728 x 90

اخبار اروپا,اخبار آمریکای جنوبی,

بازتاب قتل دادستان ویژه آرژانتین مسئول پرونده تروریسم رژیم آخوندی

-

تظاهرات مردم آرژانتین در  اعتراض به قتل آنتونیو نیسمن
تظاهرات مردم آرژانتین در اعتراض به قتل آنتونیو نیسمن
به دنبال قتل مشکوک آلبرتو نیسمن دادستان ویژه آرژانتین پرونده انفجار 1994 در بوینس آیرس، در شهرهای این کشور تظاهرات اعتراضی گسترده مردمی از جمله در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری آرژانتین برگزار شد و در همین حال انگشتهای اتهام رژیم آخوندی را نشانه گرفته است.
روزنامه فیگارو در مطلبی با عنوان «پای رئیس‌جمهور آرژانتین در قضایای مربوط به ایران به میان می‌آید» نوشت: «به دنبال قتلی که آرژانتین را به لرزه در آورده، تظاهرات بزرگی با شعار (من نیسمن هستم) دوشنبه شب در بوئنوس‌آیرس برگزار شد. مضمون تظاهرات بی‌اعتمادی به نهادهای کشور بود.
این واقعه یک شوک بزرگ ایجاد کرده، زیرا درست در شب قبل از یک روز کلیدی در این پرونده روی می‌دهد: قرار بود دادستان روز دوشنبه در برابر کنگره کشور، اتهامات بسیار سنگینی علیه رئیس‌جمهور و چهار تن از نزدیکانش، از جمله وزیر امور خارجه، عنوان کند. بنا‌ به محتویات یک سند 300 صفحه‌یی (که تا کنون جزئیات بسیار کمی از آن علنی شده بود، زیرا شامل نام شماری از مأموران سرویس‌های اطلاعاتی است)، دولت خانم کریستینا فرناندز تلاش کرده بر مسئولیت رژیم ایران در انفجار مرگبار 1994 سرپوش بگذارد.
فیگارو انفجار بوینس آیرس در سال 94 را بزرگترین واقعه تروریستی تاریخ آرژانتین توصیف کرد و افزود: رئیس اتحادیه انجمنهای یهودیان آرژانتین روز دوشنبه در واکنش به خبر قتل دادستان گفت: «بمب آمیا امروز یک بار دیگر منفجر شد».
فیگارو افزود: در سال 2013، دولت کریستینا فرناندز با تهران جهت تشکیل یک «کمیسیون حقیقت یاب» مشترک به توافق رسید که در آن زمان مورد انتقادات زیادی قرار گرفت، زیرا عده زیادی معتقد بودند که با استقلال تحقیقات مقامات قضایی آرژانتین مغایرت دارد. به گفته نیسمن، دولت تلاش کرده نقش رژیم ایران را طی معامله‌ای مبنی بر تحویل گندم به رژیم ایران در ازای نفت ارزان، بپوشاند.
هفته گذشته، نیسمن به روزنامه کلارین گفته بود نگران است سرانجام جان خود را بر سر این پرونده از دست بدهد».
خاطرنشان می‌شود آلبرتو نیسمن نام شماری از بالاترین مقامهای رژیم آخوندی را در کیفرخواست پرونده تروریستی انفجار ساختمان آمیا در پایتخت آرژانتین ذکر کرده بود، از جمله محسن ربانی، رایزن فرهنگی سابق رژیم در آرژانتین، پاسدار محسن رضایی، علی اکبر ولایتی مشاور خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع سابق رژیم، علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات و هادی سلیمانی‌پور.
پاتریسیا بولریش نمایندهٴ مجلس آرژانتین گفت، روز شنبه سه بار با نیسمن تماس تلفنی داشته؛ نیسمن به او گفته است که چندین بار تهدید شده است.
گزارش تلویزیون فرانس 24 درباره پیامدهای قتل مشکوک آلبرتو نیسمن دادستان کل آرژانتین که پرونده جنایت تروریستی انفجار ساختمان آمیا در بوینس آیرس توسط تروریستهای وابسته به رژیم آخوندی را دنبال می‌کرد:
مرگ مشکوک آلبرتو نیسمن آرژانتین را هم‌چون یک زمین‌لرزه، تکان داد. وی مسئولیت پرونده‌های بسیار حساسی را برعهده داشت.
آرژانتینی‌های خشمگین در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری با شعار «کریستینا قاتل»، رئیس‌جمهور خود را به قتل متهم می‌کنند. همهٴ آنها متقاعدند که قاضی آلبرتو نیسمن خودکشی نکرده است؛ بلکه او بیش از حد (مجاز) اطلاعات داشته.
یکی از تظاهر کنندگان می‌گوید: «همه خواهان عدالت برای قاضی نیسمن و سوءقصدهای 1994 هستند».
یک تظاهر کننده دیگر گفت: «او می‌دانست چه کار می‌کند و به خود اطمینان داشت. به‌نظرم این هم یکی از «خودکشی‌هایی» است که ما در آرژانتین از زمان (کارلوس) منم با آن مواجهیم».
... این قاضی یک شب قبل از یک استماع تعیین‌کننده در مقابل کمیسیون تحقیق پارلمان، جان باخت. قرار بود او شواهد مداخله کیشنر در قضاییه را در چارچوب پرونده آمیا... ارائه کند.
... حتی در میان اکثریت حاکم، صداهایی، نارضایتی خود را بیان می‌کنند.
... آلبرتو نیسمن این اواخر در مصاحبه‌های تلویزیونی، توافق کیشنر را برای مصونیت‌دادن به مظنونان (رژیم) ایران در برابر قراردادهای پرسود نفتی، افشا می‌کرد. این مظنونان به خونین‌ترین سوءقصد دهه 90 میلادی در بوئنوس‌آیرس مرتبطند که 85 کشته بر جای گذاشت.
نیسمن هفته گذشته به‌خاطر مداخله در قضاییه، تحقیقاتی را علیه رئیس‌جمهور گشوده بود. او می‌گفت، تماس‌های ضبط‌ شده تلفنی تکان‌دهنده‌یی در اختیار دارد؛ اتهاماتی که توسط دولت تکذیب شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/58890c10-ebc3-4609-a848-fa80d7bd4b5b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات