728 x 90

تشدید سرکوب ,

بحران در دانشگاهها

-

دانشگاه تهران-آرشیو
دانشگاه تهران-آرشیو
گزارشی از یک هموطن در داخل کشور
بحران در تأمین خوابگاه و عدم تعهد و مسئولیت‌پذیری مقامات وزارت علوم و دانشگاهها: در سال جدید تحصیلی که رسماً از مهرماه آغاز شده و در برخی دانشگاهها تا اوایل مهر تداوم دارد، یک بحران بسیار جدی، فقدان خوابگاه مناسب برای دانشجویان جدیدالورود و حتی دانشجویان سنوات قبلی است. بر این اساس معاونت دانشجویی و امور رفاه دانشگاهها، پیشاپیش در بدو ثبت نام، بصورت جدی این موضوع را می‌گویند که به‌دلیل فقدان بودجه و زیرساختهای مناسب در حوزه مسکن و تغذیه، دانشگاهها هیچگونه تعهدی برای تأمین خوابگاه ندارند. در دانشگاه شهرستانها مشابه بسیاری از دانشگاهها که در استانهای منطقه دو و سه قرار دارند این معضل جدی باعث شده است تا خانواده‌های دانشجویان غیربومی با مشکلات فراوان مواجه شده، و در شرایط بسیار سخت مسکن و اجاره، همراه با پیامدها و بازخوردهای خاص اجتماعی دانشجویان با مشکلات بسیار مواجه شوند. این مشکل برای دانشجویان خانم که از لحاظ اجتماعی و فرهنگی با موانع بسیار مواجهند بیشتر احساس می‌شود. مکاتبات بسیار با وزارت علوم از طریق دانشگاهها و خود دانشجویان در جریان است، اما آقایان به‌دلیل فقدان بودجه و بهانه‌های مختلف از پاسخ فرار کرده و مانع بقوت خود باقی است.

مشکل در تأمین و تهیه وسایل و امکانات آزمایشگاهی در دانشگاهها:
بیشتر رشته‌های فنی مهندسی و شاخه‌های مرتبط با علوم پزشکی دارای واحدهای درسی عملی هستند لذا استفاده از مواد، ابزار و امکانات آزمایشگاهی از اولویتهای آموزشی اینگونه رشته‌هاست. متأسفانه یک بحران بسیار جدی دیگر که تقریباً تمام واحدهای دانشگاهی در سطح کشور با آن مواجهند، فقدان اینگونه امکانات آزمایشگاهی و وجود نوعی بازارسیاه برای تهیه این امکانات در تهران است. بخش ال سی از معاونت پژوهشی وزارت علوم که مسئول خریداری مایحتاج آزمایشگاهی از شرکتهای اروپایی است، اعلام می‌دارد که بانکها و شرکتهای اروپایی برای خرید عمده محصولات همکاری نمی‌کنند و هیچ گشایش حساب ارزی برای تبادل وجود ندارد. به‌تازگی هیأتی از وزارت علوم برای تهیه این امکانات قرار است به چین مسافرت کنند، اما چون کیفیت و ارزش محصولات چینی قابل تأیید نیست ما با بحران مواجهیم. از سوی دیگر برخی شرکتهای بخش خصوصی که در تهران فعالند برای خرید این امکانات رقمهای بسیار بالایی پیشنهاد داده‌اند که دانشگاه ما و سایر دانشگاهها از پرداخت این ارقام محرومند.

عدم همکاری سازمانها، شرکتها و کارخانجات برای همکاری علمی:
بر پایه توافقنامه وزارت علوم با سایر وزارتخانه‌ها، همگی موظفند که از امکانات درون سازمانی برای امر پژوهش به اساتید و دانشجویان کمک کنند. اما هیچ نوع همکاری در این زمینه دیده نمی‌شود. دوستی که به مجتمع پتروشیمی استان مراجعه نمود تا برای استفاده از توانمندیهای آزمایشگاهی و امکانات فنی اجازه همکاری به اساتید و دانشجویان مقطع دکتری بدهند، مدیرعامل شرکت به‌راحتی درخواستش را _که با امضای ریاست دانشگاه بود_ رد کرده، و بدون توجیه مناسب، از صدور هر گونه مجوز در این راستا ممانعت به‌عمل آوردند.

بحران ادامه تحصیل برای دانشجویانی که از موعد مقرر 4 ساله در مقطع لیسانس یا کاردانی در مدت 2 سال عدول کرده‌اند:
طبق بخشنامه جدید وزارت علوم، تمامی دانشجویان دانشگاههای دولتی که نمی‌توانند در موعد مقرر فارغ‌التحصیل شوند باید برای هر ترم اضافی هم‌چون دانشجویان شبانه و آزاد، مبلغی را به‌عنوان شهریه بپردازند و حتی هزینه خوابگاه و تغذیه، و ایاب و ذهاب را کاملاً پرداخت نمایند. این مشکل برای بسیاری دانشجویان قدیمی به معضل تبدیل شده، و مقامات وزارت علوم که از بحران بودجه در عذاب‌اند با این شگرد درصدد تأمین بخشی از بودجه‌های جاری هستند.

بحث بورسیه دانشجویان خارجی و فساد عمیق سیاسی در این رابطه:
اخیراً ابلاغیه‌ای به تمام دانشگاههای دولتی برای جذب دانشجوی خارجی در مقطع فوق‌لیسانس و دکتری ارسال شده است. بر این اساس دانشگاههای ما با این همه بحرانهای پیاپی موظفند تا آن دسته از دانشجویان خارجی از کشورهایی هم‌چون عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، پاکستان و... که به نوعی بعدها می‌توانند مبلغ فرهنگ جمهوری اسلامی در کشورهای خود باشند، همه را در قالب بورسیه با پرداخت هزینه‌های تحصیل، تأمین خوابگاه و امکانات آموزشی، و به‌ویژه اهدای مبالغی تحت عنوان کمک‌هزینه مورد پذیرش قرار داده، و بصورت ویژه از ایده‌ها و افکار آنان در ارتباط با انقلاب و امام و... حمایت نمایند. متأسفانه این امکانات برای نخبگان و دانشجویان خودمان تعریف نشده، و بعضاً این عزیزان از امکانات مذکور بی‌بهره‌اند.

تبعیض آشکار مذهبی و جنسیتی در سال جدید تحصیلی:
مطابق بخشنامه‌ای که از طرف نهاد رهبری ابلاغ شده و به تمام زیر بخشهای دانشگاهها ابلاغ شده است، دانشجویان اهل سنت، و اقلیتهای دینی می‌بایستی به‌طور کامل از دانشجویان شیعه تفکیک شده، و هر گونه برنامه و یا فعالیت مذهبی آنان می‌بایستی توسط نهاد رهبری و حراست مورد تأیید قرار گرفته و مجوز صادر شود. بر این اساس هر گونه اقامه نماز جماعت اهل سنت مطلقاً ممنوع بوده، و دانشجویان سنی در محیط خوابگاهها و یا اماکن عمومی دانشگاه مجاز به اقامه نماز یا برنامه‌های دینی ویژه اهل سنت نیستند.

ممنوعیت استفاده از کتابهای درسی خارجی بدون مجوز حراست و شورای علمی دانشگاه و نهاد رهبری:
بر طبق آیین‌نامه‌ای که البته قبلاً صادر شده اما برای اجرا به تمامی اساتید و گروه‌های علمی ابلاغ شده است، کتابها و جزوات آموزشی می‌بایست به تأیید برسند، این مسأله در رشته‌های علوم انسانی و هنر حساسیت بیشتری یافته‌اند، به‌نحوی که مشکلات بسیاری احساس می‌شود. جدیداً مطابق چارتی که توسط وزارت علوم صادر شده است چارچوبهای خاصی برای ارائه جزوات و همچنین کتابهای درسی توسط اساتید معرفی شده است که خود نشان از ترس مقامات ارشد نظام و الزام آنها به ایجاد فضایی جدید منطبق بر ارزشهای خاص جمهوری اسلامی است.

تبلیغات گسترده برای جذب در قالب مدافعان حرم:
متأسفانه در آغاز سال تحصیلی جدید، بسیج دانشجویی بصورتی مرموز و محرمانه به‌دنبال جذب دانشجویان افراطی و احساسی برای ورود به جریان موسوم به مدافعان حرم هستند. حکومت بسیار تلاش می‌کند تا دانشجویان و دانشگاهیان را وارد جریان مدافعان حرم کند، زیرا وجود شهدای دانشجوی مدافع حرم، لقمه تبلیغاتی بسیار چرب و نرمی است، با این کار درصدد این هستند که جنبه علمی و اعتبار دانشگاهی و فرهنگی به مسأله بدهند، و طوری وانمود کنند که علم و دانش نیز همسنگر مدافعان حرم برعلیه تروریسم و... می باشند. خوشبختانه این پروژه با شکست مواجه شده است.

نصب و راه‌اندازی سیستمهای مداربسته در کمیت بالا در تمام فضای دانشگاهها:
چیزی که در تابستان امسال و ایام تعطیلی دانشگاه روی داد، نصب سیستمهای مداربسته حفاظتی در ابعاد بسیار گسترده حتی در محیطهای پارک مانند و رفاهی در داخل دانشگاههاست. بر این اساس حتی داخل اتوبوسهای سرویس هم از این دوربینها کار گذاشته‌اند و نوعی فضای به‌شدت امنیتی حاکم شده است. بنا‌ به گفته یکی از دوستان آگاه، حتی سیستمهای شنود صدا نیز در محیطهای پر ازدحام تعبیه شده و نوعی آنتنهای بلند عجیب غریب در دانشگاهها نصب شده‌اند که نویسنده این گزارش در جریان مسافرت و مأموریت به مناطق گوناگون این سیستمها را در اکثر دانشگاهها بالشخصه دیده‌ است.

سهمیه بندی اینترنت و ثبت شماره دانشجویی و کارت ملی به هنگام استفاده از اینترنت در محیط دانشگاه:
متأسفانه در محیط کافی‌نت‌های داخل دانشگاهها که برای دانشجویان ضروری است، جدیداً به ازای استفاده از هر سیستم، زمان مشخص تعریف شده، و دانشجو موظف است که کارت دانشجویی و شماره ملی ارائه دهد. در تمام این اماکن دوربین مداربسته نصب شده، و تمامی سیستمها و ارتباطات و استفاده‌های اینترنتی ثبت و ردیابی و کنترل می‌شوند. سیستم وایفای دانشگاه که رایگان می‌باشد، باز تنها در صورتی مجاز است که پسورد مشخص دریافت شده، و در ازای آن شماره دانشجویی و کارت ملی، و سریال و مک آدرس گوشی یا تبلت و لپ‌تاپ ارائه گردد.

ممنوعیت ورود وسایل نقلیه شخصی به داخل دانشگاه مگر با مجوز حراست:
اخیراً دستور دیگری نیز صادر شده که ورود هر گونه وسایل نقلیه شخصی اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان، و حتی ارباب رجوع عادی یا تاکسی شهری به داخل دانشگاه ممنوع بوده، مگر با مجوز حراست و دریافت کارت تردد. بر این اساس اساتید دانشگاه و کارکنان می‌بایست مشخصات خودرو و پرسنل سازمانی خود را ثبت نموده و کارت ورود بگیرند. جز سرویسهای رسمی دانشگاه هیچ وسیله دیگری برای انتقال دانشجویان مجاز نیست وارد دانشگاه شود، و حتی با متخلف در این رابطه برخورد می‌شود.

حکومت نظامی در محیط خوابگاهها:
هر گونه عکس یا تصویر و نماد بر خلاف استانداردهای نظام اسلامی در محیط خوابگاه مطلقاً ممنوع بوده و با خاطیان برخورد شدید می‌شود. استفاده از موسیقی غیرمجاز ممنوع و قابل پیگرد است. هر گونه لباس غیرمتعارف ممنوع است. تردد به محیط خارج از دانشگاه می‌بایست به اطلاع مسئول خوابگاه برسد. ورود افراد عادی غیر دانشگاهی به محیط خوابگاهها به‌منزله جرم بوده و می‌بایست با مسئول خوابگاه هماهنگ شود. هرنوع تجمع در محیط خوابگاه حتی برای جشن میلاد اهل بیت ممنوع بوده و می‌بایست با مجوز رئیس خوابگاه و حراست دانشگاه باشد. خانمهای دانشجو در محیط خوابگاه ملزم به رعایت حجاب بوده و هر گونه ارتباط آنها با بیرون خوابگاه می‌بایست با اطلاع مسئول خوابگاه باشد. در ساعتهای شب خانمها فقط مجاز به استفاده از آژانسهای تاکسی تلفنی مورد تأیید خوابگاه می‌باشند. هر گونه برپایی مراسم مذهبی و فرهنگی و... در محیط خوابگاه منوط به مجوز حراست دانشگاه و حضور نماینده آنها در میان مراسم است. دانشجویان اهل سنت به هیچ عنوان مجاز به برپایی نماز جماعت نیستند. حضور علما و روحانیان اهل سنت در محیط خوابگاه غیرمجاز است مگر با حضور نماینده حراست. ورود شخصیتهای سیاسی، فرهنگی و هنری و... ممنوع است مگر با مجوز حراست و حضور نماینده آنها.

                                                                                    جلال-م

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a6440679-52a7-4f71-bbb1-313209a7df52"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات