728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۷مرداد ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه های حکومتی
نگاهی به روزنامه های حکومتی
مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه 17مرداد به جنگ قدرت و تدارک قبضهٴ کرسی ریاست‌جمهوری در نمایش آتی انتخابات اختصاص یافته است:

آفتاب یزد: عضو جامعه روحانیت مبارز: حرفهای سویسی می‌زنیم آفریقایی عمل می‌کنیم

آفتاب یزد: کدخدایی: صلاحیت افراد مجدداً در شورای نگهبان باید بررسی شود؛ سایه «سنگین» رد صلاحیت

رسالت: احمد توکلی: دولت با حرام خواری برخورد نکند تک دوره‌یی می‌شود

عصر ایرانیان: انتقاد برخی از نمایندگان مجلس به سیاستهای مخرب 3سال اخیر؛ تشدید رکود اقتصادی با شعارهای بدون عمل دولت!

کیهان: نگاهی به پیامدهای چند معاهده سؤال برانگیز؛ خطر تعهدات طولانی‌مدت در سال پایانی دولت!

مردم‌سالاری: سخنگوی شورای نگهبان: در بررسی صلاحیتها ایرادهای زیادی وجود دارد

اعتماد: اسحاق جهانگیری: هجمه‌ها علیه رئیس‌جمهور بی‌سابقه است

کارون: فاضل می‌بدی: روحانی باید در مقابل هجمه‌ها محکم بایستد

روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی، نسبت به بی‌عملی و ناکارآمدی حسن روحانی در مقابل باند حریف، به وی هشدار داده‌اند:

آرمان: در ۲۴ تیر بود که (هاشمی رفسنجانی) گفت: «آقای روحانی نمی‌تواند برخی مشکلات خود و حتی منشأ و دلایل مشکلات به‌جا مانده از دولت سابق را بگوید. » اگر ‌چه برخی از این جمله برداشت منفی و انتقادی نسبت به روحانی نداشتند اما آگاهان به‌خوبی دریافتند که عدم تعامل لازم روحانی با جامعه از مشکلاتی است که از چشم هاشمی دور نمانده... نمونه دیگر سکوت طولانی آیت‌ا... هاشمی در قبال فیشهای حقوقی نجومی بود که او دیگر به مانند گذشته رغبتی برای دفاع از دولت روحانی نداشت. این سکوت در حالی بود که هاشمی سخنرانی‌ها و جلسات متعددی با فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته و در این دیدارها از هر دری سخن گفته، به جز فیش‌های حقوقی. هاشمی به‌طور حتم روحانی را تنها نخواهد گذاشت اما انتظارات او از روحانی آن‌چنان که انتظار می‌رفت، محقق نشده است.

دیروز جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و روحانی و هاشمی در کنار هم نشستند. سخنان آنها آرام‌تر از آن بود که دیگر اعضای مجمع بتوانند صدای آنها را بشنوند

می‌توان آنچه که لازم بود هاشمی و روحانی درباره آنها سخن بگویند را این‌گونه دسته‌بندی کرد: ۱- شفاف‌سازی درباره فیش‌های نامتعارف حقوقی و آگاهی بخشی به جامعه درباره ریشه صدور چنین فیش‌هایی ۲- افشاگری درباره ماهیت فعالیت‌های اتاق تخریب دولت و مرکز فرماندهی در این اتاق‌ها ۳- در میان گذاشتن نتایج حاصل از برجام و دلایل نفی کامل آن از سوی دلواپسان ۴- نگرانی از دو دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری روحانی و حذف اندیشه دلواپسانه‌ از طریق خواست و اراده مردم ۵- تشریح دلایل مساعد نبودن وضعیت بازار در برخی حوزه‌ها

آرمان: طرفداران آقای روحانی انتظار دارند مصلحتها و دوستی‌ها در اداره کشور کنار گذاشته شود و کسانی روی کار بیایند که جای دفاع از آنها وجود داشته باشد، تا موجب قهر مردم با صندوق‌های رأی یا اختلاف نظر بین طرفداران روحانی در انتخابات آینده نشود.

مردم‌سالاری: آیا مسئولان امر می‌دانند که کالاهای قاچاق را چه کسانی و از کجا وارد می‌کنند یا نه؟ اگر نمی‌دانند، باید در مدیریت‌شان شک کرد و امور را به کسانی سپرد که می‌دانند و در مسئولیت خود ملاحظه ریز و درشت نمی‌کنند و چنان‌چه می‌دانند و اقدامی نمی‌کنند که ظلم است و بیش از آن که به فکر آبروی دین و کشور باشند کلاه خود را محکم نگه می‌دارند که باد نبرد

روزنامه‌های باند رفسنجانی علاوه بر هشدار به حسن روحانی، به باند رقیب هم با زبان غیرمستقیم هشدار داده و تهدید به رو کردن موارد فساد باند رقیب کرده‌اند:

آرمان: آنچه مسلم است، این است که حمله به دولت در ماه‌های اخیر شدت گرفته است... برای نمونه این‌که در روز‌های اخیر شاهد بودیم توکلی باز تیغ از نیام برکشیده و اشاره به توافقات و قراردادهای بین وزارت نفت و شرکتهای خارجی دارد، در این راستا قابل بررسی است.

توکلی یک بار مطرح نکرد که در نتیجه فقدان سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی در ۱۰ سال چقدر ضرر کردیم و به جای آن و در حالی که هنوز شرکت غربی پایش به فرودگاه نرسیده، بیانیه صادر می‌کند. با توجه به این هجمه‌ها جا دارد در وهله نخست در شرایط فعلی، رئیس دولت اصلاحات، آقای هاشمی و چهره‌های اصلاح‌طلب واقعاً هر چه پررنگ‌تر و قرص و محکمتر پشت روحانی و دولت او بایستند. دوم این‌که اصول‌گرایانی که تصور می‌کنند با تخریب دولت ۱۹ میلیون رأی در سبد آنها ریخته می‌شود سخت در اشتباه هستند.

آرمان: اسحاق جهانگیری: انگار کسانی که این شرایط را به‌وجود آوردند، طلبکار شده‌اند؛ یادشان رفته چه حجم منابعی داشتند و چگونه منابع کشور را هدر دادند. خوشحال می‌شویم که اگر در مسیری منحرف شدیم، با تذکر رهبری به مسیر اصلی برمی‌گردیم و هیچ علاقه‌یی نداریم هزینه‌ای بر دوش رهبری بگذاریم و تمامی تصمیمات و مسئولیت کارها در دولت، با خود دولت است و هیچ هزینه‌ای روی دوش رهبری نخواهیم گذاشت.

آرمان: نماینده سابق مجلس گفت: د ر حال حاضر پرداختهای غیرمتعارف بهانه‌یی برای تخریب دولت آقای روحانی از سوی مخالفان شده است. درست است که روحانی و دولت ایشان باید با اشراف بیشتر و اصلاح مقررات زمینه این سوءاستفاده‌ها را از بین می‌بردند اما فراموش کردن تخلفات مالی بزرگ در دولت احمدی‌نژاد و بزرگ کردن این مسأله به اندازه‌ای که موجب تطهیر احمدی‌نژاد و تیمش شود، توجیه اخلاقی و منطقی ندارد... طرفداران آقای روحانی انتظار دارند مصلحتها و دوستی‌ها در اداره کشور کنار گذاشته شود و کسانی روی کار بیایند که جای دفاع از آنها وجود داشته باشد، تا موجب قهر مردم با صندوق‌های رأی یا اختلاف نظر بین طرفداران روحانی در انتخابات آینده نشود.

ابتکار: چالش پیش روی دولت و دست آویز مخالفان آن، اقتصاد ایران است. مخالفانی که بدون در نظر داشت نقش عاملیت در ویرانیهای به ارث رسیده، سهم تقصیر خود در کند شدن روند احیای اقتصاد ایران را نیز نادیده می‌گیرند.

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای نیز با ابزار فساد و اشرافیگری به باند رقیب تاخته اند:

کیهان: که مبارزه با فساد و حقوق‌های نجومی «دستان پاک» می‌خواهد و کسانی که حتی شائبه رانت خوری و دریافت پاداشهای نجومی را داشته باشند، نمی‌توانند مسئول چنین امر مهمی شوند، چه برسد که اسناد فساد آنها فاش شده باشد!.

وقتی دستان متولیان مبارزه با فساد ناپاک باشد، چنین دستان آلوده‌ای، کسانی را که شکم‌های خود را از بیت‌المال پر کرده‌اند، «امانتدار بزرگ بیت المال» می‌خوانند و می‌گویند: «پرداخت‌های حقوق‌های نجومی برای مقابله با فسادهای بیشتر، ضروری است و برخورد با حقوق‌های نجومی خود موجب فساد می‌شود»!. سبحان‌الله! این توجیهات تداعی‌کننده سخنان پدر معنوی این جماعت اشرافی است که می‌گفت برای ساختن یک سد، حیف و میل صدها میلیون تومان و برای توسعه، له شدن مردم اشکالی ندارد!.

کیهان: اصغرزاده: از نگاه مردم دولت فاقد صلاحیت اخلاقی شده است

دولتی که به مردم می‌گوید یارانه 45هزار تومانی نگیرید اما نمی‌تواند به مدیرانش بگوید شما هم باید فداکاری کنید، فاقد صلاحیت اخلاقی می‌شود... تصویری از یک دولت فشل و ضعیف در ذهن مردم دارد شکل می‌گیرد.

برجسته کردن ناکارآمدیهای دولت روحانی در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع مقالات متنوعی را به خود اختصاص داده است:

کیهان: دولت پس از برجام فقط گفتار درمانی کرده است

«روحانی در مرحله پسابرجام بیشتر گفتار درمانی کرده و در واقعیت توفیق چندانی نداشته است. »

اسدالله عسکراولادی در گفتگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: دولت در مهار تورم و گرانی عملکرد قابل قبولی نداشته و موفق نشده گرانی کالاهای مورد نیاز مردم را کنترل کند. دولت به‌صورت نمادین تورم را کنترل کرده و نه به‌صورت واقعی. مردم هنوز با مشکلات متعددی در زمینه خرید کالاهای اساسی و ضروری خود مواجه هستند.

برجام موضوع دیگری است که روزنامه‌های باند خامنه‌ای برای حمله به باند رفسنجانی-روحانی آن را دستاویز کرده‌اند، در این حملات بیش از جنگ قدرت، ابراز وحشت از نتایج زهر خوران رژیم ناخواسته برجسته شده است:

جوان: جای این سؤال هست که چرا گشایش‌هایی که سال پیش در چنین روزهایی مرتباً وعده داده می‌شد- و حتی برخی در این مسیر راه مبالغه را در پیش می‌گرفتند- اکنون چرا تحقق نیافته است؟ به عبارت دیگر چرا آمریکایی‌ها با نقض برجام، مسیر خدشه‌دار کردن آن را هموار می‌سازند؟ آیا مسیر «برجام» برای آنها دیگر مطلوبیتی ندارد یا آن‌که مسأله چیز دیگری است!... به‌وضوح می‌توان گفت سلطه‌گران طرف ایرانی را ناچار به توافق می‌دانستند و اکنون نیز تداوم برجام را برای ایران اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌کنند... در این‌که آمریکایی‌ها به برخی جریانهای سیاسی در داخل امید بسته‌اند، شکی وجود ندارد، اما به آن معنا نیست که حاضرند برای تداوم قدرت آنها هر هزینه‌ای بکنند. اصولاً رفتار سلطه‌گران در این چارچوب بوده است که به آسانی به نزدیک‌ترین متحدان خود خیانت کرده‌اند. مروری بر سرنوشت برخی حکام منطقه که نزدیک‌ترین گرایش را به غرب و به‌ویژه آمریکا داشته‌اند، به خوبی نشان می‌دهد این رفقای چشم آبی تا چه حد «نیمه راه» هستند.

بسیاری از جمله برخی چهره‌های جریان متمایل به غرب، از سه سال پیش هر روز منتظر آن گشایش حداقلی بوده‌اند که قرار است شتاب‌دهنده مسیر تعامل و تثبیت‌کننده غرب‌گرایان در سیاست داخلی باشد. از آن مهم‌تر اینکه، بخش قابل توجهی اکنون فهمیده‌اند که این وعده سرابی بیش نبوده و البته قلیلی هنوز چشم به راه هستند.

وطن امروز: اصل ماجرا این است که بناست دولت در مدت یک سال تغییراتی در نظام بانکی و پولی کشور انجام دهد تا دغدغه‌های پسابرجامی آمریکایی‌ها در حوزه «پولشویی و تروریسم» برطرف شود! دغدغه‌هایی که به واسطه تفاوت عمده ارزش‌ها و اصول حاکم بر سیاست خارجی ایران هیچ نسبتی با رفتار فرامنطقه‌یی ایران و مناسبات

پولی- مالی داخلی متناظر بر آن ندارد و طبیعی‌ترین نتیجه آن ایجاد درگیری بیهوده در درون نظام است... تعاملات بانکی ایران با گروه‌های مقاومت منطقه و بازوان نظامی کشور در عملیات بسیار مهم زمینگیر کردن دشمن در هزار کیلومتری مرزهای کشور، در اختیار حامیان داعش قرار می‌گیرد تا «خاورمیانه جدید» با شکست ایران در داخل مرزها، فرصت زایش بیابد! هر چند دفاعیات ارائه شده توسط مدیران بانک مرکزی این موارد را توجیه می‌کند اما جمع‌بندی موضوع در کنار تحرکات بانک مرکزی و خزانه‌داری آمریکا زنگ خطر «نقض امنیت ملی» را برای شبکه فراملی حافظ امنیت کشور، به صدا درمی‌آورد، چرا که اصولاً هدف آمریکا از گروگانگیری بدیهی‌ترین شرط برجام، یعنی رفع تحریم‌ها، کمک به ایران در «مبارزه با فساد اقتصادی» که نمی‌تواند باشد! فراموش نکنیم حزب‌الله لبنان از منظر وزارت خزانه‌داری آمریکا «گروهی تروریستی» است. الحشدالشعبی یا بسیج مردمی عراق که داعش را از 20 کیلومتری مرز ایران تا مرز اردن عقب رانده، متهم به «پاکسازی قومیتی» است و ارتش سوریه که از دست دادن داعشی‌های آسیای میانه، شمال و غرب ترکیه به یکدیگر ممانعت به‌عمل آورده و داعش را در جولان و مرز رژیم غاصب صهیونیستی زمینگیر کرده است، «متهم به جنایات جنگی» است. به این لیست نام وزارت اطلاعات، صدا و سیما و دهها مرکز و سازمان مهم حاکمیتی و مجموعه‌یی از دانشگاهها و مراکز رشد علمی کشور همراه با نام قریب به 200نفر از متخصصان و مسئولان کشور را اضافه کنید که در لیست تحریم‌های ضدتروریسم آمریکا قرار دارند و اکنون در بانکهای کشورمان حساب بانکی دارند!

وطن امروز: «برجام برای ما عزت آورد... ما به اینها می‌گوییم آثار برجام، کاری ندارم دیگران چه می‌گویند و چگونه می‌فهمند» . این سخنان را رئیس‌جمهور هفته قبل در شرایطی بیان داشت که بیش از یک سال از نهایی شدن برجام و بیش از 6ماه از اجرایی شدن آن می‌گذرد و هنوز نه خبری از لغو تحریم‌هاست و نه برجام تاثیری در زندگی واقعی مردم داشته است. جناب روحانی در حالی می‌گوید برجام برای ما عزت آورد که چندی قبل رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود: «از طریق دیپلماسی، برنامه هسته‌یی ایران را تعطیل کردیم. » و کلینتون ابراز داشته بود: «افتخار می‌کنم بدون شلیک یک گلوله، روی برنامه هسته‌یی ایران چفت و سرپوش گذاشتیم. » و جان کری گفته بود: «برای نوه‌های‌تان بگویید چگونه در یک اتاق «ظریف» را تسلیم کردم» .

وحشت از شقه درونی نظام در بطن حمله به باند رقیب در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود:

رسالت: نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: نباید با یکی دو برخورد متقابل میدان را خالی کرد و در همه حال سعی کنید حتی در سازمان اداری خود اگر مسئولی با شما برخورد کرد وظیفه خود را نسبت به این دوفریضه مهم انجام دهید. وی با اشاره به این‌که دشمن همیشه سعی می‌کند با نفوذ در جبهه خودی موجبات شکست نظام را فراهم و بین نیروهای کارآمد رخنه ایجاد کند گفت: در جنگ صفین نقشه مهم عمرعاص نفوذ در نیروهای سپاه

علی (ع) و جذب آنها بود که با یک جنگ نرم حساب شده موفق به این کار شد و لشکریان امام شکست را متحمل شدند.

مردم‌سالاری: امیر محبیان فعال سیاسی اصول‌گرا و تئوریسین این جریان در مصاحبه‌ای که با ایلنا داشته، در پاسخ به این سؤال که «پس از ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد شخصیت‌های اصول‌گرا اعتمادبه‌نفس پیدا کردند که آنها هم می‌توانند رئیس‌جمهور شوند؛ این مسأله چقدر در عدم اجماع این جریان تاثیرگذار بوده است؟» گفته است: «آنچه که اجماع را در میان اصول‌گرایان به نسبت قبل دشوار کرده است؛ ضعف ضریب نفوذ نهادهای مؤثرمرکزی است که قبلاً ضریب نفوذ بالایی داشتند ولی حالا کاهش یافته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/54ab89ac-d145-4fa8-845b-fcf0dc019f29"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات