728 x 90

-

ابراز نگرانی گزارشگر ویژه، نسبت به وضعیت حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندی

-

بان کی مون و احمد شهید
بان کی مون و احمد شهید
گزارشگر ویژه سازمان ملل وضعیت حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندی را نگران‌کننده دانست
احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش خود همچنین با اشاره به تبعیض علیه زنان و قوانین ضدکارگری تأکید کرد: «استمرار تضعیف، شرایطی که برای حقوق‌بشر اساسی و بنیادی ضروریست، توسط به‌کارگیری قوانین مختلف، سیاست و خط مشیها و اعمال نهادینه شده ادامه دارد».
بر اساس گزارش جدید احمد شهید، گزارشگر ویژه از اکتبر 2013 اقدام به انتشار شش بیانیه مطبوعاتی کرده است... که در زمینه‌های حقوق‌بشری مختلف از جمله در زمینه مجازات اعدام، زندانیان سیاسی و تبعیض علیه زنان... بوده است.

این گزارش برای شصت ونهمین مجمع عمومی سازمان ملل ارائه گردیده و بان کی‌مون از موضع دبیرکل سازمان ملل با نوشتن یادداشتی ضمیمه گزارش آن را به مجمع ارائه کرده است.

بان کی‌مون در ارائه این گزارش نوشت: «دبیرکل این افتخار را دارد که گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه در رابطه با وضعیت حقوق‌بشر در ایران را به مجمع عمومی انتقال دهد. احمد شهید گزارش را در تبعیت از قطعنامه شماره 25/24 شورای حقوق‌بشر ارائه داده است»

در بند پنجم گزارش احمد شهید همچنین تصریح شده است که «5- بین اول ژانویه الی 30ژوئن 2014 گزارشگر ویژه اقدام به 118 مصاحبه کرده است که 22 مورد با افرادی که در داخل جمهوری اسلامی ایران هستند بوده، 54 مورد در ترکیه مستقر بودند و 42 مورد حقیقت‌یابی نیز در کشورهای سوئد، اتریش و ایتالیا بوده است»... .

در بند هفتم این گزارش، احمد شهید درباره تعداد اعدامها می‌نویسد: «7- بنا‌ به گزارشات بین ژوئیه 2013 الی ژوئن 2014 حداقل 852نفر اعدام شده‌اند (به نمودار figure I توجه کنید [نمودار اعدام در ایران در چند سال اخیر] )... این نشان‌دهنده یک افزایش نگران‌کننده در تعداد اعدامها... می‌باشد...

در قسمت دیگر این گزارش به زندانی شدن فعالان حقوق کارگری توسط مقامات رژیم اشاره کرده و تصریح کرده است که «تعدادی از آنها نیازمند رسیدگی فوری پزشکی هستند از جمله شاهرخ زمانی، رضا شعبانی، محمد جرحی، حسن تافح، رسول بوداغی کریم معروف عزیز، ارژنگ داوودی و ماشاالله حائری».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/439f5212-6720-43cb-bd25-2223ce2d231a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات