728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۶آذر ۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع در روز سه‌شنبه 16آذر ماه، ضمن مصادرهٴ این روز با شعارهای دجالگرانهٴ در جهت سیاستهای نظام، از فرصت روز دانشجو برای حمله به باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی استفاده کرده‌اند و به تبلیغ خط صدور ارتجاع و تروریسم و جنگ‌طلبی پرداخته اند:

کیهان: حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان که به‌مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه صدا و سیما حضور یافته گفت؛ کسانی که نسخه‌ سازش با آمریکا را می‌پیچند باید توضیح بدهند که آیا آمریکا از ماهیت استکباری خود دست برداشته است؟ و اگر اینگونه نیست باید به این سؤال پاسخ بدهند که چرا مردم وطن خود را به بردگی برای آمریکا دعوت می‌کنند و برای این دعوت به سازش که اگر آگاهانه باشد، به یقین خیانت است چه توجیهی دارند؟

کیهان: این هزار دستان شیطانی، هزاران داستان گفته و نگفته برای مردمان در سر و حیله‌ها در دستار دارند که در وانفسای عمر شیطان به‌کار بسته و نمی‌دانند که عمر تباه شیطان رو به اتمام است و روز موعود نزدیک. نزدیک است سپاه متحد اسلامی که متشکل از غیوران فارس و عرب و افغان و پاکستانی و... و شیعه و سنی‌اند، عمود خیمه شیطان را از ریشه بکنند و خیمه‌اش را بسوزانند... کم نبودند خوبان و انقلابیونی که برای مبارزه با دشمن به قلب دانشگاههای غرب رفتند و هیچ‌گاه رسالت و شرافت خود را فراموش نکردند و رام دان و در دام آنان نشدند.

اینها قدر عزت دانستند و آن را به ناز و لبخند نفروختند. در آنجا به رفاقت با دوستان آمیختند و اگر دانشی بود آموختند و با دشمن نیامیختند. ایشان فرنگ رفتگان با فرهنگند که قدر اصالت خویش می‌فهمند و سفیران با فضیلت ایرانند که پیام ایران را به غرب می‌برند و می‌فهمانند. اینان زمین تا آسمان متفاوتند با آنها که در میان دانشگاه خودی، دوستان را از کول و بازوی دشمن می‌ترسانند و از پنجه انداختن با او می‌رمانند؛ همیشه بوده‌اند آنها که یک کلاغ دشمن را چهل می‌کردند یا آنها که از ترس، عاشق دشمن و مجیز گوی او شدند. تمام دنیا ببینند آنچه که در انتخابات اخیر آمریکا از فضاحتها و خباثتها گفته شد. این‌که کدخدای درهم شده امروز همان گوساله طلایی سامری است که عمری فرنگ رفتگان بی‌فرهنگ از زرق و برقش می‌گفتند

در میان دود دم های ضداستکباری روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای و ادعای همدلی دانشگاهها با نظام، وحشت از خیزشهای دانشجویی با یادآوری قیامهای 78و 88 به‌خصوص در میان رسانه‌های ارگانهای سرکوبگر این باند بیرون زده است:

جوان: تجمعات و سر دادن شعارهای ساختارشکنانه که هیچ سنخیتی با فلسفه وجودی 16آذر1332 نداشت در محیط‌های دانشگاهی و ایجاد درگیری و بروز اغتشاش در طول سال‌های حاکمیت اصلاحات و اوج آن در حوادث کوی دانشگاه در سال 78 و فتنه 88، یادآور صحنه‌های تلخی است که حتماً روح بزرگ شهدای 16آذر 1332 را آزرده است و اگر نبود هوشیاری دانشجویان و تشکل‌های انقلابی در این محیط‌های پرنشاط سیاسی و علمی، امروز نشانی از آزادگی و رفتار انقلابی در این محیط‌های علمی روشنگرانه نبود. امروز جریانی در کشور درصدد است تا بار دیگر فضای دانشگاهها را با التهابات کاذب و تنشهای ساختگی از رسالتی که دانشجو و دانشگاه برعهده خود احساس می‌کند، دور کند و با ایجاد صف‌بندی‌های کاذب و حواشی پرمخاطره، چهره دیگری از دانشجو و دانشگاه ترسیم کند که در این چهره نشانی از استکبارستیزی و مخالفت با فرهنگ غرب که ایمان و اراده جوانان را نشانه گرفته است، نمایان نباشد... به‌دلیل ضعف تشکل‌های سیاسی در کشور و عدم نهادینه شدن آنها، عرصه دانشگاهها همواره به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های اساسی برای تحرکات جریانهای سیاسی کشور و یارگیری از میان دانشجویان مطرح بوده است، به‌گونه‌یی که هزینه اصلی فعالیت میدانی تشکلها و جریانهای سیاسی بر دوش دانشگاهها افتاده است و در این رهگذر اگر جنبش دانشجویی انقلابی نتواند صحنه را مدیریت کرده و فضا را به دست گیرد، چه بسا عناصر سیاسی خارج از دانشگاهها با نفوذ به بدنه دانشجویی، مسیر حرکت انقلابی در دانشگاهها را با انحراف مواجه کرده و چتر سیاسی خود را بر این محیط علمی و فکری بگسترانند.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای در روز سه‌شنبه 16آذر ضمن حملات باندی به دولت حسن روحانی از پیامدهای تمدید تحریمها توسط سنای آمریکا ابراز وحشت می‌کنند:

سیاست روز: یک نکته قابل‌توجه در قبال اقدام ضدایرانی کنگره وجود دارد و آن این‌که محافل رسانه‌یی و سیاسی آمریکا ادعا دارند که از یک سو این مصوبه برخلاف برجام نیست و از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا می‌تواند از اختیارات خود استفاده و بندهایی از آن را که شامل مسائل هسته‌یی می‌شود اجرایی نسازد. به عبارتی آمریکایی‌ها با این ادعاها برآنند تا چنان وانمود سازند که پایبند به برجام هستند و اقدامی غیرقانونی صورت نداده‌اند... می‌توان پیش‌بینی کرد که در دولت بعدی آمریکا تحریم‌های سنگین‌تری علیه ایران وضع خواهد شد

حتی اگر این قانون تصویب شده از سوی اوباما وتو شود که دور از انتظار است، با توجه به فضای رسانه‌یی که در جهان ایجاد شده زمینه‌ساز ایران‌هراسی و نهایتاً دوری کشورها و شرکتها از مراودات با ایران می‌شود که این خود یعنی نوعی تحریم. سیاستی که آمریکایی‌ها بعد از امضای برجام به کرات استفاده کرده و با واژه تحریم‌های غیرهسته‌یی ایران پابرجاست و یا این‌که تحریم‌ها در صورت بی‌تعهدی ایران سریعاً بازگردانده می‌شود، پروژه ایران‌هراسی را اجرا کرده‌اند.

برخی روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع از شکاف در رأس نظام در اثر مذاکرات با آمریکا ابراز وحشت کرده‌اند:

جوان: دوباره برجام را به یاد بیاورید؛ آمریکا نه تنها به تعهدات خود عمل نمی‌کند بلکه تلاش می‌کند از این توافق به‌مثابه ابزاری فشاری برای تغییر رفتار ایران استفاده کند. مقامات آمریکایی‌ بارها به‌صورت ضمنی و صریح مشکل برجام را به «رفتار سلطه‌جویانه ایران در منطقه» ربط داده‌اند. آنها راست می‌گویند! آمریکا بیش از 30سال است که ایران را تحت انواع فشارهای سیاسی و غیرسیاسی قرار داده است و با وجود این‌که این فشارها هزینه‌های زیادی بر کشورمان تحمیل کرده اما تهران هیچ‌گاه حمایت خود را از جنبش‌های مردمی در منطقه قطع نکرده و حالا این حمایتها در حال شکوفایی است و آمریکایی‌ها بهتر از هر کس دیگری می‌دانند اگر به تعهدات خود در برجام عمل کنند و تحریم‌ها را بردارند، این پیروزی را برای ایران تسریع خواهند کرد. می‌توان فهمید چرا آمریکایی‌ها حاضر نیستند تحریم‌ها را بردارند، با توجه به این‌که تحولات سیاسی و میدانی کاملاً برخلاف خواست و ادعای آمریکایی‌ها پیش می‌رود قابل درک است که آنها تلاش کنند از برجام برای تغییر رفتار ایران استفاده کنند اما چیزی که باورش سخت است این‌که هنوز عده‌یی در ایران فکر می‌کنند برای حل مشکلات داخلی به‌ویژه اقتصادی باید «کیک قدرت در منطقه» را تقسیم کرد تا آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل کند و اقتصادمان شکوفا شود. واقعیت این است که ما اگر نتوانیم در سطح ملی به‌ویژه در میان بعضی نخبگان درباره بدعهدی آمریکا اجماع ایجاد کنیم، برای دستیابی به حقوق ملی خود دچار چالش خواهیم شد و آسیب خواهیم دید و آمریکا از برجام به مثابه‌ ابزاری فشاری برای مهار ایران استفاده خواهد کرد

روزنامه‌های باند رفسنجانی- روحانی بر تداوم مسیر زهرخوران به‌رغم فشارهای اخیر آمریکا تأکید می‌کنند:

جمهوری اسلامی: حفظ برجام و بلکه تقویت آن برای کشور و نظام یک اصل است و این دشمنان ما هستند که از تحقق برجام نگرانند و اصرار دارند که به آن آسیب بزنند و آن را ناکارآمد حتی جلوه دهند... عقل و منطق ایجاب می‌کند که همگی صبر و متانت و هوشمندی لازم را به کار بگیریم و به‌گونه‌یی موضعگیری و رفتار کنیم که هم‌چنان حافظ و ضامن یکپارچگی ملت – دولت – نظام در این عقبه‌های سخت و سرنوشت‌ساز باشد و کمترین خدشه‌ای به استحکام، کارآیی و تاثیر برجام تحت هیچ شرایطی لطمه نزند.

ابتکار: طی چند روز اخیر بحث تمدید تحریم‌های ده ساله توسط سنای آمریکا و اثرات آن بر برجام و نقض آن، به یک چالش جدی در محافل سیاسی و اقتصادی جهانی تبدیل شد. این حرکت سنای آمریکا در کنار انتخاب ترامپ، بسیاری از کارشناسان را نسبت به آینده برجام نگران کرده است. متأسفانه طی چند ماهه گذشته، پیشرفت برجام و حل مشکلات بانکی ایران و سایر کشورها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشورمان، حال و روز چندان خوشی نداشته و ما نتوانستیم به حرکت مورد انتظار در این زمینه برسیم. به‌طور حتم نباید نسبت به توقف مسیر پیشرفت در راستای برجام نگران بود، به این دلیل که چنین اتفاقی نمی‌افتد، اما نکته این است که حرکت ما در این مسیر کند است... متأسفانه پس از تصویب سنای آمریکا، مخالفان دولت تمام تلاش‌شان بر این بوده که با فشار به دولت حسن روحانی، برجام را بی‌اثر و دولت را بی‌کفایت نشان دهند و به‌گونه‌یی دولتمردان را به سمتی سوق بدهند که به سمت نقض برجام برود. نباید فراموش کنیم که بسیاری از دشمنان خارجی ما، ماه‌هاست که منتظر چنین حرکتی از سوی ایران هستند تا که بلافاصله ایران را آماج حملات خود قرار دهند و بار دیگر به جهانیان بگویند که ایران قابل اعتماد نیست.

روزنامه‌های باند رفسنجانی، به باند رقیب در خصوص جناح بندیهای آمریکا و تاثیر آن بر سرنوشت نظام هشدار داده‌اند:

شرق: علی خرم: قطعاً ما دوران سختی با آمریکا خواهیم داشت. اگر دموکراتها با موضوع حقوق‌بشر ایران مشکل داشتند ولی اکثریت جمهوری‌خواهان با همه مسائل ایران در تضاد هستند؛ از سیاست داخلی ایران تا موضوع هسته‌ای، تا قدرت‌گرفتن ایران، تا مسائل منطقه‌ای، تا روابط با اسرائیل، تا موضوعات تروریسم، تا فروش هواپیمای مسافربری، تا مسائل جهانی و تا... پس ما بیشتر از دوران جورج بوش با جمهوری‌خواهان درگیر خواهیم شد آن هم در شرایطی که عربستان، دشمن و رقیب ایران درصدد قطع‌کردن «سر مار» است! یعنی ایران هم‌زمان در چند جبهه درگیر خواهد شد. موضوع فروش هواپیمای مسافربری از کم‌دردسرترین موضوعات ایران و آمریکاست که تا این حد جمهوری‌خواهان را در مقابل ما برافراشته است. وقتی فضا چنین است، می‌توان درباره موضوعات مهم‌تر مانند آنچه درباره Iran sanction act دیدیم، رفتارهای آینده آمریکا را تخمین زد... حقیقت این است که در پس ذهن ایران همواره موضوعی کشورمان را عذاب می‌دهد و آن موضوع حقوق‌بشر است که دموکراتها روی آن حساس هستند ولی جمهوری‌خواهان حاضرند از روی آن گذر کرده و در اولویت‌های بعدی قرار دهند. این مایه خوشحالی عده‌یی در ایران است که به جمهوری‌خواهان دل ببندند در حالی‌که جمهوری‌خواهان با اساس و اصول جمهوری اسلامی ایران در تضاد هستند، ولی دموکراتها ایران اسلامی را تحمل می‌کنند. به عبارت دیگر، ممکن است جمهوری‌خواهان در نقاطی روی موضوع حقوق‌بشر با ایران کنار بیایند، ولی همواره تغییر رژیم جزء استراتژی آنهاست.

فیشهای نجومی موضوع حمله اصلی روزنامه‌های باند خامنه‌ای به باند رقیب است و بیشترین عنوانها و مطالب را در روزنامه‌های خامنه‌ای به خود اختصاص داده است:

کیهان: چرا دولت برای برخورد با 387 مدیر نجومی همت نکرد؟!

خراسان: احضار نجومی بگیران

رسالت: رئیس دیوان محاسبات: 10نجومی بگیر حقوقها را پس نمی‌دهند

قدس: حمایتهای پشت پرده از نجومی بگیران

وطن امروز: آملی لاریجانی: نقدهایی به دستگاه قضا وارد می‌کنند که شاید برخی از آنها نیز به حق باشد اما توقع ما این بود که دولت محترم که این حقوق‌ها عمدتاً در آنجا وجود داشت، خودش اقدام موثری انجام می‌داد. این در حالی است که متأسفانه با وجود تأکید اولیه‌شان بر لزوم برخورد با این موضوع، عملاً شاهد اتفاق خاصی نبودیم و حتی در برخی موارد از بعضی افراد که حقوق‌های نجومی دریافت می‌کردند، تمجید شد! شاید بتوان گفت که لزوماً تمام این دریافتها مجرمانه نبوده است اما به هر حال به عقیده بنده وقتی یک شخص در هیات‌مدیره یک صندوق وقت محدودی می‌گذارد و از قبال آن وام چندصد میلیونی و حقوق چندده میلیونی دریافت می‌کند، عمل او مصداق بارز

«اکل مال بالباطل» است و برای مردمی که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند به هیچ عنوان پذیرفته نیست لذا توقع داشتیم دولت محترم این موارد را منعکس کند اما تاکنون حتی یک مورد گزارش در این زمینه از دولت به دست ما نرسیده است.

کیهان: دادستان تهران خبر داد؛ آغاز برخورد قضایی با مدیران نجومی

دادستان تهران با اشاره به مدیرانی که حقوق‌های نجومی گرفته‌اند گفت: این‌که برخی مقامات دولتی این افراد را ذخیره انقلاب نامیدند مانع احضار این افراد طبق قانون نخواهد بود و تاکنون از پنج نفر از افراد مرتبط با حقوق‌ها در دادسرا تحقیق شده است... دادستان تهران از دستگاههای مورد مکاتبه دادستان تهران خواست که هرچه زودتر گزارشها و مستندات خود را به دادسرا ارسال کنند و با رد ادعاهای مطرح شده پیرامون کم‌کاری قوه قضاییه در رسیدگی به این پرونده از آغاز احضار متهمان حقوق‌های نجومی به دادسرا خبر داد و اظهار داشت: عده‌یی مطرح کردند که قوه قضاییه در این زمینه کم‌کاری کرده است که باید گفت دادستانی تهران احضار افراد را از هفته گذشته آغاز کرده و روز گذشته نیز یکی از این افراد که به گفته یکی از مقامات دولتی ذخیره انقلاب است احضار شد و سایر کسانی که حقوق‌های کلان گرفته‌اند در روزهای آینده احضار می‌شوند و برای آنها پرونده تشکیل خواهد شد. وی با اعلام این‌که دادستانی منتظر گزارشهای مراجع ذی‌ربط نخواهد ماند گفت: این‌که برخی مقامات دولتی این افراد را ذخیره انقلاب نامیدند، مانع احضار این‌گونه افراد طبق قانون نخواهد بود و تاکنون از پنج نفر از افراد مرتبط با حقوق‌ها در دادسرا تحقیق شده است. ما انتظار داریم برخی افراد و مسئولان مانع اقدامات قضایی دادسرا نشوند تا دادستانی بتواند وظیفه خود را انجام دهد.

سایر عنوانهای روزنامه‌های حکومتی، نمایشگاهی از جنگ باندی در سایر عرصه‌ها و بحرانهای گریبانگیر نظام هستند:

آرمان: دانشجویان را پرولتاریا کرده‌ایم، جنبش دانشجویی مدافع غیرسیاسی جامعه است، دانشگاه باید موتور محرک جامعه باشد

آرمان: محسن غرویان: فعالیتهای انتخاباتی علیه دولت در قم

آرمان: هر 31دقیقه یک نفر قربانی تصادف

آرمان: نرخ جریمه‌های رانندگی طی 10سال گذشته 900درصد افزایش یافته است

آرمان: عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر: رشد 100درصدی زنان بی‌خانمان در تهران

ابرار اقتصادی: دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 96مجوز گرفت

اعتماد: کاهش رفاه اقتصادی خانواده‌های کم درآمد

ایران: دادستان تهران: 25متهم پرونده املاک شهرداری و یک متهم حقوقهای نجومی احضار شدند

روزنامه‌های باند خامنه‌ای دیدار وی با بستگان کشته شدگان رژیم در سوریه و تأکید ولی‌فقیه ارتجاع بر صدور تروریسم و دخالت در کشورهای منطقه را در عنوانهای دوم یا سوم خود انعکاس داده‌اند:

حمایت: خامنه‌ای: جوانهایی که به سوریه رفتند بصیرت داشتند

جوان: روایتی از دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم با رهبر انقلاب؛ امروز نیروهای ما بالاسر رژیم صهیونیستی هستند

رسالت: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خانواده‌های شهدای مدافع حرم: دشمن را باید در مرزهای خودش سرکوب کرد- اقتدار جمهوری اسلامی ایران این است که بالای سر رژیم صهیونیستی نیرو دارد، مرتب جوانها از اطراف کشور نامه می‌نویسند اجازه بدهید برویم سوریه، این شوق شهادت بسیار مهم است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3390deaa-ae55-4628-8b74-aedae8ec0e78"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات