728 x 90

آمريكاى جنوبى,دخالتهای ایران,

گزارشی ویژه از پرونده قتل قاضی شهید آلبرتو نیسمن در آرژانتین

-

گزارشی ویژه از پرونده قتل قاضی شهید آلبرتو نیسمن در آرژانتین
گزارشی ویژه از پرونده قتل قاضی شهید آلبرتو نیسمن در آرژانتین
نظریه ریکاردو سائنز دادستان دادگاه جنایی بوئنوس‌آیرس که طی آن بر قتل قاضی شهید آلبرتو نیسمن تأکید کرد، در محافل سیاسی و مطبوعاتی به‌عنوان عامل جدید و مهمی در تحقیقات بر سر این پرونده تلقی شده است.

گزارشی از مصاحبه سیمای آزادی با گابریل مارتینز براسسکو خبرنگار روزنامه کلارین
وی چندی پیش کتابی را درباره قتل قاضی نیسمن منتشر کرده است:
کتاب گابریل مارتینز براسسکو «خودکشی‌شده: قتل قاضی آلبرتو نیسمن» نام دارد؛ وی در شروع این کتاب این جمله را از قاضی نیسمن نقل کرده است: «نیسمن شاید حضور داشته باشد یا نداشته باشد، اما شواهد هم‌چنان موجود است».

براسسکو در این کتاب به بررسی وقایع مربوط به قتل قاضی نیسمن و ارتباط این موضوع با روابط دولتهای قبلی آرژانتین با رژیم آخوندی پرداخته است.

وی درباره ارائهٴ نظریه ریکاردو سائنز، به سیمای آزادی گفت:
(نظریه ) سائنز، اولین اعلام قضاییه آرژانتین است که می‌گوید نیسمن به قتل رسید؛ قاضی این پرونده «فین»، همواره فرضیهٴ خودکشی را مورد تحقیق قرار داده؛ سائنز ارشد قاضی «فین» است و حال باید تصمیم گرفته شود که آیا نظریه سائنز برای کنار زدن «فین» و احاله تحقیقات به دادگاه فدرال کافی است یا خیر.

براسسکو در بخش دیگری از این مصاحبه پیرامون تحقیقاتش درباره قتل نیسمن و عواملی که منجر به این جنایت شد، گفت:
همهٴ شواهد نشان می‌دهد که وقایع بسیار عجیبی در صحنهٴ جنایت رخ داد؛ من واقعاً بر این عقیده‌ام که نیسمن به قتل رسیده و این قتل مرتبط با اتهامات نیسمن علیه رئیس‌جمهور سابق کریستینا فرناندز، وزیر خارجه سابق هکتور تمیرمن و گروهی از مأموران (رژیم) ایران بوده است.

در کتاب «خودکشی‌شده»، نویسنده به توافق اتمی بین رژیم آخوندی و آرژانتین می‌پردازد و این‌که لغو این توافق چه تأثیری بر تصمیم رژیم برای دست‌زدن به جنایت تروریستی بمب‌گذاری سال 1994 در بوئنوس‌آیرس داشته است.

براسسکو در این رابطه گفت: نیسمن درباره روابط اتمی آرژانتین و (رژیم) ایران تحقیق کرد و بر این عقیده بود که این می‌تواند دلیل بمب‌گذاری سال 1994 آمیا با 85 کشته باشد.

تبادل اتمی بین آرژانتین و (رژیم) ایران در دهه 1970 شروع و در دهه 1990 تمام شد. در 1992 یک تاجر آرژانتینی از ارسال محموله تجهیزات برنامه اتمی از بندر کامپانا منع شد و معامله بین آرژانتین و (رژیم) ایران با ارزش 300 میلیون دلار به پایان رسید؛ 2سال بعد بمب در آمیا منفجر شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/090e38af-6e94-477b-a259-5d33f4f16cda"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات