728 x 90

اخبار آمریکای جنوبی,

نهایی شدن توافق صلح میان دولت کلمبیا و گروه فارک

-

توافق صلح میان دولت کلمبیا و گروه فارک
توافق صلح میان دولت کلمبیا و گروه فارک
دولت کلمبیا و رهبران گروه فارک روز چهارشنبه 3شهریور 95 از توافق نهایی بر سر پیمان صلح در این کشور خبر دادند. این توافق پس از چهار سال مذاکره در هاوانا به‌دست می‌آید. متن توافق مذکور قرار است به پارلمان کلمبیا فرستاده شود تا در آنجا به رأی گذاشته شود.

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا پس از اعلام خبر این توافق صلح در پیامی خطاب به مردم این کشور گفت: «برای داشتن یک صلح پایدار و طولانی، ما باید تضمین کنیم کسانی که جزو شورشیان مسلح بودند بتوانند به زندگی قانونی و اجتماعی در کشورمان بازگردند. اعضای سابق فارک که حالا غیرمسلح شده‌اند قادر خواهند بود به شکلی دموکراتیک وارد زندگی سیاسی کلمبیا بشوند. آنها حالا همانند دیگر احزاب و نهادهای سیاسی می‌توانند برای انتخاب شدن فقط با دلیل و منطق مردم را متقاعد کنند».

دولت کلمبیا و فارک روز بیست و سوم ژوئن متن اولیۀ این توافق را به امضا رسانده بودند. خلع‌سلاح در ظرف ۱۸۰ روز از زمان امضای اولیۀ این توافق یکی از مفادی بود که اجرا شده است.

این توافق به ۵۲ سال جنگ داخلی در این کشور میان فارک و دولتهای مختلف کلمبیا پایان می‌دهد. در طول این پنجاه سال، نبردهای فارک با نیروهای دولتی بیش از ۲۲۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

توافق مذکور باید برای اجرایی شدن به همه پرسی گذاشته شود و بر طبق اعلام دولت، این همه پرسی در اوایل ماه اکتبر برگزار خواهد شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b45ae3b-5c7c-4508-bc8f-ea16164d7038"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات