728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ششم شهریور ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه 6شهریور به جنگ قدرت برای قبضهٴ کرسی ریاست‌جمهوری انتخابات آتی اختصاص یافته است:

آرمان: 2موردی که هاشمی روی آن معامله نمی‌کند
آرمان: اعتراض مردم قزوین به حضور احمدی‌نژاد
آرمان: منتقدان در هفته دولت از خجالت دولت درآمدند! دولت روحانی سیبل تریبون داران
آرمان: حسین راغفر: پوپولیسم جدید روحانی را تهدید می‌کند

شرق: صف آرایی مخالفان کنسرت در برابر دولت – حامیان علم‌الهدی به خیابان آمدند- علم الهدی: دولت مراقب باشد آرم ولنگاری فرهنگی بر پیشانی‌اش نخورد

رسالت: وزیر ارشاد: امام جمعه مشهد عامل اصلی لغو کنسرت ها در خراسان رضوی است

اظهارات علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع در حمله به دولت حسن روحانی جنگ قدرت برای قبضهٴ کرسی ریاست‌جمهوری را وارد مرحله دیگری کرده است:

رسالت: رئیس مجلس: با قصه گویی نمی‌توان مملکت را اداره کرد- وظیفه مسؤل دولتی نظریه پردازی نیست- وزن تشکل‌های سیاسی را در انتخابات بالا ببریم – جمهوری اسلامی مانع تغییر نقشه منطقه توسط آمریکا شد – متأسفانه از بین 188 کشور داری رتبه 180 در نرخ تورم هستیم

دنیای اقتصاد: لاریجانی: موانع شکوفایی اقتصاد ایران: امروز واحدهایی که یک پایشان در حکومتی است و پای دیگرشان در بخش خصوصی قرار دارد اجازه نمی‌دهند یک رقابت اقتصادی به وجود بیاید- رتبه ما در آزادی اقتصادی در میان 178 کشور، 171 است، یعنی آزادی اقتصادی و رقابت اقتصادی در کشور ضعیف است- ایران در سرانه تولید ناخالص داخلی به‌عنوان یکی از معیارهای سنجش وضعیت اقتصادی از بین 185 کشور در رتبه 104 قرار دارد، بنابراین ما در این موضوع داری نقص هستیم – ایران در سهم سرمایه‌گذاری خارجی از میان 181 کشور در رتبه 164 قرار دارد، بنابراین ما در موضوع جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم مشکل داریم، رتبه ما در مورد حمایت از سرمایه‌گذاری از میان 187 کشور، 164 است.

ابتکار: رئیس مجلس با تأکید بر این که قبیله گرایی در امور سیاسی و اداره کشور مشکلی را حل نمی‌کند گفت در ادوار مختلف گروه‌های گوناگونی بر سر کار آمدند که به وظیفه خود آشنایی نداشتند و تنها به یک بعد می‌پرداختند

شرق: لاریجانی گفت: «قبیله‌گرایی در امور سیاسی و اداره کشور مشکلی را حل نمی‌کند. در ادوار مختلف گروه‌های گوناگونی سر کار آمدند که به وظیفه خود آشنایی نداشته یا تنها به یک بُعد می‌پرداختند. کسانی که دنبال امورات دیگر بوده و برای کشورهای دیگر رهنمود می‌دادند اما به داخل کشور و حل مشکلات توجهی نداشتند» . رئیس مجلس افزود: «اینکه در حکومت اسلامی باید همیشه در اداره کشور بنیادگرا باشیم، امر درستی است؛ چون هرچه اصولی فکر کنیم شرایط درست است و باید در فکر سیاسی آرمانها و عقبه قوی داشت. اما در عمل سیاسی شرایط متفاوت است. این‌که گاهی به‌اصطلاح اتوبوسی افراد را می‌آورند اشاره به همین اشکال است که گروهی که سر کار می‌آیند، تنها افراد هم‌فکر خود را بر کارهای اجرایی می‌گذارند» .

در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی حمله متقابل به اظهارات آخوندهای نماینده علی خامنه‌ای در جمعه بازارهای روز قبل مهم‌ترین مطالب را به خود اختصاص داده است، در این مطالب جابه‌جا شکافهای باند رفسنجانی نسبت به روحانی هم بیرون زده است:

آرمان: بگو مگوی ائمه جمعه با دولت بر سر مسأله کنسرتها توسط آیت‌ا... علم‌الهدی در مشهد شروع شد. به نظر می‌رسد این مسأله بیش از آن که یک مسأله فقهی و شرعی باشد، یک مسأله سیاسی است. صدیقی در خطبه‌های نمازجمعه مستقیم و غیرمستقیم به دولت نقد می‌کنند. در صورتی که اگر به گذشته بازگردیم در آن دوران نه آیت‌ا... کاظم صدیقی، نه آیت‌ا... سید احمد خاتمی و نه آیت‌ا... علم‌الهدی بالاتر از گل به دولت احمدی‌نژاد نمی‌گفتند و حتی برخی آن دولت را دولت مکتبی معرفی می‌کردند. بنابراین مسأله برخورد با دولت آقای روحانی از سوی برخی ائمه‌جمعه کاملاً مشخص است و هر اندازه به انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده نزدیک می‌شویم، انتقادات به روحانی افزوده خواهد شد. چرا مخالفان سیاستهای فرهنگی دولت فعلی؛ در زمان دولت قبل در مقابل آن ایستادگی نکردند. سؤال این است که چرا در شیراز، اصفهان و مشهد ائمه جمعه به یک‌باره نگران برگزاری کنسرتها شده‌اند. بنابراین به هیچ‌وجه نمی‌توان فقط ادعا کرد که مشکل برگزاری کنسرتها فقهی هست. کوتاه آمدن در مقابل درخواست امام جمعه مشهد موجب شده که این‌گونه مخالفتها ادامه یابد؟ سؤال دیگر این است که دولت روحانی تا کجا می‌خواهد کوتاه بیاید؟

آرمان: همزمان با هفته دولت، شاهد آن هستیم که هجمه‌ها علیه دولت تدبیر و امید بیش از پیش افزایش داشته است. در این میان، آنچه اسباب تحیر است، شنیدن انتقادات از تریبون عمومی است. دولت یازدهم مستثنا نیست اما این‌که در هفته دولت به یک‌باره چند صدا از تریبونها در انتقاد از پاستور شنیده شود، محل تأمل است. تریبون‌داران، دایره انتقاد خود را از کنسرت گشودند تا از پرونده هسته‌یی و برجام انتقاد کنند.

روز گذشته از نمازجمعه قم شنیده شد که «نباید نقاط ضعف دولت در رسانه‌ها انعکاس یابد» و امام جمعه شیراز می‌گوید: «با تلاش‌هایی که در حال انجام است، امیدوار به رونق اقتصادی هستیم اما باید توجه داشت که این امر، یک شبه محقق نمی‌شود. » اما در همان زمان و ساعت در تهران آیت‌ا... صدیقی بود که تأکید داشت «برجام را خیلی بزرگ نکنید» و اگر کمی به خطبه‌های شرق کشور یعنی مشهد توجه شود در آنجا بر طبل مخالفت دیگری کوبیده و آیت‌ا... علم‌الهدی از تلاش دولت برای راضی نگه‌داشتن عده‌یی لاییک و بی‌دین سخن می‌گوید. امام جمعه مشهدمقدس با بیان این‌که دولت مراقب باشد آرم «ولنگار فرهنگی» بر پیشانی‌اش نخورد، گفت: این‌که هر وقتی در هر عرصه‌ای یک عده افرادی که خودشان متولی فرهنگ هستند، مدافع لاابالی‌گری باشند با خون شهدا تناقض دارد. آیت‌ا... علم‌الهدی افزود: برای خوشایند یک قشر لاییک می‌خواهند در اجرای ارزش‌های دینی دچار ولنگاری شوند تا جایی که برای خوشایند اینها حتی توهین به روحانیت وابسته به مقام ولایت را صورت می‌دهند و این درست نیست و این ولنگاری قابل اغماض نیست.
این چند نوع سخن از تریبونی که سال‌هاست برای اقشاری از جامعه به‌عنوان مرجع شناخته می‌شود به چه معناست و آیا این سؤال نباید در اذهان شکل بگیرد که موضوعات هر هفته که باید از تریبون نماز جمعه بیان شود چگونه تعیین و با تمامی ائمه جمعه هماهنگ می‌شود تا تناقضاتی در بیانات ائمه جمعه در جامعه شکل نگیرد؟

ادامه تحریمها و برجام موضوع حملات روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع به باند رقیب است:

حمایت: برخی گمان می‌کنند رابطه با نظام سلطه به رهبری آمریکا و کنار گذاشتن تفکر انقلابی به نفع کشور و انقلاب است و مانع کارشکنی‌های اقتصادی غرب می‌گردد اما بررسی موشکافانه نتیجه رابطه کشورهای جهان با آمریکا نشان می‌دهد که ثمره‌ای جز عدم برنامه‌ریزی منظم و وابستگی شدید به نظام مالی و پولی غرب، عاید آنها نشده است.

جوان: وزیر خارجه دولت یازدهم می‌گوید برای این‌که بانکهای خارجی همکاری خود را با ایران از سر بگیرند، حاضر است از وزارت خزانه‌داری آمریکا برای آنها نامه تضمین کتبی یا آنچه او آن را (امان نامه) خوانده بگیرد. کری تا کنون موضعی نگرفته که نشان دهد آمریکا حاضر است به یک بانک خارجی «نامه‌ای آرامش‌بخش» بدهد تا بدون نگرانی با ایران تعامل داشته باشد. اطلاعات اداره آمار ایالات متحده آمریکا که بخشی از وزارت بازرگانی است، نشان می‌دهد واردات آمریکا از ایران در فضای بعد از توافق هسته‌یی افزایش یافته ولی آمریکایی‌ها هم‌چنان به‌دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند. «الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفته که واشینگتن به‌خاطر سوءظن به ایران برای ارسال موشک به شورشیان یمن، بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه تهران را مورد بررسی قرار می‌دهد.
مقام‌های بانکی که در ملاقات ماه مه 2015 با کری در لندن حضور داشتند، همان موقع به رویترز گفته بودند تضمینی که کری در این ملاقات به آنها ارائه کرده، ابهام دار است و کلیت رویکرد ایالات متحده این است که هیچ «خبری از نامه آرامش‌بخش برای بانکها نیست. »

روزنامه‌های باند خامنه‌ای که در روزهای آخر هفته گذشته مدعی نزدیکی ترکیه و روسیه به استراتژی رژیم در امر سوریه شده بودند، اکنون با لحن دیگری از تحولات منطقه سخن می‌گویند:

کیهان: تحولات سوریه از کمی قبل از وقوع کودتای نافرجام ترکیه به این سو، دچار پیچیدگی‌های خاصی شده و رفته‌رفته نیز بر این پیچیدگی‌ها افزوده می‌شود... تأکید مکرر مقامات ترکیه بر لزوم تغییر در سیاست خارجی این کشور به‌ویژه در موضوع سوریه، برخی تحلیلگران را بر آن داشت تا با نیم نگاهی به مشارکت آمریکا در کودتای ترکیه و نا‌آرامی‌های بی‌سابقه‌ای که در نتیجه همان سیاستهای غلط دامن این کشور را گرفته، به این نتیجه برسند که آنکارا با فاصله گرفتن از آمریکا به فکر تغییر در حوزه سیاست خارجی خود افتاده است. آشتی با بشار اسد، توقف حمایتها از تروریست‌های تکفیری و غیرتکفیری و احترام به تمامیت ارضی سوریه، سه اقدام اساسی بود که هنوز این دسته از تحلیلگران انتظار دارند از سوی اردوغان به شکل عملی- نه فقط زبانی- اعمال شود. اما تجاوز نظامیان ترکیه به شهر جرابلس سوریه آن هم با حمایت‌های نظامی آمریکا و تروریست‌های ارتش آزاد، این تحلیل را که ترکیه دست از ماجراجویی‌های خود در سوریه برداشته، دستخوش تردید جدی کرده است.

تداوم دخالت در منطقه و به‌خصوص سوریه توسط روزنامه‌های هر دو باند تأکید شده است:

مردم‌سالاری: رئیس دفتر بازرسی ویژه دفتر مقام معظم رهبری گفت: کسانی که می‌گویند مسائل سوریه یا فلسطین به ما چه مربوط است، از فهم دینی و سیاسی کافی برخوردار نیستند. ناطق نوری با بیان این‌که اگر فهم و بینش وجود داشته باشد، هیچ وقت اقدامات مدافعان حرم اهل بیت (ع) در سوریه مورد سرزنش قرار نخواهد گرفت، گفت: کسانی که اقدامات شهدای مدافع حرم و رزمندگان جبهه سوریه را مورد نکوهش قرار داده و مثلاً می‌گویند مسائل سوریه و یا فلسطین به ما چه مربوط است، از فهم دینی و سیاسی کافی برخوردار نیستند.

وحشت از شقه درونی رژیم و هشدارهای باندی در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:

کیهان: سعیدی در نماز جمعهٴ قم: در بگومگوهای سیاسی و حاشیه‌ای، حرمتها ریخته شده و غیبت، تهمت و دروغهای زیادی گفته می‌شود، نیروها و سرمایه‌ها هدر می‌روند و اسرار نظام فاش خواهد شد و در این بین، دشمنان به‌ویژه سرویس‌های جاسوسی کشورهای معاند و صهیونیست‌ها، از این مسائل استفاده می‌کنند ضمن این‌که خطر چند قطبی شدن هم جامعه را تهدید می‌کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9ecbfb8b-71fb-48a5-a2a5-d63b94688374"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات