728 x 90

با یاد مجاهد شهید غلامرضا خسروی

غلامرضا خسروی سوادجانی
غلامرضا خسروی سوادجانی

محل تولد: آبادان
شغل:
سن: 49
تحصیلات:
محل شهادت: گوهردشت کرچ
تاریخ شهادت: 11-3-1393
محل زندان: گوهردشت

زندگینامه شهید


مقدمه
غلامرضا خسروی سوادجانی زندانی مقاوم پس از سالیان طولانی شکنجه و اسارت به دست دژخیمان رژیم آخوندی حلق‌آویز شد. دژخیمان در طول سالهای گذشته غلامرضا را تحت شدیدترین فشارها و شکنجه‌ها قرار دادند تا او را در هم بشکنند و وادار کنند که از هواداری از مجاهدین دست بکشد، اما او تا آخرین ساعتهایی که در سلول انفرادی دست و پایش در زنجیر بود، داغ تسلیم و کرنش را بر دل دژخیمان گذاشت.
 

غلامرضا خسروی – سابقه مبارزاتی

غلامرضا خسروی در روز ۱۲سپتامبر ۲۰۱۳ در مصاحبه‌یی که متن آن به‌طور مخفیانه به بیرون زندان منتقل شد، گفت: به‌خاطر عدم همکاری با اطلاعات و عدم مصاحبه تلویزیونی علیه مجاهدین و افشای اعمال وحشیانه اطلاعات آخوندی به اعدام محکوم شدم.

غلامرضا در مورد سوابق خود گفت: «از سال 57با اوج گرفتن انقلاب ضدسلطنتی با سازمان مجاهدین خلق ایران آشنا شدم که این آشنایی بعد از پیروزی انقلاب به یک ارتباط مداوم و پیوسته تبدیل گشت و در نهاد دانش آموزی سازمان مشغول به فعالیت شدم که نهایتاً در مردادماه سال 60به همین دلیل دستگیر شدم، فعالیتم در شهرهاى آبادان، نورآباد ممسنی و کازرون بود. در مردادماه سال 60به اتهام هواداری فعال از سازمان مجاهدین خلق ایران در حالیکه 16سال داشتم دستگیر شدم. چهار سال در زندان سپاه پاسداران کازرون و یک‌سال هم به زندان عادل‌آباد شیراز تبعید شدم که آن دوران تؤام با زجر و شکنجه و سختیهای بسیار بود و در مرداد سال 65آزاد شدم. بعد از آزادی از زندان به‌رغم قبولی در کنکور ورودی دانشگاه از ادامه تحصیل محرومم نمودند و شرط ورودم به دانشگاه را قبول همکاری اطلاعاتی با وزارت اطلاعات قرار دادند که هیچ وقت آن را نپذیرفتم». 
او همچنین در رابطه با موضع سیاسی خود گفت: «از این‌که اعلام نمایم هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران هستم هیچ ترس و هراسی ندارم و بگذار به‌خاطر این هواداری و بغض و کینه ضدانسانی رژیم نسبت به سازمان و هوادارانش به چوبه‌دار سپرده شوم. باشد که پرچم شرف و آزادگی خلق قهرمان ایران باشم و شهادتمان موجب سرنگونی هر چه سریعتر این رژیم ضدبشری گردد».
 

غلامرضا خسروی – نامه‌ها

تعدادی از نامه‌های مجاهد قهرمان غلامرضا خسروی که نمایانگر عشق و احساسات عمیق او به آزادی مردم ایران و آرمانهای مجاهدین می‌باشد در زیر آورده شده است:
رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت خواهر مجاهد مریم رجوی 
با سلام و درودهای بیکران 
پس از 15روز و با بازگشت به بند350از سلولهای 240زندان اوین، در جریان تلاشهای مستمر و پیگیر شما در حمایت از حقوق زندانیان مظلوم و بی‌دفاع و آسیب دیده از یورش وحشیانه مزدوران رژیم ضدبشری آخوندی قرار گرفتم. 
لذا برخود دیدم تا از همه مجاهدتهای شما و سایر خواهران و برادران مجاهدم و اعضا و وابستگان شورای ملی مقاومت تشکر و قدردانی نمایم. باشد تا این رنجها و شکنجها ره به پیروزی نهایی مردم ایران که همانا استقرار دموکراسی و آزادی است باز نماید. 
سلام بر خلق ـ سلام بر آزادی 
فرزند کوچک خلق قهرمان ایران ـ غلامرضا خسروی 11اردیبهشت 1393
 

بنام خدا و به‌نام آزادی
آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی
دست خود ز جان شستم از برای آزادی
راه رهایی؛ راه خدا و خلق؛ راه تکامل و تعالی و نیل به جامعه‌ای آزاد و رها پر فراز و پر نشیب است؛ با رنجها و شکنج ها و مصائب بسیار؛ با گردنه‌ها و راهزنان و شب‌پرستان بی‌شمار. طی این مسیر پر مخاطره جز با فدای حداکثری میسر نمی‌گردد. فدایی مستمر و مداوم؛ هر زمان چیزی را باید فدا نمود؛ پدر، مادر، همسر، فرزند، مال و دارایی و در یک کلام همه چیز را و سبکبال پرواز نمود؛ پروازی بلند و با چشم‌اندازی وسیع و پهناور تا هماره تاریخ. و من المومنین الرجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلاً. و از مومنان کسانی هستند که بر عهد و پیمانی که با خدا دارند صادق و استوارند پس از آنان کسانی بر عهد و پیمان خود وفا نموده (تا شهادت) و کسانی نیز منتظر آن لحظه شگفت‌انگیزند بدون آن که تغییر و تبدیلی در عزم و اراده‌شان ایجاد گردد. امیدوارم همواره سربلند و سرفراز و پرتلاش باشید.

(برادر کوچک شما غلامرضا خسروی) ۲۰/۵/۹۱بند 350-زندان اوین.

 

غلامرضا خسروی – خاطرات هم‌بندان

زندانی سیاسی سعید ماسوری در زندان گوهردشت درباره شهادت مجاهد قهرمان غلامرضا خسروی نامه‌یی نوشته است که فرازهایی از از آن از این قرار است: 
با سلام و درودی به بلندای تاریخ، ساعت دو و نیم شب است، یکشنبه ١١خرداد ٩٣، ای کاش که تو این نامه را برای من می‌نوشتی، ای کاش… 
می‌دانم که هنوز زنده‌ای و احتمالاً ایستاده به نماز، بدون ذره‌یی تزلزل و بی‌هیچ شک و تردیدی، همان‌طور که حسرت یک کلمه تأسف و پشیمانی را حتی در ازای جانت، به‌رغم همه اصرارهایشان، بر دل آنها گذاشتی و طبق معمول می‌خوانی که: «الحمد للّه الّذی هدانا لهذا». (سپاس خدا را که ما را به این مقام راهنمایی کرد. (سوره اعراف ایه ٤٢).... راستی الآن با خود و خدای خود چه می‌گویی؟ شاید با خود می‌خوانی: «من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا اللّه علیه فمنهم من قضیٰ نحبه و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلًا» (و از مومنان گروهی بر عهد و میثاق خود وفا کردند و گروهی دیگر در صف انتظارند بدون هیچ تغییر و تبدیلی. (سوره احزاب آیه ٢٣) و تو اکنون و تا لحظاتی دیگر از صف منتظرین به صف وفا کنندگان به عهد و میثاق در می‌آیی. «و یا لیتنی کنت معک» (ای کاش من هم با تو بودم). و رستگار می‌شدم که رستگاری ما جز در سرافراز و سربلند نگه‌داشتن ملت و آیینمان نبوده و نیست، تا آنچه که از مردممان دریغ شده به آنها برگردانیم... برادر عزیزم غلامرضا! دیگر مطمئن شدم که هرگز این نامه را نخواهی خواند چون اخبار خبر اعدام تو را به‌عنوان یک ”منافق“ و ”جاسوس بیگانه“ خبر داد. خوشا به سعادتت که همان اتهاماتی را بر تو زدند که به مولایمان علی و سرورمان حسین می‌بستند و بر فراز پل بغداد بر پیشوایمان امام موسی کاظم و خلاصه بر همه انسانهای آزاده و آزادیخواه. 
سعید ماسوری١١خرداد ١٣٩٣زندان رجایی شهر

 

نامه زندانی سیاسی علی معزی

لختی درنگ کنیم این‌جا و یاد کنیم زان آتشی که در دل خاک آشیان گرفت.
طی مدت همبندی و هم اتاقی بودن با غلامرضا خسروی در بند 350اوین آنچه از او در یاد و خاطرم نقش بسته همه حول دفاع از شرف و هویت و ایمان راسخ اوست از ۲سال پیش که حکم اش تأیید و آماده اجرا بود، بعضی از زندانیان بند ۳۵۰سعی می‌کردند او را به کوتاه‌آمدن از مواضع و نوعی تسلیم ولو درحد یک جمله شفاهی دوپهلو وادار سازند و تلاش می‌کردند او را مطمئن سازند که در اینصورت حکمش شکسته خواهد شد. ولی هیهات که‌شأن و جایگاه غلامرضای قهرمان بسیار بالاتر از این حرفها بود و در پاسخ این‌گونه اشخاص می‌گفت آیا شما می‌دانید که همین نصیحت ها و درخواستها را مأموران رژیم هم از زندانیان به‌عمل می‌آورند. و در ثانی آیا فکر می‌کنید ما هیچ‌گاه از دنیا نخواهیم رفت و آیا نمی‌بینید من که اکنون آماده شهادت هستم از بسیاری از آنها که به عمر خود مطمئن‌اند با عشق و نشاط و کارایی بیشتری به زندگی روزمره فعلی خود مشغولم… به یاد می‌آورم که غلامرضا هر وقت کسالتی پیش می‌آمد می‌گفت مگر دست خودمان است مگر ما اجازه داریم که مریض شویم ما همیشه باید سالم و سرحال باشیم وقتی روح اراده کند بدن باید اطاعت کند... دربند ۳۵۰غلامرضا همیشه یک آرم مجاهدین که خود روی مقوا ترسیم کرده بود داخل بوفه‌اش بالای سرخود نصب کرده بود یادش گرامی و درجاتش عالی باد....
 

غلامرضا خسروی – دژخیمان و موضع رژیم

در روز اعدام شهید قهرمان غلامرضا خسروی، خدابخشی معاون جنایتکار دادستانی تهران، شخصاً در صحنه اعدام در زندان گوهردشت کرج حضور داشته است. این دژخیم در روز اعدام غلامرضا خسروی، به خانواده این شهید گفته است بله او را اعدام کردیم.

دژخیم خدابخشی طی دوران بعد و قبل از یورش به بند 350اوین مشغول توطئه و جمع‌آوری اطلاعات در مورد زندانیان سیاسی فعال بوده است.
وزارت‌خارجه رژیم آخوندی در واکنش به‌هشدار وزارت‌خارجه آمریکا بعد از اعدام غلامرضا خسروی جرمهای بی‌اساس جدیدی در توجیه اعدام غلامرضا خسروی مطرح کرد.

 

غلامرضا خسروی – فراخوانهای ممانعت از اعدام

تلاشهای گسترده‌یی در سطح داخلی و خارجی جهت توقف اعدام غلامرضا خسروی به‌عمل آمد ازجمله:
بیانیه مطبوعاتی عفو بین‌الملل31مه 2014، فراخوان برای توقف اعدام غلامرضا خسروی
222تن از فعالان سیاسی، مدنی، هنری و حقوق‌بشری داخل کشور با امضای نامه‌یی از نهاد‌ها و سازمانهای بین‌المللی خواستند تا مانع اعدام غلامرضا خسروی شوند.

 

غلامرضا خسروی - مریم رجوی

رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران، مریم رجوی، شهادت قهرمانانه مجاهد خلق غلامرضا خسروی سوادجانی پس از تحمل ۱۲سال اسارت و شکنجه در زندانهای رژیم آخوندی را به خانواده و بستگان داغدارش، به همه مجاهدین و اعضای خانواده بزرگ مقاومت ایران و به زندانیان سیاسی و همبندان مقاوم او تسلیت و تهنیت گفت و افزود: 
«رژیم پلید یزیدی، عامدانه در سالروز میلاد امام حسین، به اعدام زندانی مقاوم و قهرمان غلامرضا خسروی از نوادگان و رهروان راستین راه تاریخی سید الشهدا «منادی هیهات منا الذله» مبادرت کرد. 
اعدام برای انتقام از زندانیان بند 350و دیگر زندانیان مقاوم در همه زندانهای رژیم در خرداد ماه در آستانه 30خرداد صورت گرفت. شکنجه‌گران اوین او را محرک اصلی اعتراض و خیزش زندانیان مقاوم بند 350می‌دانستند. از این پیشتر غلامرضا خسروی چندین بار در معرض اعدام قرار گرفته بود اما هر بار به‌خاطر اخطارها و اعتراضات بین‌المللی و نگرانی رژیم از برانگیختگی افکار عمومی متوقف شد. دژخیمان خامنه‌ای اجرای این حکم جنایتکارانه را پس از حمله وحشیانه به او و دیگر زندانیان سیاسی بند350اوین، ابلاغ کرده بودند».
 

غلامرضا خسروی- رسانه‌ها

اعدام وحشیانه غلامرضا خسروی بازتاب گسترده‌یی در رسانه‌های بین‌المللی داشت:
روزنامه تایمز لندن: «گروه‌های حقوق‌بشری اعدام یک مبارز برجسته اپوزیسیون در ایران را - که به‌رغم اعتراضها و فراخوانهای قبلی (رژیم) تهران برای لغو این حکم صورت گرفت محکوم کردند. 
روزنامه لس‌آنجلس تایمز: « (رژیم) ایران یک زندانی مرتبط با گروه برجسته اپوزیسیون را به‌رغم فراخوان عفو بین‌الملل اعدام کرد». 
خبرگزاری فرانسه: «روز دوشنبه، یک روز بعد از اعدام یک زندانی سیاسی که به‌رغم نگرانی‌های بین‌المللی حلق‌آویز شد، ایالات متحده مجدداً نگرانی خود را نسبت به تعداد «بالای» اعدامها در ایران ابراز کرد». 
واشینگتن فری بیکون: «به گفته منابع نزدیک به غلامرضا خسروی، مقامهای رژیم ایران در آوریل 2012، حکم حبس ابد او را به اعدام تغییر دادند و بعد از این‌که خسروی حاضر نشد طی مصاحبه‌های علنی، سازمان مجاهدین خلق ایران را محکوم کند، روز یکشنبه (حکم اعدامش را) به‌اجرا گذاشتند.
 

غلامرضا خسروی- محکومیتهای داخلی و بین‌المللی

اعدام جنایتکارانه غلامرضا خسروی موج گسترده‌یی در محکومیت این عمل ننگین در داخل کشور و سطح بین‌المللی را برانگیخت.

در سطح بین‌المللی:
بیانیه 18عضو سنای اسپانیا - اجلاس رسمی مجلس اعیان انگلستان - محکومیت دولتهای آلمان و آمریکا – 4گزارشگر ویژه سازمان ملل مربوط به حقوق‌بشر - عفو بین‌الملل....

شماری از این جوامع و تشکلهای ایرانی عبارتند از:
خارج کشور:
انجمن حمایت از زندانیان سیاسی (هلند) - انجمن مدافعان حقوق زندانیان سیاسی در ایران - انجمن علیه شکنجه و اعدام -انجمن فرهنگ و هنر... 

داخل کشور:
جمعی از مهندسان کرمانشاه و سنندج - زندانیان سیاسی از زاهدان و تهران - جوانان قائمشهر -

کارکنان ایران خودرو -تعدادی از خانواده‌های شهدا سالیان اخیر....

نتیجه:
رژیم ضدبشری با اعدام جنایتکارانه مجاهد قهرمان غلامرضا خسروی ضربه سنگینی به خودش را به جان خرید. چرا که این رژیم از نفس افتاده که روی زانوان خونین پشت میز مذاکره قرار گرفته است، بسیار نیازمند آن بود که با ژستهای اعتدال‌گرایانه و حقوق‌بشری یک چهره انسانی از خود ارائه کند؛ اما این اعدام تمام این بساط شعبده را به هم ریخت و رنگ و لعاب اعتدال را از صورت دژخیمان شست و برد.

 

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f7be5893-a902-4da4-a891-7b5c3bf34338"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات