728 x 90

اخبار آسیای شرقی,

درگذشت رئیس‌جمهور ازبکستان و سه روز عزای عمومی در این کشور

-

اسلام کریموف رئیس جمهور ازبکستان
اسلام کریموف رئیس جمهور ازبکستان
اسلام کریموف رئیس جمهوری 78 ساله ازبکستان عصر روز جمعه12شهریور درگذشت.

هیأت دولت ازبکستان صبح روز جمعه 12 شهریور طی بیانیه‌یی اعلام کرده بود، اسلام کریمف، رئیس جمهوری، دچار سکته مغزی شده و شرایط جسمی او بحرانی است. تلویزیون دولتی ازبکستان نیز با تغییر در برنامه‌های معمول خود، پخش بعضی از برنامه‌های تفریحی و شاد را متوقف کرده است. اما هنوز به‌طور رسمی اعلام نکرده است. دولت ازبکستان نیز سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.
مرگ اسلام کریموف را خبرگزاری رویتر به‌نقل از سه منبع موثق دیپلوماتیک اعلام کرد.

همچنین بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، در سخنانی در جلسه هیأت دولت که از تلویزیون این کشور پخش شد، گفت: 'رئیس جمهوری ازبکستان درگذشته است. خدا او را رحمت کند. دولت و ملت ترکیه در اندوه این مصیبت ملت ازبکستان شریک هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به‌نقل از یک دیپلومات قزاقستان و مقامهای دولت افغانستان اعلام کرد 'مراسم خاکسپاری' اسلام کریمف 'قرار است روز شنبه برگزار شود.

اسلام کریمف در ژانویه سال ١٩٣٨ متولد شد و در یک یتیم‌خانه پرورش یافت. او بعدها به حزب کمونیست شوروی پیوست و در سال ١٩٨٩ به سمت دبیر اول شعبه حزب در ازبکستان رسید و در سال بعد، از سوی پارلمان محلی به سمت رئیس جمهوری این جمهوری شوروی سابق برگزیده شد.

اسلام کریموف از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قدرت را در ازبکستان در دست داشت. وی کادر عالیرتبه پیشین حزب کمونیست شوروی سابق بود. سیاستهای او علیه مخالفان از سوی گروه‌های حقوق‌بشری به‌طور گسترده‌یی مورد انتقاد قرار می‌گرفت. اسلام کریموف پیش از آن که ازبکستان در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را از مسکو اعلام کند، رهبری این کشور را به عهده داشت. اسلام کریموف در سال ۲۰۱۵ برای پنجمین بار با کسب بیش از ۹۰ درصد آرا، باز هم به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب گردید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f051249e-4465-4114-bcda-64f74c23336c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات