728 x 90

بيكاري,بحران اقتصادى,اعتراضات كارگري,

«زندگی راحت» کارگران از نظر وزیر کار دولت روحانی

-

پاسدار عـلی ربیعی وزیر کار کابینه آخوند روحانی
پاسدار عـلی ربیعی وزیر کار کابینه آخوند روحانی
”کسانی که در سال جاری کار می‌کنند با توجه به حداقل حقوق طراحی شده و مزایای جانبی و یارانه در ماه حداقل 900هزار تومان دریافت خواهند کرد که می‌توانند به‌راحتی زندگی کنند“ (خبرگزاری حکومتی فارس 15فروردین).
این حرف علی ربیعی وزیر کار رژیم است. کارگران و زحمتکشان میهنمان بیش از 3 دهه است که با این سردژخیم اطلاعات آخوندی آشنا هستند و از توطئه‌ها و اقدامات سرکوبگرانهٴ او، از جمله انهدام تشکلهای مستقل کارگری و برپا کردن ارگان سرکوب کارگران موسوم به خانهٴ کارگر و شورای اسلامی کار و امثال اینها در محیطهای کارخانه‌ها خبر دارند. این مهرهٴ ارتجاع که این روزها در ارکستر حذف یارانه‌ها در کابینهٴ آخوند روحانی نقش فعالی دارد، در ماه گذشته که هنوز این بحث داغ نبود، از ”کاهش 60درصدی قدرت خرید کارگران؛ رسیدن هزینه خانوار 4نفره به ۱.۸میلیون تومان“ خبر می‌داد (مردم‌سالاری6اسفند 92).

همین روزنامه در همین روز نوشت: «وزارت کار می‌گوید کسری بودجه خانوارها از سال 83 تا 90 به بیش از 3 برابر رسیده و هزینه ماهانه کارگران نیز در 3 گروه مسکن، حمل‌و‌نقل و بهداشت متمرکز شده و سهم برنج، نان، گوشت قرمز، لبنیات و غلات از سبد مصرفی خانوار افت چشمگیری داشته است. همچنین طبق اعلام مرکز آمار، هزینه ماهیانه هر خانوار 4نفره به 1میلیون و 800هزار تومان رسیده است».

در ماه آخر سال 92 یک ارگان حکومتی به نام ”کمیته مزد کارگران استان تهران اعلام کرد هزینه ماهانه یک خانوار 4نفره طبق قیمتهای بهمن ماه 92 به 1 میلیون و 760هزار تومان رسیده است. طبق محاسبات انجام شده، خوراک و مسکن به تنهایی 65 درصد کل مبلغ یاد شده را تشکیل می‌دهد و هزینه خوراک هر خانوار 4نفره در ماه در خوشبینانه‌ترین حالت 828هزار و 884 تومان است“. (خبرگزاری حکومتی مهر 9اسفند 92)

این خبرگزاری حکومتی با اعلام خط فقر 2 میلیون تومانی به‌نقل از همین کمیته دستمزد می‌نویسد: ”برای تأمین هزینه مسکن با در نظر گرفتن میانگین هزینه‌های مسکن در تمام نقاط تهران و با فرض این‌که 50 درصد از کارگران صاحب خانه باشند، نیز 315هزار و 733 تومان اعلام شده است. همچنین با حذف هزینه دخانیات از سبد مصرفی خانوار کارگری، 87هزار و 400 تومان نیاز یک خانوار 4نفره در ماه به‌منظور تهیه پوشاک و 120هزارتومان نیز سهم تأمین هزینه بهداشت و درمان است.

سهم حمل و نقل در سبد معیشت خانوار 4نفره کارگری در سال جاری (92) 160هزارتومان با فرض فقط استفاده از وسایل نقلیه عمومی، سهم ارتباطات 48هزار و 115 تومان، سهم تحصیل و آموزش فرزندان 109هزارتومان و سهم کالاها و خدمات متفرقه نیز 93هزار و 868 تومان در نظر گرفته شده است. در این بخش نیز سهمی برای امور فرهنگی و تفریح خانوار کارگری در نظر گرفته نشده و کمیته دستمزد فرض کرده هیچ کارگری به تفریح نمی‌رود و یا اساساً نیازی به تفریح برای خانوارهای کارگری وجود ندارد“ !

می‌بینیم در حالی که کمترین محاسبه‌ها با حذف بیشترین نیازهای عمومی کارگران آن هم توسط ارگانهای خود رژیم، خط فقر را نزدیک 2 میلیون تومان محاسبه می‌کنند، وزیر کار حکومت آخوندی برای نابودی بیشتر زندگی کارگران در جهت حذف یارانهٴ نقدی ناچیز، صحبت از ”راحتی“ کارگران با دستمزدی می‌کند که نصف خط فقر است. اما کارگران مبارز این میهن پاسخ این دشمن کارگران و زحمتکشان و دیگر عوامل سرکوبگر رژیم آخوندی را با خشم خروشان خود خواهند داد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6e0ffada-61e3-4dd6-bc11-7a63d37a9526"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات