728 x 90

پرونده هسته ای ایران,

برآورد متناقض دو باند حاکم از مذاکرات هسته‌یی

-

مذاکرات اتمی رژیم ایران با کشورهای 1+5 -آرشیو
مذاکرات اتمی رژیم ایران با کشورهای 1+5 -آرشیو
در آستانه مذاکرات هسته‌یی و دیدار ظریف و جان کری در عمان، مهره‌ها و سردمداران رژیم و عمدتاً از باند رفسنجانی ـ روحانی، نسبت به این مذاکرات و سرانجام آن اظهار خوش‌بینی می‌کنند و بین آنها در مورد موضوع هسته‌یی یک هم‌صدایی خوش‌بینانه به چشم می‌خورد.
آخوند روحانی بارها در مورد نحوه رسیدن به توافق تأکید داشته و یک بار نیز اعلام کرده است اگر نیاز باشد خود هدایت مذاکرات هسته‌یی را برعهده می‌گیرد.
روحانی اخیراً در دیدار با وزیرخارجه نروژ گفت: ”امیدوارم در موضوع هسته‌یی به همان اهدافی که اعلام کرده‌ایم نفع طرفین خواهد بود و راهی جز همکاری وجود ندارد“ (خبرگزاری تسنیم ـ 11آبان)
شمخانی دبیر شورای عالی امنیت رژیم نیز گفت: ”تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران با اختیارات کافی، همه ابتکارات ممکن را برای دستیابی به توافق با حفظ حقوق هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران به‌کار خواهد گرفت“. (ایسنا ـ 11آبان)
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا (12آبان) علی لاریجانی رئیس مجلس رژیم در زنجان گفت: «‌مسأله هسته‌یی از طریق مذاکرات در مسیر روشنی قرار گرفته و در درون مذاکرات نگاهها به هم نزدیک شده است بنابراین اگر عقلانیت در کشورهای ۱+۵ وجود داشته باشد می‌توان به تفاهم در زمینه هسته‌یی دست یافت».
ولایتی مشاور خامنه‌ای پس از دیدار با وزیرخارجه نروژ گفته است: «نظر جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه‌یی برسد“. (ایرنا ـ 11آبان 93)
جوکار، عضو کمیسیون امنیت مجلس رژیم از سایر مقامات و مهره‌های رژیم که نسبت به مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرده‌اند پا را فراتر گذشته و گفته است: ”توافق هسته‌یی در کلیات حاصل شده است. به اعتقاد من توافق هسته‌یی حاصل شده است“ (مردم‌سالاری 11آبان 93)
اما در مقابل، مهره‌های باند خامنه‌ای، باند رفسنجانی - روحانی را به‌دلیل در پیش گرفتن راه مذاکره و سازش زیر ضرب گرفته‌اند.
به گفته آنها، درصورتی‌که توافقی صورت بگیرد، مضمون آن کاریکاتوریزه شدن برنامه هسته‌یی رژیم است و بعضاً هم این وجه از حرفها و مواضع خامنه‌ای را برجسته می‌کنند که مذاکره فایده‌ای ندارد و مذاکره به‌منظور اتمام‌حجت است.
آخوند حمید روحانی در مورد مذاکرات می‌گوید: «کسانی که راه مذاکره و سازش را پیش گرفتند به مکتب حسین (ع) پشت کردند». و مرتضی آقا تهرانی از دار و دسته پایداری گفته است که «مذاکره و توافق همیشه ارزشمند نیست»
دلواپسان باند خامنه‌ای ضمن این‌که موضع رژیم در مذاکرات را ذلیلانه می‌دانند ارزیابی‌شان این است در صورت رسیدن به توافق، این توافق برای رژیم بدترین است و از نظر آنان توافقی که آمریکا به‌دنبال آن است ”حذف فعالیتهای هسته‌یی رژیم است“
روزنامه سیاست روز (11آبان 93) در این زمینه می‌نویسد: ”کارشناسان بر این عقیده‌اند آنچه غرب و آمریکا از توافق با ایران به‌دنبال آن است، محدود ساختن فعالیتهای هسته‌یی و در ابعاد بزرگتر توقف این فعالیتها است و این در ادبیات آنها همان توافق خوب به‌شمار می‌رود“.
بر اساس این ارزیابی است که یکی از کارشناسان دلواپس باند خامنه‌ای به نام کوشکی می‌گوید: ”آمریکا و متحدانش به هیچ عنوان با دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی بر اساس چارچوب ان‌پی‌تی موافق نیستند و به‌صورت جدی به‌دنبال محدود ساختن فعالیتهای هسته‌یی ایران می‌باشند“.
معنی محدود شدن فعالیتهای هسته‌یی رژیم از طرف کشورهای 5+1 از نظر بعضی از کارشناسان باند خامنه‌ای این است که فعالیتهای هسته‌یی رژیم در حد فعالیتهای آزمایشگاهی باقی بماند و این همان حرفی است که کیهان خامنه‌ای بارها و از جمله در 5آبان 93 و14آبان روی آن تأکید کرده است.
جواد منصوری یکی دیگر از مهره‌ها و کارشناسان باند خامنه‌ای نظرش در مورد مذاکرات آتی این است که: ”نظر نهایی آمریکا تعطیلی برنامه هسته‌یی ایران است و در این زمینه بارها به‌صورت کنایه و چندین‌بار هم به‌صورت شفاف و صریح اعلام کرده‌اند“.
اظهارات مهره‌ها و ایادی باند خامنه‌ای و تناقض آنها با اظهارات و مواضع باند رفسنجانی ـ روحانی بیانگر بن‌بست گریبانگیر نظام ولایت است و این بن‌بست هم از یک تناقض ذاتی ناشی می‌شود. باند روحانی مذاکرات و نتیجه نهایی را هر چند نمادین شدن و دکوری شدن برنامه هسته‌یی رژیم باشد برای نظام برد می‌داند! در حالی که باند دیگر، آن را جز ذلت و خواری نمی‌داند و هشدار می‌دهد که در ازای اینها آمریکا نه تنها تحریمها را برنمی‌دارد، بلکه تازه زهر رعایت حقوق‌بشر و منع تروریسم را به میان می‌آورد و تن‌دادن به آن را به منزلة پذیرش سقوط و نابودی محسوب می‌کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2622647b-f632-4548-a672-84254b1cc4a3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات