728 x 90

بن بست اتمي,

تصویب تحریمهای شدیدتر: راه جلوگیری از فریب‌کاری رژیم ایران در مذاکرات

-

--
--
هم‌زمان با ادامه مذاکرات رژیم ایران و کشورهای 5+1 برای اجرایی‌کردن توافق ژنو و صحبت بر سر گام‌های بعدی، در محافل سیاسی و مطبوعاتی بین‌المللی، نسبت به موفقیت این گفتگوها بدبینی‌هایی وجود دارد تا جایی که در کنگرهٴ آمریکا بحث بر سر ضرورت اعمال تحریمهای شدیدتر علیه رژیم آخوندی در جریان است. یکی از کسانی که نسبت به نتیجه گفتگوهای کشورهای 1+5 با رژیم بدبین است، پیتر بروکس از مدیران پیشین سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا است. پیتر بروکس در مصاحبه با تلویزیون فاکس‌ نیوز آمریکا روی تناقض در رفتار رژیم آخوندی انگشت می‌گذارد و نگرانی کنگره آمریکا در مورد برنامه هسته‌یی رژیم را واقعی می‌داند.
مجری تلویزیون فاکس‌ نیوز در مصاحبه با پیتر بروکس گفت: ”رژیم ایران می‌گوید، خواستار گفتگوهای مستقیم با (هر کدام از) اعضای 5 به‌علاوه 1 است. اما در همین اثنا در حال تولید نسل جدیدی از سانتریفیوژها است. آیا این موضوع (حرف) آن دسته از اعضای کنگره را که به رئیس‌جمهور می‌گویند ما نیازمند یک برنامه تحریمهای جدید هستیم که آن‌را بر بالای سر (رژیم) ایران نگهداریم، (اثبات نمی‌کند؟) “
پیتر بروکس در پاسخ، گفت: «من فکر می‌کنم که (رژیم) ایران هم‌اکنون با انجام تحقیقات روی این سانتریفیوژها در حال نقض روح توافق‌نامه (ژنو) است؛ (سانتریفوژهایی) که اجازه می‌دهد اورانیوم را با سرعت بالاتری غنی بکنید. موضوع دیگر این است که (رژیم) ایران تلاش می‌کند با قانون ”تفرقه افکن و حاکمیت کن ”، کار کند. (این رژیم) گمان می‌کند که در کار با 5 به‌علاوه 1 (می‌تواند) با هر کدام به‌صورت مجزا صحبت کند و تلاش نماید این گروهها را از هم بپاشاند. آنها می‌گویند که برنامه هسته‌یی خود را توسعه نمی‌دهند. ولی ما واقعیت را می‌دانیم. به نظرم کنگره کاملاً حق دارد که نگران (رژیم) ایران و مقاصد آن و مسیر پیش رو باشد».
روزنامه واشینگتن تایمز در مقاله‌یی عنوان می‌کند که «هدف (نمایندگان سنای آمریکا از تصویب لایحه جدید) این است که (رژیم) ایران به قید سوگند، در ازای کاهش یا پایان دادن به تحریمهای فعلی، هر گونه دستیابی به تسلیحات هسته‌یی را رها کند... در هر حال اقدام سنا که توسط سناتور رابرت منندز، دموکرات از نیوجرسی، چارلز شومر دموکرات از نیویورک و مارک کرک جمهوریخواه از ایلینویز ارائه می‌شود، اعمال تحریمهای جدید برای شرایطی است که توافق نهایی به (رژیم) ایران اجازهٴ برخورداری از حق غنی‌سازی اورانیوم را بدهد. این موضوع احتمالاً توان اوباما را برای دستیابی به یک توافق از بین خواهد برد».
فاسترز دیلی هم با اشاره به طرح کنگره آمریکا در زمینه تصویب تحریمهای جدید علیه رژیم ایران می‌نویسد: «جالب است که اکثریت اعضای دموکرات در سنای آمریکا در برابر بی‌عرضگی سیاست خارجی اوباما در مورد منطقهٴ خاورمیانه برمی‌خیزند... اکنون مدتی است که در کنگره یک حمایت دو حزبی در حال رشد برای تحریمهای سخت‌تر علیه (رژیم) ایران وجود دارد. (آنها خواستار آن هستند) که اگر (رژیم) ایران برخلاف طرح و برنامه رئیس‌جمهور برای خارج‌کردن برنامه هسته‌یی (این رژیم) از حالت نظامی عمل کند، (تحریمهای سخت‌تری اعمال شود). مجلس نمایندگان هم‌اکنون تحریمهای سخت‌تری را برای شرایطی که مذاکرات شکست بخورند، یا این‌که (رژیم) ایران با اوباما دودوزه‌بازی بکند، تصویب کرده است. اکنون سنا نیز در حال بررسی چنین تحریمهایی است و لایحه‌یی را در دست تهیه دارد که توسط بیش از دو دوجین از نماینده‌های دموکرات و جمهوریخواه امضا شده است... بسیاری در کنگرهٴ آمریکا معتقدند، برای شرایطی که همه‌چیز بر سر میز مذاکره با (رژیم) ایران بی‌نتیجه باشد، نیاز به یک طرح دوم وجود دارد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f850989-fe3b-47e6-ae81-cae9103407fe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات