728 x 90

سوريه,

اوضاع سوریه بحرانی‌تر شده است، مصاحبه با سرتیپ صفوت زیات

-

تصویر ماهواره‌ای از ویرانه‌های حلب
تصویر ماهواره‌ای از ویرانه‌های حلب
با اوجگیری ابعاد فاجعه در حلب سوریه، بحث گزینه نظامی بیش از پیش مطرح می‌شود. ولی آیا کشورهای غربی وارد چنین کاری می‌شوند؟

اورینت، تلویزیون اپوزیسیون سوریه 23 مهر 95 گزارش داد:
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان گفت بسیار کار درستی است انگلستان در سوریه دخالت نظامی داشته باشد. این دخالت تنها برای جلوگیری از کشتار رژیم اسد در حلب است.

او گفت کشورهای بزرگ جهان در روزهای شنبه و یکشنبه در مورد سوریه در لندن تشکیل جلسه می‌دهند. در این جلسات در مورد ممنوعیت پرواز در آسمان حلب گفتگو خواهد شد.

او افزود افزایش مجازات ها علیه رژیم بشار اسد گزینه دیگری است که در مقابل انگلستان قرار دارد.

بوریس جانسون: «بسیار کار درستی است که اکنون به‌دنبال گزینه‌های بیشتری مثلاً گزینه نظامی باشیم. در حالی که نمی‌توانیم بدون اتحاد عمل کاری کنیم می‌بایست در مورد نحوه اجرای این گزینه‌ها واقع بین باشیم. فکر می‌کنم هنوز در مقابل ما بسیاری کارها وجود دارد تا به این خواسته برسیم.

ولی این بدان معنی نیست که هیچ گفتگویی انجام نشود. افزایش مجازات ها بر روی بازیگران اصلی یعنی رژیم اسد گزینه دیگری است که در مقابل ما وجود دارد».

در این رابطه سرتیپ صفوت زیات کارشناس نظامی و استراتژیکی از قاهره در پاسخ به این سؤال که آیا اوباما جرأت به‌کار گیری گزینه نظامی یا رسیدن به گزینه نظامی در سوریه را دارد به تلویزیون اورینت گفت.

سرتیپ صفوت زیات: بگذارید بگویم مجموعه شکست ها و عقب‌نشینی هایی که اوباما داشته او را به یکی از بدترین رؤسای جمهور آمریکا تبدیل کرده ولی ما این روزها ضرباتی علیه ایستگاههای رادار حوثی‌ها در سواحل یمن را داشته‌ایم. همچنین دیدارها و جلسه‌هایی را داشته‌ایم و حتی نگرانیهای روسیه را داشتیم. به‌دلیل همین نگرانیها روس‌ها پایگاههای دریایی‌شان را تقویت کرده‌اند. این اظهارات باعث شده که روسها بسیار بترسند.

بنظر می‌رسد اوباما به‌دنبال ضربات نظامی است که دورتر از مواضع روسها باشد.

تلویزیون اورینت: مسؤلان آمریکایی گفتند گزینه‌های روی میز به مرحله دخالت نظامی مستقیم نخواهد رسید ما از این عبارت چه چیزی می‌فهمیم و واشینگتن چگونه این را دنبال خواهد کرد؟

سرتیپ صفوت زیات کارشناس نظامی و استراتژیکی:
از نظر من این کار برای آمریکا بسیار سخت است البته ممکن است اوباما کارهایی انجام دهد مثلاً بعضی از هواپیماهای رژیم اسد را در آسمان حلب سرنگون کند و در مناطق دیگر شاید بر روی پایگاههای هوایی اسد عمل کند، مثلاً انبارهای سلاح در منطقه سخیرات را بمباران کند، یعنی آمریکا می‌خواهد به اسد ضربه بزند ولی در عین‌حال از نیروهای روسی دوری کند.

پوتین هم حرفش این است که تنها در صورت تعرض به نیروهایشان به آن پاسخ خواهند داد و این نشان‌دهنده آن است که پیامهای زیادی به کرملین رسیده که صورت مساله کاملاً تغییر کرده و دیگر مانند گذشته نیست.

تلویزیون اورینت: چه چیزی تغییر کرده؟
سرتیپ صفوت زیات کارشناس نظامی و استراتژیکی: فریبکاری روسیه در قبال وزارت‌خارجه آمریکا وضعیت را تغییر داده است. علاوه بر این شهر حلب در روزهای آینده با مشکلات انسانی جدی‌تری روبه‌رو خواهد شد، ممکن است این باعث شود که اوباما دست به کاری بزند مانند کمک به اپوزیسیون سوریه.

روز یکشنبه جان کری به لوزان خواهد رفت و این گزینه‌ها را با کشورهای دیگر به بحث خواهد گذاشت.

در روزهای گذشته هم در میان صحبتهای کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا شنیدیم که گفت در سوریه منطقه امن ایجاد خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5a78b265-023c-4667-9b5b-0febba2e2b5f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات