728 x 90

اخبار يمن,

هشدار جدی به رژیم، در فضای جنگ یمن

-

درگیریهای یمن
درگیریهای یمن
با شروع مرحله جدید در جنگ نظامی یمن، صحنهٴ سیاسی هم شاهد تحولاتی است. خبرها و گزارشهای موجود همین واقعیت را تأیید می‌کنند

تحولی که می‌توان در یک کلمه آن را خلاصه کرد، قاطعیت! به نظر می‌رسد توفان قاطع بعد از عرصه نظامی، به عرصه سیاسی و دیپلوماسی راه برده است. مشخصاً لحن کاملاً جدیدی را در رابطه با رژیم، چه در اظهارات مقامهای مختلف منطقه و حتی در اظهارات مقامهای آمریکایی از خود اوباما گرفته تا مقامات دیگر، می‌توان دید.

عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا: رژیم ایران بخشی از مشکل در یمن و منطقه است. این رژیم به شبه‌نظامیان حوثی کمکهای نظامی و لجستیکی می‌کند. نقش رژیم ایران و حزب‌الله در یمن روشن است. هیچ امکانی به رژیم ایران برای ایجاد بی‌ثباتی در یمن داده نخواهد شد. (تلویزیرن الجزیره- 2 اردیهشت 94)

آدام شیف عضو ارشد دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت حتی اگر توافق اتمی حاصل شود این امر باعث نخواهد شد که ما با جاه‌طلبیهای رژیم ایران در منطقه مقابله نکنیم. (خبرگزاری رویتر- 2اردیبهشت 94)

شاهزاده محمد بن نواف سفیر عربستان در انگلیس: رژیم ایران نباید هیچ‌گونه حرفی در امور یمن داشته باشد. آنها بخشی از جهان عرب نیستند. مداخله آنها باعث بی‌ثباتی شده است آنها به ایجاد ویرانی در بخشی از جهان ما پرداخته و به‌دلیل سیاستهای خطرناک آنها شاهد حوادثی هستیم که اتفاق می‌افتد. (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس – 2اردیبهشت 94)

سعد الحریری نخست‌وزیر سابق لبنان: منطقه در وضعیت خطرناکی به‌سر می‌برد و دخالت رژیم ایران و گروه حزب‌الله در لبنان، سوریه و عراق و یمن به نقطه بسیار خطرناکی رسیده است… او افزود دخالت رژیم ایران در لبنان از نظر مردم این کشور قابل‌قبول نیست. (تلویزیون الجزیره- 3اردیبهشت 94)

جان کری وزیر خارجه آمریکا در ملاقات با سعد حریری از رژیمهای ایران و سوریه خواست تا به حاکمیت لبنان احترام بگذارند. او گفت ما مخالف آن هستیم که حزب‌الله و گروه‌های مشابه دیگر از سرزمینهای لبنان برای جنگ‌افروزی استفاده می‌کنند. (تلویزیون الجزیره- 3اردیبهشت 94)

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت: وی نگران است که کشتیهای رژیم ایران که بطرف یمن در حرکت هستند ممکن است حامل تسلیحات پیشرفته برای حوثیها باشند. او گفت اعزام کشتیهای جنگی آمریکا به این منطقه ارائه گزینه‌های مختلف به رئیس‌جمهور آمریکا را ممکن خواهد ساخت. وزیر دفاع آمریکا گفتک ایالات متحده آمریکا برای رژیم ایران روشن ساخته است که تشدید شرایط یا کمک‌رسانی به هر جریانی مورد استقبال ما نخواهد بود. (خبرگزاری آسوشیتدپرس- 3اردیبهشت 94)

این تغییر لحن در شرایط تعادل به‌شدت نابرابر صحنهٴ نظامی در منطقه مطرح می‌شود؛ یعنی فقط حرف نیست، بلکه دارای پشتوانه‌ای قوی از اراده کشورهای منطقه و ائتلاف دهگانه است و قاعدتاً بایستی به رژیم تفهیم شده باشد که دوره‌یی که کشورهای منطقه رژیم را تحمل می‌کردند، سپری شده است.

به نظر می‌رسد کشورهای منطقه با درک ضعف و شکنندگی رژیم آخوندی که مقاومت ایران همیشه می‌گفت، از اعتماد به‌نفس خیلی بالایی در رابطه با رژیم برخوردار شده‌اند که تا حدودی فارغ از ملاحظات دیپلوماتیک خیلی رک به رژیم هشدار می‌دهند. این هشدار صریح در حرفهای سفیر عربستان در انگلیس خیلی بارز است. وی ضمن اشاره به استقلال عمل ائتلاف منطقه‌یی از آمریکا گفته است: ”حمله نظامی، به این‌که ما نمی‌تونیم چنین تصمیمات سختی بگیریم، پایان داد“. یا خیلی صریح گفته است: ”رژیم ایران بخشی از دنیای عرب نیست و باید به دخالتهای خودش در کشورهای عربی پایان بدهد“.

وقتی کشورهای منطقه به این جمعبندی و تغییر لحن در برابر رژیم می‌رسند، طبعاً آمریکا هم ناچار است که سیاست خود را در رابطه با رژیم با کشورهای منطقه هماهنگ وتنظیم بکند و این واقعیت خودش را هم در اظهارات و موضعگیری مقامات آمریکایی نشان می‌دهد و هم در اقدامات عملی، مثل اعزام ناو هواپیمابر و چندین رزمناو به آبهای یمن و اخطار به رژیم. اوباما هم در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ای که داشت، تعادل قوای به‌شدت نابرابر نظامی را به رژیم گوشزد کرده بود.

اوباما: ما به رژیم ایران تفهیم کردیم که آنها باید بخشی از راه‌حل باشند و نه بخشی از مشکل… باید در نظر داشته باشیم که بودجه‌ی دفاعی ما چیزی کمتر از 600 میلیارد دلار است در حالیکه بودجه‌ی آنها چیزی نزدیک به 17میلیارد دلار. (تلویزیون – ام.اس.ان.بی.سی- 2اردیبهشت 94)

نتیجه‌اینکه بحران یمن وارد مرحله خیلی حساسی قرار دارد و تعادل قوای به‌شدت نابرابر در صحنهٴ نظامی، به صحنهٴ سیاسی منتقل شده است؛ کمااینکه سخنگوی نظامی ائتلاف هم درباره مرحله جدید جنگ گفت: این یک آتش‌بس نیست بلکه انتقال عملیات از بمبارانهای استراتژیک به میدان سیاسی تحت نظارت سازمان ملل است و ضمنا تأکید کرد این حق برای نیروهای ائتلاف محفوظ است که اگر طرف مقابل از شروط تعیین شده، تخطی بکند، با ضربات نظامی مواجه خواهد شد. یعنی خطر برای رژیم خیلی جدیتر شده و اگر بخواد تمکین نکند، باید بهای خیلی سنگینی بپردازد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/684b8421-f1b5-451d-add8-7bdc16aa47a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات