزون از طغیان ارتش گرسنگان و شورش کارگران و معلمان و سایر زحمتکشان میهن ندارد.

بی‌شک این میزان دریدگی و رودرویی با آسیب پذیرترین اقشار جامعه از علائم روشن روزگار پایانی ولایت نیمه جانی است که پیش‌تر طلسمش شکسته و در شرایط کنونی در بن‌بست برجام دست و پا می‌زند.

آری! تیز کردن دندانهای سپاه در شرایطی که از هر ده نفر _لااقل_ 3نفر گرسنه می‌خوابند نشان ضعف و درماندگی نظام زخمی ولایت است. ولایتی که بیش از هر زمان شکننده و آسیب‌پذیر است و با کم‌ترین مقاومت و ایستادگی در برابرش، نیش و دندانهای نظامی‌اش سست و خنثی و بی‌اثر خواهد شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت رژیم در روز 25مرداد در ستاد ساماندهی امور جوانان

اخبار روز. چهارشنبه ۱۷ آذر ۱٣۹۵ - ۷ دسامبر ۲۰۱۶
خبرگزاری فارس. 19خرداد 1395
رسانه حکومتی شرق _ 15آذر 1395.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b9133162-6e8f-4ef3-b2ab-51c78b920550"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات