728 x 90

انزواى جهانى رژيم ايران,نقض حقوق بشر,روابط ایران و غرب,روابط ایران آمریکا,پرونده هسته ای ایران,

نمایندگان کنگره آمریکا خواهان جلوگیری از عضویت رژیم ایران در سازمان تجارت جهانی شدند

-

 -
-
4تن از نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات خواستار جلوگیری از عضویت رژیم ایران در سازمان تجارت جهانی شده‌اند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، این نمایندگان در نامه‌یی به نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی، خواسته‌اند ایالات متحده با درخواست عضویت رژیم ایران در این سازمان مخالفت کند.

در قسمتی از این نامه آمده است عضویت رژیم ایران در سازمان تجارت جهانی ”علاوه بر تقویت و توانا سازی رژیم سرکوبگر این رژیم، باعث پیچیدگی جدی در استفاده از اختیارات ما در مقابله با حمایت رژیم ایران از تروریسم، نقض حقوق‌بشر، برنامه‌های موشکی و سایر اقدامات غیرقانونی حکومت آن کشور خواهد شد“.

امضاکنندگان این نامه از مخالفان برجام هستند که با هدف محدود کردن فعالیت‌های اتمی رژیم ایران امضا شده است. بر اساس این توافق، رژیم ایران از برخی فعالیت‌های هسته‌یی خود عقب‌نشینی کرده و یا آنها را به‌حالت تعلیق در آورده است.
 
 
سازمان تجارت جهانی
 
 
 
در حال حاضر، تمامی کشورهای جهان به استثنای کره شمالی، ترکمنستان، سومالی، اریتره و سودان جنوبی عضو کامل سازمان تجارت جهانی هستند و یازده کشور دیگر، از جمله رژیم ایران، بلاروس، بوتان، اتیوپی، سوریه و سودان عضو ناظر محسوب می‌شوند و درخواست عضویت آنها در دست بررسی است. در میان کشورهایی که هنوز به عضویت در نیامده‌اند، برخی با عضویت رژیم ایران در سازمان تجارت جهانی مخالفت کرده و می‌گویند، صنایع داخلی رژیم ایران در حال حاضر در موقعیتی نیستند که بتوانند در برابر آزادی واردات مقاومت کنند و کیفیت تولیدات آنها هم در سطحی نیست که بدون حمایت دولت، امکان رقابت مؤثر در بازارهای جهانی را داشته باشند. علاوه بر این، عقب‌ماندگی صنعتی ایران ناشی از عواملی مانند فقدان اراده سیاسی برای توسعه صنعتی و وجود شرایط مناسب برای رشد انواع دیگری از فعالیت‌ها، از جمله تجارت اقلام سنتی و رشد اقتصاد زیرزمینی بوده است. بدون مرتفع شدن این موانع ساختاری، آزادی تجاری نمی‌تواند به خودی خود باعث شکوفایی بخش نوین اقتصاد ایران شود.

یکی از جنبه‌های مهم عضویت در سازمان تجارت جهانی، امضای توافقنامه‌يی در مورد "سرمایه‌گذاری مرتبط با تجارت خارجی" است. بر اساس این توافق، کشورهای عضو نمی‌توانند شرایط محدود کننده‌ای مانند الزام سرمایه‌گذار خارجی به استفاده از مواد، محصولات یا نیروی کار داخلی، صدور بخشی از تولیدات یا محدودیتهای ارزی را برای سرمایه‌گذاران خارجی وضع کند. در گذشته، بخش عمده سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با شرایطی همراه بوده است.

در حال حاضر، کارشناسان سازمان تجارت جهانی، جنبه‌هایی از اقتصاد رژیم ایران، از جمله عدم شفافیت در مبادلات مالی و همچنین تسلط وسیع و گاه انحصاری برخی نهادهای قدرتمند بر بخش‌های گسترده‌یی از تجارت و صنعت چشم‌انداز جذابی از یک کشور آماده برای فعالیت تجاری و اقتصادی آزاد ارائه نمی‌دهد. آنان اصلاحات ساختاری وسیع در ایران را توصیه کرده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/66cb6afb-d461-45fc-9e0f-837acacbc205"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات