728 x 90

,مذاكرات هسته اي,

حفظ ”حقوق هسته‌یی ”یا ”کاریکاتور هسته‌یی ”

-

مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس
مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس
به‌رغم این‌که آخوند حسن روحانی و باند رفسنجانی- روحانی ادعا می‌کنند که در بیانیه لوزان حقوق هسته‌یی رژیم به‌رسمیت شناخته شده است، اما آنچه که از مفاد این بیانیه بر می‌آید، این است که به فرض این‌که بر اساس چارچوبهای این بیانیه توافقنامه‌ای امضا شود، و مفاد این بیانیه سیاسی تبدیل به توافقنامه‌ای الزام‌آور شود و بار حقوقی پیدا کند، ادعای بازی برد - برد باند رفسنجانی -روحانی و ادعای به‌رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌یی رژیم توسط کشورهای 1+5 ادعایی پوچ و پوشالی است.
در این بیانیه با رژیم آخوندی به‌مثابه متهمی برخورد شده است که به‌دلیل اعمال مخفیانه اتمی طی سالیان متمادی به‌صورت یک جانبه باید اعتمادسازی و از خود رفع اتهام کند.
در توافق اولیه ژنو در سال 92 کشورهای 1+5 امتیازاتی نظیر توقف فعالیت تأسیسات فردو، اکسید وخنثی‌سازی 196 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی‌شده، توقف فعالیتهای مربوط به تکمیل راکتور آب سنگین اراک و... را از رژیم گرفتند.
اکنون نیز چنان‌چه مفاد بیانیه لوزان تبدیل به توافقنامه نهایی شود، از مجموع 19000 سانتریفیوژ، تنها 5000 سانتریفوژ آن هم از نوع IR1 (نوع نسل اول) فعال باقی می‌ماند که اورانیوم را در سطح کمتر از4 درصد غنی‌سازی می‌کند، تأسیسات فردو هم‌چنان در زمینه غنی‌سازی اورانیوم غیرفعال می‌شود و تأسیسات اراک نیز توان تولید پلوتو نیوم را نخواهد داشت.
به این ترتیب کشورهای 1+5 موفق شدند به تدریج، فعالیتهای هسته‌یی رژیم را تعطیل کنند و ظاهر آن را برای رژیم به‌عنوان این دکور هسته‌یی حفظ کنند.
واقعیت این است که محتوا و برنامه‌هایی که مد نظر رژیم بود و برای آن صدها میلیارد دلار از اموال مردم ایران را به چاه ویل اتمی ریخت، با محدودیتهایی سخت مواجه شده است و هرگز رژیم به هدف اولیه خود از برپایی این تأسیسات دست نخواهد یافت.
بنا برگفته رئیس‌جمهور آمریکا رژیم ایران متعهد شده است که ذخایر خطرناک هسته‌ای خودش را نابود کند. پلوتونیوم غنی شده درسطح نظامی نخواهد داشت. رژیم نخواهد توانست سوخت را از راکتورهای فعلی دوباره تجزیه کند. غنی‌سازی به دوسوم تقلیل خواهد یافت در تأسیسات فردو نخواهد توانست برای حداقل 10سال آینده اورانیوم غنی کند. بخش عمده ذخایر غنی شده اورانیوم خنثی خواهد شد و...
جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز گفت به موجب این بیانیه رژیم ایران ذخایر اورانیوم غنی شده را تا 98 درصد برای 15سال کاهش خواهد داد. تعداد سانتریفیوژها تا دوسوم برای ده سال تقلیل خواهد یافت. توافق تاریخ انقضا ندارد و برخی از محدودیتها 15سال و برخی دیگر 25سال برجا خواهند بود و ایجاد شفافیت به‌صورت نامتناهی د رآینده برجا خواهند بود. تنها تأسیساتی که در آن اورانیوم غنی می‌شود تأسیسات نطنز خواهد بود که همین تأسیسات هم دچار تغییرات قابل ملاحظه‌ای خواهد شد. بخش عمده‌ای از زیرساختها برچیده خواهد شد و دست‌کم 15سال زمان نیاز خواهد بود تا این دخایر دوباره تجدید بشود و... .
آسوشیتدپرس نیز سرخط التزامات رژیم در مورد تأسیسات هسته‌یی و بازرسیها را به شرح زیر گزارش کرده است:
ـ رژیم ایران موافقت کرده که حدود دو سوم سانتریفوژهای نصب شده‌اش را کاهش دهد. ـ رژیم ایران موافقت کرده است که حدود 10هزار کیلوگرم از ذخایر اورانیوم غنی شده با درصد پایین خود را به 300 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده سه ممیز شصت وهفت دهم درصد طی 15سال کاهش دهد.
ـ رژیم ایران موافقت کرده است که هیچ‌گونه تأسیساتی با هدف غنی‌سازی اورانیوم برای 15سال آینده نسازد.
ـ رژیم ایران تأسیسات خود در فردو را بگونه‌ای عوض می‌کند که دیگر برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده نشود.
ـ رژیم ایران موافقت کرده است حداقل برای 15سال در فردو اورانیوم غنی نکند.
ـ هسته اصلی رآکتور که می‌توانست تولید پلوتونیوم در حد سلاح را به میزان قابل توجهی انجام دهد، تخریب خواهد شد، یا از کشور خارج خواهد شد.
ـ رژیم ایران موافقت کرده است تا پروتکل الحاقی آژانس را اجرا کرده و به آژانس دستیابی و اطلاعات بسیار گسترده‌تر در مورد برنامه اتمی رژیم ایران چه تأسیسات اعلام شده و چه اعلام نشده را بدهد.
ـ رژیم ایران ملزم خواهد بود که به آژانس تضمین دسترسی به سایتهای مشکوک یا تأسیسات متهم به غنی‌سازی مخفی، تأسیسات تبدیل، تولید سانتریفوژ یا کیک زرد را در هر کجای کشور بدهد.
ـ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمام تأسیسات اتمی رژیم ایران به‌طور معمول دسترسی خواهد داشت.
ـ بازرسان به زنجیره‌یی که برنامه اتمی رژیم ایران را تأمین می‌کند دسترسی خواهند داشت. ـ رژیم ایران با مجموعه‌یی از اقدامات برای پاسخگویی به نگرانیهای آژانس در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه اش موافقت خواهد کرد و آنها را اجرا خواهد کرد.
روحانی مدعی است که با چانه زنی در مذاکرات توانسته است آنطور که مطلوب نظام است ”حقوق هسته‌یی“ نظام را حفظ کند. اما واقعیت این است که حفظ حقوق نظام و به قول دلواپسان تبدیل به کاریکاتور یا دکور هسته‌یی برای رژیم شده است.
قبل از این در مذاکرات آلماتی قزاقستان کشورهای طرف مذاکره رژیم قبول کرده بودند امتیازات کوچکی به رژیم بدهند که به‌اصطلاح آبروی آن حفظ شود و به‌ نحوی دکوری شدن تأسیسات هسته‌یی رژیم را به‌رسمیت شناخته بودند، اما رژیم نپذیرفت تا جایی که در مناظره خیمه‌شب بازی انتخابات سال 92، ولایتی مشاور خامنه‌ای که یکی ازکاندیداها بود به کاندید دیگر باند خامنه‌ای سعیدجلیلی ایراد می‌گرفت که چرا درمذاکرات آلماتی 2 شروط کشورهای 1+5 را نپذیرفته و موضوع هسته‌یی را با شروطی که غربیها مشخص کرده‌اند حل و فصل نکرده است. اما اکنون آخوند روحانی می‌خواهد دیکته‌هایی را که کشورهای 1+5 به مذاکراه کنندگان رژیم تحمیل کرده‌اند به‌عنوان یک دست آورد بزرگ و یک بازی برد - برد به نیروهای وارفته نظام و به باند خامنه‌ای غالب کند که اتفاقاً همین موضوع باعث جدال و شکاف عمیق‌تری در درون نظام شقه شقه آخوندی شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9a1fff52-a652-40ec-bbf7-d3a989912c01"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات