728 x 90

مجمع عمومى سازمان ملل,

استقبال آمریکا و انگلستان و فرانسه از تأیید دبیرکلی آنتونیو گوترز توسط شورای امنیت

-

رأی مثبت اعضای شورای امنیت به دبیرکلی آقای گوترز
رأی مثبت اعضای شورای امنیت به دبیرکلی آقای گوترز
سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل‌متحد روز چهارشنبه 14مهر 95 گفت: انتخاب آنتونیو گوترز توسط شورای امنیت به‌عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل به‌خاطر عملکرد و تجربه او بوده است.

ماتیو رایکرافت سفیر انگلستان در شورای امنیت نیز گفت امروز روز مهمی برای شورای امنیت بود که با اتفاق‌نظر آنتونیو گوترز را به‌عنوان دبیرکل ملل‌متحد تأیید کرد. گوترز یک دبیرکل قوی و مؤثر خواهد بود.

نماینده فرانسه در ملل‌متحد نیز از این تصمیم شورای امنیت استقبال کرد.

آنتونیو گوترز نیز در توئیت خود نوشت: شاد و مفتخرم که شورای امنیت ملل‌متحد مرا به دبیرکلی سازمان ملل‌متحد برگزیده است.

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۴ مهر، آنتونیو گوترز را به‌عنوان دبیرکل آینده سازمان ملل‌متحد انتخاب کرد پس از آن که پنج عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا و چین، به آنتونیو گوترز رأی منفی ندادند، نام او به‌عنوان گزینه نهایی به مجمع عمومی سازمان ملل فرستاده شد. یکی از پنج عضو دائم که هنوز مشخص نیست، به دبیرکلی این دیپلومات پرتغالی رأی ممتنع داد. ۱۰ نفر برای سمت دبیرکلی سازمان ملل‌متحد کاندیدا بودند و پس از پنج دور رأی‌گیری و در دور ششم، آنتونیو گوترز توانست بر رقیبانش پیروز شود.

آن‌گونه که ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل‌متحد و رئیس فعلی شورای امنیت اعلام کرده است، برای معرفی قطعی آنتونیو گوترز به مجمع عمومی، شورا باید روز پنجشنبه پشت درهای بسته به‌طور رسمی رأی‌گیری کند. آنتونیو گوترز از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ نخست‌وزیر پرتغال بود. او همچنین بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ برای ۱۰ سال، کمیسر عالی سازمان ملل‌متحد در امور پناهندگان بود. آنتونیو گوترز ۶۷ سال دارد و متولد و بزرگ شده شهر لیسبون، پایتخت پرتغال است. او در رشته فیزیک و مهندسی الکتریک تحصیل کرده و فعالیت سیاسی خود را با عضویت در حزب سوسیالیست پرتغال در سال ۱۹۷۴ آغاز کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/142aa02b-2d37-4967-a2b8-7d7132e68ca4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات