728 x 90

سوريه,

حلب در خون و آتش و محاصره + تصویر

-

 -
-
تلویزیون الجزیره8مرداد95 گفت: منابع نظامی در سوریه اعلام کردند نظامیان اسد در پناه بمبارانهای روسیه محله بنی زید در حلب را که دروازه شمالی شهر بحساب می‌آید اشغال کردند. بعد از آن هواپیماهای اسد با پخش اطلاعیه از اهالی خواسته‌اند که این محله را ترک کنند.
 


در همین رابطه وزیر دفاع روسیه گفت: ارتش روسیه و اسد سه معبر را برای خروج غیرنظامیان و یک معبر را برای گروه‌های مسلح باز خواهند کرد که شهر حلب را ترک کنند.

 
در این رابطه تلویزیون الجزیره با بسام جعاره نویسنده و خبرنگار سوری گفتگویی انجام داده است.

تلویزیون الجزیره: وزیر دفاع روسیه می‌گوید که معبرهای امنی را برای اهالی حلب باز می‌کنیم از نظر شما این به چه معنی است.
 

بسام جعاره: بگذارید که ابتدا بگویم سوریه توسط روسیه اشغال شده و به همین دلیل است که امروز این‌گونه صحبت می‌کنند.
 


قبل از این صحبت‌ها توسط روسیه، سرگیی لاورف اظهارات خطرناکی داشت و تمامی رویدادهایی که در خاک سوریه اتفاق می‌افتد را تفسیر کرد. او به زبان خودش گفت موضوع اصلی در سوریه موضوع ایجاد تعادل قوای فرقه‌یی است. معنی‌اش این است که اگر اقلیت در سوریه 4 میلیون نفر باشد طرف مقابل هم می‌بایست 4 میلیون نفر باشد و باقیمانده سرنوشتشان یا کشته شدن است یا آوارگی.

امروز آنها در مورد عملیات انسان‌دوستانه صحبت می‌کنند ولی باید با صراحت بگویم این یک عملیات پاکسازی فرقه‌یی است، پاکسازی فرقه‌یی نه تنها در حلب بلکه در سراسر سوریه. اجازه بدهید که صحبتهای جان کری در سه روز پیش را هم بگویم. او گفت داریم نتایج توافق با روسیه را لمس می‌کنیم.
 


معنی این حرف این است که محاصره و مسدود کردن جاده کاستلو نتیجه توافق میان روسیه و آمریکا بوده.

می‌توانم به این چیز دیگری را هم اضافه کنم که هر دو طرف بر روی محاصره کار می‌کنند، روسیه بمباران می‌کند و شبه‌نظامیان و سپاه پاسداران رژیم ایران پیشروی می‌کنند و از طرف دیگر آمریکا از نیروهای محلی حمایت فراوانی کرد که در محاصره حلب شریک شوند چونکه آنها در نزدیکی جاده کاستلو حضور داشتند و از دیروز تمامی راههای کمک رسانی به حلب را قطع کرده‌اند.

در رابطه با معابر چهارگانه‌یی که وزیر دفاع روسیه از آن صحبت کرده بسام جعاره گفت: این موضع برای کاهش تنشی است که در افکار عمومی جهان به‌وجود آمده.
 


وقتی که آنها از معابر امن صحبت می‌کنند اولاً معابر امن وجود ندارد ثانیا به نفع روسیه نیست که مناطق امن ایجاد کند. اگر به سودش بود بیمارستانها را بمباران نمی‌کرد.

بگذارید با صراحت بگویم ما در این جنگ از چند شریک صحبت می‌کنیم.
 


در رابطه با گروه‌های اپوزیسیون هم بگذارید با صراحت بگویم و نمی‌خواهم کسی را تبرئه کنم. با اپوزیسیون سیاسی کاری ندارم. کسانی که مورد نظرم هستند کسانی هستند که در روی زمین می‌جنگند و از حلب دفاع می‌کنند در صورتی‌که بمبارانها متوقف شود و تنها دو ساعت بمباران متوقف شود آنها پیشروی می‌کنند و زمانی که هواپیماهای روسیه می‌آیند هم مجبورند که عقب‌نشینی کنند. با صراحت باید گفت طی چند روز گذشته 4هزار پاسدار رژیم از طریق دمشق به حلب آمده‌اند. هزاران شبه‌نظامی رژیم ایران و سپاه پاسداران به سوریه وارد شده‌اند. هواپیماهای روسیه حضور دارند، هواپیماهای رژیم هستند. رزمندگان ما فرشته نیستند، تسلیحات کافی هم ندارند ولی سؤال این است که آیا روسیه و رژیم اسد می‌توانند تا به ابد در این منطقه باقی بمانند.
 


وقتی که روس‌ها به سوریه آمدند گفتند جنگ سوریه یک تا سه ماه دیگر به پایان خواهد رسید ولی الآن دارند تقاضا می‌کنند که ناو هواپیمابر بیاید. معنی‌اش این است که جنگ روسیه به هدفی که داشته نرسیده.
 


بعد از این‌که حزب‌الله جنگ را شروع کرد رژیم ایران آمد، بعد از آن روس‌ها آمدند. هواپیماهای روسی آمدند.

این را به‌روشنی بگویم که محاصره حلب ادامه نخواهد داشت و حلب مطلقاً اشغال نخواهد شد. این گفته‌ها ناشی از احساسات نیست بلکه در روزهای آینده شاهد تغییراتی خواهیم بود.
 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1bda18e1-7bcf-4fbb-a8d4-8be90811836e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات