728 x 90

اخبار يمن,دخالتهای ایران,

موشکهای بالستیک رژیم ایران در دست حوثیها در یمن، مصاحبه با دکتر مصطفی العانی

-

دکتر مصطفی العانی ازمرکز پژوهشهای خلیج‌فارس
دکتر مصطفی العانی ازمرکز پژوهشهای خلیج‌فارس
شبه‌نظامیان حوثی چند هفته پیش تعدادی موشک بالستیک به سوی مکه مکرمه پرتاپ کردند که توسط پدافند ضد موشکی عربستان سعودی در هوا منهدم گردیدند. با وجود این‌که این‌گونه موشکها پیشتر در ارتش سابق یمن وجود نداشته است، این سؤال مطرح می‌شود که این موشکها چگونه به دست حوثیها رسیده و میزان و نوع آنها چیست؟ دکتر مصطفی العانی از مرکز پژوهشهای خلیج‌فارس در این باره توضیحاتی به تلویزیون العربیه ارائه داد.

دکتر مصطفی العانی ازمرکز پژوهشهای خلیج‌فارس:
اگر به قبل از کودتای حوثیها در سال 2014 برگردیم، این شبه‌نظامیان تا سال 2007 هیچ سلاحی جز کلاشینکف در اختیار نداشتند. صعده بزرگترین بازار سلاح در یمن است و سلاحهای ساده نیز در صعده ساخته می‌شود. اما فقط به کلاشینکف و سلاحهای سبک دیگر محدود می‌شود. بعد از توافقنامه دوحه، قرار شد که حوثیها سلاحهایشان را تحویل دهند. آنزمان کمیته‌یی تشکیل شد که بعد از مدتی گزارش داد که حوثیها فقط سلاحهای شخصی و کلاشینکف در اختیار دارند و آن را هم از ارتش یمن به سرقت برده بودند. این در سال 2007 بود.

سلاحهای رژیم ایران بعد از شروع جنگ و درگیریهای نظامی به یمن سرازیر شد. سلاحهای رژیم ایران با یک هدف استراتژیک یعنی هدف قرار دادن و ضربه زدن به عربستان سعودی، وارد یمن شد. موشکهای رژیم ایران با هدف جنگ داخلی وارد یمن نشده است. زیرا در جنگ داخلی یمن به اندازه کافی اسلحه وجود دارد. بنابراین سلاحهای رژیم ایران و به‌ویژه موشکهای بالستیک با هدفی پایه‌یی که شلیک به خاک عربستان سعودی بود، وارد یمن شد.

هنگامیکه یمن دو کشور بود، شوروی، یمن جنوبی را با موشکهای اسکاد بی ‌و اسکاد سی تأمین می‌کرد. یمن شمالی هم گاها از این موشکها دریافت می‌کرد. این موشکها اغلب به‌دلیل عدم وجود باطری و... کار نمی‌کرد. از دو موشک شاید یکی سالم مانده باشد و توان انفجار نداشت.

گارد ریاست‌جمهوری یمن از موشکهای توشکا برخوردار بود. این موشکها جدید بود اما برد نهایی آن 120 کیلومتر است. بر اساس آمارگیری سال 2011، گارد جمهوری 16 تا از این موشکها داشت. چند تا از این موشکها را حوثیها شلیک کردند اما پدافند ضدهوایی ائتلاف عربی آنها را در هوا منفجر کرد یا در انبارها نابود کرد. بنابراین موشکهای باقیمانده از ارتش سابق یمن به میزانی نابود شد.

ما الآن از سلاحهای رژیم ایران صحبت می‌کنیم. این سلاحها هیچ ربطی به سلاحهایی که ارتش سابق یمن در اختیار داشت، ندارد. نوع و مدل آن فرق می‌کند. عجیب این است که موشکهای رژیم ایران آنهم با مراقبت شدید آمریکا، چگونه به یمن و حوثیها رسیده است؟

ما تجربه رژیم ایران را داریم. یکبار رژیم ایران موشکهایی با طول 3 متر را از بندرعباس بارگیری کرد و به سودان رساند که به دست گروه جهاد اسلامی برسد.

آمریکاییها از همان لحظه بارگیری در کشتی، در بندرعباس آن را تصویربرداری کرده و پیگیری کردند تا از تنگه هرمز عبور کرده و به دریای سرخ و بعد به باب‌المندب و نهایتاً به سودان برسد. بعد هم هواپیماهای اسراییل با همکاری آمریکا این محموله‌ها را در سودان بمباران کردند.

ما حداقل دوبار این تجربه را داشته‌ایم.
ما از موشکهای فجر رژیم ایران صحبت می‌کنیم که 3 متر طول دارد.

اما الآن صحبت از موشکهای برکان رژیم است که 12 متر طول دارد. این موشک با این حجم چگونه قاچاق شده است؟ آیا ماهواره‌هایی که از موشکهایی با طول سه متر تصویربرداری کردند، نمی‌تواند از موشکهای با طول 12 متر تصویربرداری کنند؟ چطوری است که یک کشتی با محموله سلاح قاچاق از خلیج عبور کرده و به دریای سرخ می‌رسد و بعد هم از طریق زمینی به حوثیها می‌رسد، اما کشف نمی‌شود!.

حوثیها تاکنون 125 موشک را به خاک عربستان سعودی شلیک کرده‌اند. انبارهای آنها کجاست؟ چه میزان موشک به یمن قاچاق شده است؟

در قطعنامه 2216 شورای امنیت ماده‌ای وجود دارد که تمامی کشورهای جهان را ملزم می‌کند از رسیدن هر گونه سلاح و به‌ویژه سلاحهای بالستیک به دست کودتاگران حوثی جلوگیری کنند. پس چگونه این موشکها به حوثیها رسیده است؟ آنهم به این سادگی و به این میزان زیاد؟؟ این موشکها، در خط اول تولید پیشرفته‌ترین موشکهای رژیم ایران قرار دارند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/84aa0afb-693a-49a6-9ef0-cd430ffb5c47"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات