728 x 90

يارانه ها,

یارانهٴ نقدی و ترس، تردید و ناتوانی رژیم در قطع یا پرداخت آن

-

یارانه
یارانه
سرگیجه‌یی که رژیم در تناقض پرداخت یا قطع یارانه‌های نقدی دچار آن شده و ضد و نقیض‌گویی‌های مقامهای حکومت چنان آشکار است که تلویزیون رژیم هم ناچار صراحتاً به آن اعتراف می‌کند:
مجری: ”حذف یارانه پر درآمدها، خبری که از صبح امروز روی خروجی خبرگزاریها قرار گرفت و به موضع‌گیریهای متفاوتی مواجه شد... ایرج ندیمی آن را تأیید کرد و گفت: یارانهٴ فروردین برخی ثروتمندان طبق دستور دولت و مطابق طبقه‌بندی بانکهای اطلاعاتی انجام شد. ابراهیم نکو دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: یارانهٴ اولین گروه یارانه بگیرها از فروردین حذف شد. مجلس هم گفت: یارانه اولین گروه یارانه بگیرها از فروردین حذف شد. مدیر روابط عمومی سازمان هدفمندی یارانه‌ها این خبر رو نه تأیید یا تکذیب نکرد، اما گفت مسئول شناسایی و حذف یارانه‌ها وزارت تعاون کار است و پاسخگوی این موضوع هم سخنگوی دولت است. سرپرست دفتر مطالعات وزارت کار با تأیید حذف یارانهٴ بخش از پردرآمدها از ابتدای سال 94 درباره نحوه شناسایی پردرآمدها گفت: فرمول این کار نهایی شده و برای حذف تدریجی به دولت ارسال خواهد شد. معاون مرکز ملی آمار ایران هم گفت پس ازتشکیل سازمان هدفمندی یارانه‌ها مرکز آمار از اعلام نظر درباره دهکهای کم منع شد… .. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت از اختصاص روزانه 125میلیارد تومان جهت تأمین یارانه نقدی خبر داد و گفت تأمین منابع یارانه نقدی صنعت نفت را له کرده“. (تلویزیون 940131)
در حالی‌که تلویزیون رژیم تصویر نسبتاً روشنی از آشفتگی و سرگیجه رژیم در مورد پرداخت یا عدم پرداخت یارانه‌های نقدی می‌دهد، علت تناقض گویی‌های مستمر مقامات حکومتی در این رابطه چه می‌تواند باشد؟ آیا این یک بازی با مردم برای حذف کامل یارانه‌هاست؟ یا جنگ و جدال و رقابت باندهای درون رژیم بر سر نمایش انتخابات در اسفند ماه آینده است؟ یا علت دیگری دارد؟ مواضع مهره‌های رژیم به این سؤال پاسخ می‌دهد.

تلویزیون رژیم 940131: مجری: آیا یارانه 5 طبقه افراد ثروتمند جامعه قطع شده است؟
مصباحی مقدم ": البته تعبیر 5 دهک دقیقاً درست نیست چرا که صحبت از پر درآمدها است، پردرآمدها 5 دهک جامعه ما نمی‌شوند بلکه اگر خیلی خیلی اوج بگیره 3 دهک رو فرا می‌گیره، 3 دهک ثروتمندترین خانوارها… .. ما با یک مشکل جدی در پرداخت یارانه‌ها روبه‌رو هستیم اون مشکل کمبود منابع برای این پرداخته... .. اصل مسأله ببینید این پرداخت یارانه‌ها به این شکلی که اتفاق افتاد بنیان غلطی بود که گذاشته شد من خیلی صریح و شفاف می‌گویم… .. بحث این است که اجرای این قانون مصیبتی را به‌وجود آورده برای اقتصاد کشور که بیش از ظرفیت عمرانی سالانه کشور ما داریم یارانه پرداخت می‌کنیم“..

از حرفهای این آخوند حکومتی می‌توان فهمید که اولاً این‌که شمار خانوارهای غیرنیازمند 5دهک است، حرفی لغو و یاوه است. آخوند مصباحی در مورد این‌که حتی تعداد این خانوارها به 3دهک برسند هم تردید دارد.

واقعیت دیگر این است که رژیم مفلس و درمانده، به قول آخوند مصباحی دچار مصیبت است و به قول زنگنه وزیر نفت، دارد زیر بار یارانه له می‌شود. اما واقعیت مهمتری هم وجود دارد:
مجری: ”پس چرا این اجراییش سرعت بخشیده نمی‌شود؟ ”
مصباح مقدم: ”من بنظرم می‌آد که یک موانع اجتماعی وجود داره.. … . موانع اجتماعی مثل این‌که مثلاً اگر ما یارانه عده‌یی را حذف کنیم اینها در انتخابات ممکن است که اعتراض خودشان را به‌عنوان عدم مشارکت در رأی‌گیری نشان بدهند“.

اگر چه آخوند مزبور با شیادی می‌خواهد خشم و اعتراض اجتماعی را کوچک‌نمایی کرده و آن را نگرانی از عدم شرکت در نمایش انتخاباتی وانمود کند، اما وحشت رژیم از انفجار اجتماعی و از ارتش گرسنگان است. چرا که رژیم بیش از80درصد مردم ما را به زیر خط فقر رانده است. این واقعیت سال گذشته هنگامی که بحث خودانصرافی مطرح شد، از پرده بیرون افتاد. بنابراین شناسایی و حذف یارانه بگیرها، با ساز و کار فاسدی که رژیم دارد، اساساً مقدور نیست و حتماً در جریان حذف، تعدادی از خانوارهای نیازمند هم حذف می‌شوند و این می‌تواند پیامدهای بسیار خطرناکی برای رژیم داشته باشد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba785a8f-2cea-4c84-9af2-ea327cea6cb2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات