728 x 90

حركات اعتراضى داخل,

تجمع اعتراضی مردم دزفول در پی تخریب آثار باستانی این شهر

-

تخریب آثار باستانی در دزفول
تخریب آثار باستانی در دزفول
به‌دنبال تخریب آثار باستانی و خانه‌های قاجاری محله سرمیدان توسط اداره اوقاف و شهرداری رژیم در این شهر، مردم دزفول دست به تجمع اعتراضی زدند.
بر اساس گزارش رسیده، اداره اوقاف رژیم دزفول به‌منظور توسعه بقعه سبزقبا اقدام به تخریب بناهای پیرامونی بافت تاریخی دزفول کرده است. مهمترین خانه‌ای که از میان 3 الی 4 خانه قاجاری با نقوش زیبا و آرایه‌های آجری نفیس و نایاب بودند، بنای متعلق به خاندان مرتضوی است که به‌طور کامل تخریب شد. علاوه بر تخریب سردر زیبای آجری، در ورودی این خانه به درون سابات باز می‌شد که هم‌اکنون نه تنها خانه بلکه سابات منتهی شده به آن نیز کاملاً از بین رفت.
خانه‌های قاجاری محله سرمیدان در پشت بقعه سبزقبا واقع شده‌اند، بناهایی که که بخش گسترده‌یی از بافت تاریخی دزفول را تشکیل می‌دهند اما به‌دلیل توسعه بقعه سبزقبا توسط اوقاف رژیم خریداری و از بین برده می‌شوند.
تخریب آثار باستانی دزفول اعتراض بسیاری از فعالان میراث ‌فرهنگی استان خوزستان برانگیخت. و از سازمانهایی مانند یونسکو درخواست دخالت کردند که مانع از تخریبها شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/99a7d8b6-da74-48be-898f-b2e744ecb20b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات