728 x 90

اخبار عراق,اعتراضات در عراق,

تظاهرات بزرگ در بغداد و ورود تظاهر کنندگان به داخل پارلمان عراق

-

 -
-
به گزارش رسانه‌های عراقی و بین‌المللی، امروز 11اردیبهشت 95 دهها هزار تظاهر کننده خشمگین در بغداد که خواستار ترمیم کابینه عراق و مبارزه با فاسدان بودند، به داخل منطقه سبز و ساختمان پارلمان وارد شدند.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: صدها تظاهرات کننده پارلمان این کشور را تسخیر کردند. فیلم داخل ساختمان جمعیتی را نشان می‌داد که دست افشان پرچمهای عراق را تکان داده و فریاد می‌زدند ”مسالمت، مسالمت “.
 
این اقدام تظاهر‌کنندگان پس از آن صورت گرفت که پارلمان، برای ادامه روند تصویب وزیران باقیمانده پیشنهادی از سوی نخست‌وزیر عراق، که سه‌شنبه گذشته در پارلمان شروع شده بود، به حد نصاب نرسید و به هفته آینده موکول گردید.
 
حیدر العبادی قرار بود امروز شخصاً در جلسه پارلمان حاضر شده و لیست باقیمانده وزیران جدید را به پارلمان ارائه دهد، عدم برگزاری جلسه پارلمانی و موکول شدن آن به هفته آینده خشم دهها هزار تظاهر کننده را که در میدان تحریر بغداد و در مجاورت منطقه سبز تجمع کرده بودند، برانگیخت.

تلویزیون الجزیره گفت: «تظاهر کنندگان به داخل منطقه سبز تهاجم کرده و وارد پارلمان شدند».

آنان خواستار ترمیم کابینه و محاکمه و مجازات فاسدان و در رأس آنها نوری مالکی شدند.

پیش از آن مقتدی صدر رهبر جریان صدر طی سخنانی خطاب به تظاهر‌کنندگان با اشاره به اقدامات بازدارنده پارلمانترهای باند مالکی در جریان تصویب ترمیم کابینه گفت:
... آنها اصل تکنوکرات مستقل را رد کردند. آنها خواست مردم و صدای آرام مردم را که خواستار اصلاحات و پایان بخشیدن به سهمیه‌بندی سیاسی و طایفی زشت بودند رد کردند. ... . آنها به‌خاطر حفظ کرسی‌هایشان خواهان ابقای سهمیه‌بندی هستند، تا این که نفوذ آنها بالاتر از صدای وطن و هموطنان باشد.

رهبر جریان صدر افزود: از همینجا من اعلام می‌کنم که مانند هر فردی از افراد مردم که مسئولیت اعاده حقوق به یغما رفته را پذیرفته‌اند به سهمیه‌بندی قبیح راضی نبوده و نیستم... همه بدانند انقلاب ما تا به آخر مسالمت‌آمیز است. مقتدی صدر در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: من می‌دانم که برادر حیدر العبادی از سوی طرفهای مختلف تحت فشار است.

خاطر نشان می‌شود روز گذشته نیز تظاهرات عراق در چهلمین هفته خود در بغداد و استانهای کربلا، نجف، ذیقار، میسان، بابل، بصره، المثنی و دیوانیه برگزار شد. تظاهر‌کنندگان خواستار محاکمه فاسدان، اصلاح قوه قضاییه و تشکیل دولت تکنوکرات شدند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/81cecedc-3010-4824-97dc-f0cf0ea231d1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات