728 x 90

قله پيروز اعتصاب غذا,

تأثیر اقدامات کنگره بر سیاستهای دولت آمریکا چیست؟

-

علی صفوی
علی صفوی
هم‌زمان با کارزار بزرگ جهانی مقاومت ایران که از روز 10شهریور شروع شد، خواسته‌های این کارزار به‌طور مستمر روی میز کنگرهٴ آمریکا قرار داشته است.
فراخوانهای مستمر نمایندگان، موضع‌گیریها، نامه‌های جداگانه، جلسات استماع با حضور مقامهای ارشد دولت آمریکا و حتی ثبت یک لایحه قانونی و لازم‌الاجرا.
این کارزار هم‌زمان با سفر مالکی در آمریکا اوج گرفت و نمایندگان آمریکایی و شخصیتهای برجستهٴ این کشور تأکید کردند ادامه کمکهای نظامی به عراق، بایستی به آزادی گروگانهای اشرفی و تضمین حفاظت لیبرتی مشروط شود.
هفته گذشته در جلسه استماع کنگره که با حضور جان کری برای بحث بر سر بحران اتمی رژیم تشکیل شده بود، بار دیگر شاهد مطرح شدن موضوع حمله به اشرف و گروگانهای اشرفی از سوی اعضای برجستهٴ مجلس نمایندگان بودیم.
آیا اقداماتی که از طریق کنگره صورت می‌گیرد، می‌تواند روی سیاست‌گذاریها و تصمیمات دولت آمریکا تأثیر جدی و عملی داشته باشد؟
در پاسخ به این سؤال علی صفوی عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران می‌گوید: ”قطعاً نقش کنگرهٴ آمریکا یعنی هم مجلس نمایندگان و هم سنای آمریکا در مورد تصمیماتی که دولت آمریکا می‌گیرد و سیاستهایی که اتخاذ می‌کند بسیار بسیار مهم است. زیرا این دو ارگان به‌عنوان دو ارگان قوه مقننه آمریکا، روی تمامی تصمیماتی که دولت می‌گیرد، به نوعی حق وتو دارند.
کنگره و سنا می‌توانند مانع تصویب لوایحی که بشوند که از نظر آنها درست نیست و مانع اجرای آنها شوند. به‌عنوان مثال بودجه دولت آمریکا تماماً بایستی توسط کنگره و سنا تصویب بشود و در این رابطه کنگره قدرت خیلی زیادی دارد.
اخیراً در یک اقدام بی‌سابقه، لایحة لازم‌الاجرایی را در مورد امنیت و حفاظت ساکنان لیبرتی و همچنین باز اسکان آنها در آمریکا به‌عنوان پناهندگان سیاسی، تعدادی از نمایندگان ارشدکمیته خارجی تقدیم کنگره کردند و انشاء الله به تصویب خواهد رسید.
کنگره آن‌قدر اهمیت دارد که وزیرخارجه آمریکا در کنگره حاضر شد و در یک استماع چهار ساعته در مورد توافق موقتی که در ژنو بین کشورهای 1+5 و رژیم امضا شد به سؤالات مکرر نمایندگان در مورد اشکالات و حفره‌های این توافق پاسخ داد و تلاش کرد که آنها را متقاعد کند.
جان کری روز بعد در سنا هم حضور یافت و تمامی سناتورها را در مورد این توافق توجیه کرد و به آنها توضیح داد. بنابراین مشخص است نقش کنگره و سنا خیلی، خیلی مهم و تعیین‌کننده است. مقاومت ایران از دیرباز از حمایت بسیار گسترده‌یی در هر دو مجلس آمریکا و در بین هر دو حزب آمریکا برخوردار بوده و حمایت و دفاعی که کنگره و سنا از آرمانها و اهداف مقاومت و مسایلی که مقاومت با آنها روبه‌رو است از جمله وضعیت اشرف و لیبرتی و مجاهدان اشرف، روز به روز افزایش پیدا کرده و سطح گسترده‌تری پیدا کرده است“.

علاوه بر اقدامات نمایندگان دو مجلس آمریکا، شخصیتهای حامی مقاومت ایران در این کشور فعالیتهای گسترده دیگری را نیز در راستای کارزار بزرگ جهانی به‌پیش برده و می‌برند، در این رابطه علی صفوی می‌گوید: ”در مورد اقدامات شخصیتهای برجستهٴ حامی مقاومت، قریب به سه سال است که آنها در تمامی زمینه‌ها از جمله در زمینه مسایل سیاسی، رسانه‌های گروهی، ارتباط با ارگانهای مختلف دولت آمریکا از جمله کاخ سفید، وزارت خارجه، وزارت امنیت داخله، وزارت دفاع و... از مقاومت ایران حمایت کردند و اقدامات مشخصی را انجام دادند.
یکی از مهمترین کارها و فعالیتهای آنها مطلع‌کردن افکار عمومی آمریکا نسبت به وضعیت مقاومت ایران، آرمانهای مقاومت، مشروعیت آن، دموکراتیک بودن آن، برنامه 10 ماده‌یی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت خانم مریم رجوی و مهم‌تر از همه وضعیت مجاهدان لیبرتی است.
تلاشهای آنها باعث شده که توجهات بسیار زیادی به مسألهٴ اشرف و لیبرتی جلب بشود. در مورد حمله 10شهریور و قتل‌عام اشرف وهفت گروگان اشرفی؛ این شخصیتها مصاحبه‌های متعددی انجام دادند.
همچنین آنها در جلسات و سمپوزیومهای مختلفی شرکت و سخنرانی کردند.. تنها امسال در ایالات متحده حدود 11 یا 12 جلسه بود. در کنگرهٴ آمریکا و در سنا و در بیرون کنگره و سنا تعدادی از این مقامات و شخصیتهای برجستهٴ آمریکایی حضور داشتند و مسؤلیتهای آمریکا را در قبال مجاهدان اشرفی که در لیبرتی مستقر هستند یادآور شدند.
طی این مدت آنها با نامه‌نگاریهای مختلف، از جمله نامه‌یی که 39تن از آنها امضا کردند، در آن نامه آنها به رئیس‌جمهور آمریکا خاطرنشان کردند که این دولت عراق است که مسؤل کشتار 10شهریور بوده و 7 گروگان اشرفی نیز نزد دولت عراق هستند و بایستی آمریکا همهٴ تلاشش را به‌کار بگیرد. این شخصیتها همچنین در برخی جلسات استماع رسمی کنگره شرکت کردند و به ادای شهادت پرداختند. قاضی موکیزی، سرهنگ مارتین، سرهنگ فیلیپس، سرهنگ مورش، سفیر بلومفیلد و تعدادی دیگر از آنها که توضیحاتشان برای نمایندگان کنگره، بسیار، بسیار روشنگر بوده و نقشی که ایفا کردند این بود، بیش از پیش برای افکار عمومی آمریکا و در سطح مقامات دولتی و ارگانهای مختلف دولت آمریکا، اهمیت و جایگاه و نقش مقاومت ایران را برجسته کردند و بر مسئولیت آمریکا در قبال حفاظت و امنیت ساکنان لیبرتی تأکید ورزیدند“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/92d26dad-b2ae-40ca-a340-7fed64997850"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات